Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

derde persoon invoegen

In mijn verhaal gaat het om 2 hoofdpersonen. Na iedere stuk over diegene gaat het over in een nieuw hoofstuk. Maar ik ga een derde hoofdpersoon toevoegen maar hoe kan ik dat het beste doen zodat lezers begrijpen dat het over die ene persoon gaat. Met twee is dat redelijk bij te houden maar is dat bij drie ook? Of wordt het dan te ingewikkeld?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Noem bij de eerste mogelijkheid de naam van het personage. Als het in een hoofdstuk alleen over 1 van de hp's gaat dan lijkt het mij volkomen duidelijk. Switch je binnen een hoofdstuk van perspectief, hanteer dan een witregel en noem ook weer de naam.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je de situatie iets meer uitleggen? Als je lezer kan volgen om wie het gaat kun je ze toch ook een naam geven? Maar waarschijnlijk bedoel je het anders.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Noemen de andere hoofdpersonen hem bij naam dat als je die naam noemt de lezer weet wie het is? Misschien kun je hem een soort bijnaam geven? Niet iets wat verraad wie hij is maar iets algemeens als de donkere man, de lange vrouw. Iets wat de andere twee hoofdpersonen niet hebben zodat het duidelijk is dat het om een derde persoon gaat?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf vanuit de personen zelf (dus de IK persoon) Dus dat moet dan ook van uit de andere persoon. Maar als ik laat merken wie het is dan weten de lezers het ook. Jeetje moeilijk hoor om uit te leggen. Het moet natuurlijk een beetje misleidend zijn en mysterieus. Hoop dat jullie het begrijpen...

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp het, zoiets heb ik ook verwerkt. Maar dan met één mysterieuze persoon. De hoofdstukken van de hoofdpersoon heb ik aangeduid met de dagen van de week, de hoofdstukken van de Mystery Guest heb ik aangeduid met woorden (steeds een woord per hoofdstuk). Eerst had ik het cursief gezet, maar ik heb zelf een hekel aan grote stukken cursief te lezen, dus dat wilde ik niet.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou eh, nee. Je kunt het Ik-perspectief overigens best combineren met een hij/zij perspectief. Dan is het makkelijk om de identiteit mistig te houden omdat je niet in zijn/haar hoofd zit. Maar goed, even een recapitulatie: je schrijft vanuit de IK-persoon, maar er zijn drie personages (drie ikken). Twee daarvan staan al in het manuscript (elke ik om en om zijn/haar eigen hoofdstuk). Nu moet er een derde ik bij. Als de stijl van de drie ikken duidelijk genoeg van elkaar verschilt, zodat de lezer begrijpt welke ik aan het woord is, dan zou je het zo kunnen doen, maar dat kunnen wij van een afstandje niet beoordelen. Ik begrijp dat je de identiteit van de derde ik geheim wilt houden. Speelt dat bij de andere ikken dan geen rol? Als je hun identiteit wel kunt benoemen, dan kan je op die manier misschien bereiken dat de lezer snapt dat de anonieme ik iemand anders is, zonder te weten wie (tot de ontknoping). Eventueel kan je voor deze hoofdstukken ook het hij/zij perspectief gebruiken (zie mijn eerste opmerking). Succes.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp dat je de identiteit van de derde ik geheim wilt houden. Speelt dat bij de andere ikken dan geen rol? Succes.
Ja wel! Ze hebben allebei iets met de mysterieuze persoon te maken.. Ik denk dat het wel te doen is. Ik zou de hoofdstukken ook met de een met cijfers, de andere met romeinse cijfers en de ander misschien een letter ofzo. Zo iets heb ik ook al gezien bij Esther Verhoef.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap dat ze iets met de geheime derde te maken hebben, maar als hun identiteit bij de lezer wel bekend mag worden, dan zijn er twee ikken met een naam, en een anonieme derde. Dan is de kans op verwisseling minder groot en hoef je niet allerlei kunstgrepen te gebruiken zoals cijfers en letters enz. Vandaar.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan het niet blijken uit wat de derde mysterieuze persoon vertelt? 'X (naam 1e 'ik') wist niet dat ik hem gezien had, en Y(tweede 'ik') wist nog niet eens dat ik bestond, maar....... Zo is het duidelijk dat het niet over de twee anderen gaat. Natuurlijk vertelt de derde zijn naam niet eens aan de lezer. Ik heb ook zoiets gedaan, maar ik heb het weer heel anders opgelost, wat in jouw geval niet toepasbaar is. Het lijkt me wel een leuke uitdaging, succes ermee! Weten de andere twee trouwens van elkaar dat ze de derde allebei kennen?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms wordt er ook met kleur of verschillende lettertypen gewerkt, zelf vind ik dat niet de mooiste oplossing. Een letter, cijfer en romeinse cijfers klinkt goed, maar Via's oplossing spreekt me ook aan. Of misschien kun je ze iets heel persoonlijks meegeven. Iets dat ze altijd doen, een ritueel en dat telkens aan het begin noemen. De een denkt bv vaak iets, de ander roept misschien iets en de derde doet iets. Een stopwoordje bv, of dat iemand altijd controleert of zijn schoenveter wel strak zit aangetrokken, ik noem maar iets om duidelijk te maken wat ik bedoel. Alleen zou ik dat iets dan wel wat variëren in woordgebruik, de ene keer wat meer, de andere keer wat minder aandacht aan geven, anders leeft het niet en dan kun je net zo goed met letters en cijfers werken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan het niet blijken uit wat de derde mysterieuze persoon vertelt? 'X (naam 1e 'ik') wist niet dat ik hem gezien had, en Y(tweede 'ik') wist nog niet eens dat ik bestond, maar....... Zo is het duidelijk dat het niet over de twee anderen gaat. Natuurlijk vertelt de derde zijn naam niet eens aan de lezer. Ik heb ook zoiets gedaan, maar ik heb het weer heel anders opgelost, wat in jouw geval niet toepasbaar is. Het lijkt me wel een leuke uitdaging, succes ermee! Weten de andere twee trouwens van elkaar dat ze de derde allebei kennen?
De twee hoofdpersonen die ik al heb zijn allebei vrouwelijk en de derde die er nu bij zo moeten komen is mannelijk. Ik ga de uitdaging gewoon aan en zie wel of het wat is. Ik heb wat proeflezers om mij heen dus die zullen wel aangeven of het bij te houden is ja of nee. Het is juist de bedoeling dat het misleidend is. Dat je juist denkt o die is dat maar dan uiteindelijk blijkt dat dus niet zo te zijn...dat is juist toch altijd een beetje de bedoeling. Bedankt weer voor jullie reacties!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Wat heeft dit met computerzaken te maken? Verplaatst >> Stijl & techniek

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heeft dit met computerzaken te maken? Verplaatst >> Stijl & techniek
Sorry, het is soms niet helemaal duidelijk waaronder iets moet vallen. Dus bedankt als je het naar de juiste rubriek hebt gezet. Mijn excuses voor het ongemak!