Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

info achtervoegen

Ik schreef altijd van mij af, met o.a. als gevolg dat ik zinnen schreef waar ik wat informatie 'achter voegde'. Als of ik niet in een goede zin kon verwoorden wat ik zag. Ik werkte veel te veel met komma's. Voorbeelden: 'A zat aan de tafel, net als B.' 'Ze pakte een papiertje, een blauwe.' 'Haar broertje schopte de bal ver weg, bijna de straat op.' 'Ze nam het eerste glas sap, bosbessensap, en dronk het op.' Wat ik er veel beter neer kan zetten bij deze voorbeelden, is dit: 'A en B zaten aan de tafel.' 'Ze pakte een blauw papiertje.' 'Haar broertje schopte de bal bijna de straat op.' (Tenzij het feit dat de bal ver weg werd geschoten belangrijk is.) 'Ze nam het glas met bosbessensap en dronk het op.' (Tenzij het feit dat het glas het eerste glas was, belangrijk is.) Nu ik dat door proeflezen weet, is het al sterk verminderd. Toch merk ik dat ik het nog doe. Heeft iemand tips om hier vanaf te komen? Heel erg bedankt!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oefenen en kritisch je teksten doornemen. Concentratie op iedere zin zou helpen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En beseffen dat het de mix is die je tekst spannend maakt. Als je nu alleen nog maar deze zinnen maakt 'A en B zaten aan de tafel.' 'Ze pakte een blauw papiertje.' krijg je daarover straks dezelfde opmerkingen. Als je afwisselt met de volgorde van de woordtypen in je zinnen wordt de tekst levendiger.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het eigenlijk best leuke zinnen: Ze pakte een papiertje, een blauwe. Niks mis mee an sich. Alleen niet te vaak gebruiken, wat Ceridwen dus al zegt :)