Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Clerihew (light verse)

Dit topic gaat over het maken van Clerihews. Het is een versvorm die bedacht is door Edmund Clerihew Bentley. Een Clerihew is een vierregelig humoristisch knittelvers. Knittelvers betekent: de regels rijmen aan het eind, maar ze hebben geen vast metrum en geen vaste regellengte. Het rijmschema is aabb. In de eerste regel staat een naam. In de vierde regel staat een uitdrukking, toespeling of zinsnede die betrekking heeft op die persoon. Een voorbeeld van Drs.P: Willem Kloos Had een fuchsia, een dahlia, een fresia, een begonia en een roos Deze braken allemaal in de knop En daarover wond hij zich vreselijk op (Ik neem aan dat ik deze als voorbeeld mag citeren, anders hoor ik het graag.) Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Clerihew Mijn eerste poging lijkt op de Clerihew hierboven, alleen is de mijne een beetje minder fris: Slauerhoff kon alleen in zijn gedichten wonen Maar dat was nogal lastig voor zijn geslachtshormonen Toch vond hij nergens anders onderdak Vandaar dat ik zijn bundels nooit zonder handschoenen aan pak Ik ben benieuwd naar die van jullie :) .

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoiets?: Pensionaris Kees de Witt Had slechts kinderen zonder pit Maar op de Jongens van Jan Was hij jaloers: die konden er wat van.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er was eens een dame genaamd Claire van Laren Die had tegen het homo-huwelijk zo haar bezwaren Ze zei: ik maak je toch wel klein Maar ze bleek zelf niet anders te zijn. Zoiets Tantebetje?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Graylorne: :lol: Volgens mij klopt hij helemaal. SC: hij is prachtig onregelmatig :). FS: hij is geweldig! Ik dacht al dat het wat voor jou was.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er was eens een man genaamd Jan Vrouwen versieren daar kon hij wat van Toch raakte hij van streek toen de vrouw van zijn dromen een man bleek.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rafael van der Vaart, Blijf je bij Sylvie totdat je oud bent en bejaard? Wat ga je al die tijd doen, blijf je soms leven als voetbalkampioen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS: Vriendelijk knipoogje, maar geen grapje in de zin van dat ik het niet meen. Ze zijn gewoon echt leuk, ik zit te lachen als ik ze lees. Nadat ik #6 geschreven had, met het woordje 'talent', bedacht ik ineens dat we daar een nogal pijnlijk topic over hadden. Maar ik denk dat dit een vorm is waar je inderdaad talent voor hebt: je kunt het (bijna) spontaan.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS: Vriendelijk knipoogje, maar geen grapje in de zin van dat ik het niet meen. Ze zijn gewoon echt leuk, ik zit te lachen als ik ze lees. Nadat ik #6 geschreven had, met het woordje 'talent', bedacht ik ineens dat we daar een nogal pijnlijk topic over hadden. Maar ik denk dat dit een vorm is waar je inderdaad talent voor hebt: je kunt het (bijna) spontaan.
Dank je Tantebetje! Je weet niet half hoe blij ik me nu voel. Dank je! :{}

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Youp van het Hek met zijn grote *** als er niemand meer om hem lachen kan, kan hij zich dan nog staande houden als man? *kan ik dit laten staan?*

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij betreft kan dit wel hoor FS. Bij humor mag het best een beetje grof toegaan. Alleen mis ik nu de verrassing in de laatste regel. Om deze heb ik dus niet gelachen. Maar ja, ze kunnen ook niet allemaal in de roos zijn, dat heb je met grappen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arjan Robben, tegen Spanje had je zeker twee keer een gemiste kans Ik hoop dat je het niet zo slecht doet als het gaat om sjans Toch sta je in de knappe voetballers top 10 en dat knappe hebben we allemaal kunnen zien :D

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een klant zei; "doe mij een Patatje Patricia Paay." "Nee toch," zei de snackbarman, "dat klinkt zo saai" "Niet waar," riep de klant, "het is patat met alles eroverheen qua smurrie." "Alles, behalve... Curry!"

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arjen Robben, door vrouwen bemind Als ze hem zien, zijn ze blij als een kind Daarvan snap ik echt geen moer Hij ziet eruit als een aspergeboer Clairy Polak van NOVA Hoefde in een nieuw baantje niet meer te gelova Te links voor nieuwsuur was het verhaal, maar wat blijkt uit deze Clerihew? Die lui daar vroegen eigenlijk: Clairy Who? Zoiets?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Tja heeft de hele dag lopen zweten heeft haar boeken niet gesleten er was iemand die vroeg wat doet zo'n loser in een kroeg

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een schrijver genaamd Harry Mullisch vond wat hij schreef niet bepaald foolish Hij noemt zichzelf voer voor psychologen maar daarmee heeft hij zichzelf alleen maar bedrogen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een talent hier! Kate: sterke! :lol: Clou mooi uitgesteld. GM: gerijmd op Clerihew, knap! Nova/gelova, vond ik ook leuk. Overigens bestaan er heel aantrekkelijke aspergeboeren. :ninja: Tja: zo kan het ook, je eigen naam, daar had ik nog niet aan gedacht. Je mag vandaag nog een dagje zweten :\\ ;) . FS: jij houdt zeker niet van onze grote Mulish? ;) Al met al heb ik het idee dat deze versvorm een stuk doenlijker is dan limericks. Ik moet vaker lachen. :thumbsup: En lachen is gezond, dus kom maar op met die Clary Who's. 8)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie mijn boek las, zei Erasmus krachtig Vindt de Zotheid waarschijnlijk prachtig Maar voor het geld dat ik ervan verwacht Had ik liever Harry Potter bedacht.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arjen Robben, door vrouwen bemind Als ze hem zien, zijn ze blij als een kind Daarvan snap ik echt geen moer Hij ziet eruit als een aspergeboer
Maar dan Klaas-Jan Huntelaar, met zijn koppie Ik vind hem echt toppie Hij is gewoon zo'n lekker ding Waar ik de hele dag om zing, zing, zing, zing! :P

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De Jong trapte te hoog zei dat de scheidsrechter loog hij trapte hem op zijn hart daaraan had hij deel noch part

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien met een hoog Sinterklaasrijm gehalte, maar toch een poging. Er was eens een schrijver uit Amsterdam genaamd Kees die zweette en ploeterde op de K en de Ees. Vier regels dat moet toch niet zo moeilijk zijn en klaar is Kees, geen centje pijn.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Corstiaan en Tja: een nieuw genre, voetbalpoëzie? ;) @KeesA: welkom. Een Clerihew is een versvorm waarbij een hoog Sinterklaasrijmgehalte helemaal geen bezwaar is. Ik vind hem geslaagd, je Clerihew! :thumbsup: