Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe kan je het best een dialoog schrijven

Ik zit te twijfelen hoe ik het best een dialoog kan schrijven in mijn boek. sommige mensen zeggen dat manier 1 rommelig is, maar in de meeste boeken zie je toch manier 1 (zie hieronder). welke manier zouden jullie kiezen en waarom zou je die kiezen. de manieren om een dialoog te schrijven: de 1ste: ´waarom loop je hier heel de tijd rond?´ vroeg james. ´wat gaat jouw dat aan´, antwoorde lysic. het is hier verboden gebied. de 2de: ´waarom loop je hier heel de tijd rond?´ vroeg james. ´wat gaat jouw dat aan´, antwoorde lysic. ´het is hier verboden gebied´, zei james. Als deze vraag al gesteld is hoor ik het graag, dan maak ik er een andere vraag van. Meldt het ook even als je het ergens in mijn vraag niet mee eens bent of niet goed vindt

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is manier 2, maar zoals het hier geschreven staat, is ook niet zoals het in een boek hoort. 'Waarom loop je hier heel de tijd rond?' vroeg James. 'Wat gaat jou dat aan?' antwoordde Lysic. 'Het is hier verboden gebied,' zei James.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het goed, als je deze dialoog wat meer zintuiglijk beschrijft: bijv: 'Waarom loop je hier de hele tijd rond?' vroeg James streng? 'Wat gaat jou dat aan?' snauwde? Lysic. 'Het is hier verboden gebied.' De schuingedrukte woorden zijn maar suggesties, je bent zelf vrij om deze woorden te gebruiken.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het goed, als je deze dialoog wat meer zintuiglijk beschrijft: bijv: 'Waarom loop je hier de hele tijd rond?' vroeg James streng? 'Wat gaat jou dat aan?' snauwde? Lysic. 'Het is hier verboden gebied.' De schuingedrukte woorden zijn maar suggesties, je bent zelf vrij om deze woorden te gebruiken.
dit was uiteraard alleen een voorbeeld.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jennifer heeft gelijk, op het gedeelte over de aanhalingstekens en komma's na. Dat wisselt per uitgeverij, en als je het maar consequent doet, is het goed. En er hoeft niet altijd 'vroeg/antwoordde/zei hij/zij' achter. Om bij je voorbeeld te blijven, zoiets bedoel ik: 'Waarom loop je hier de hele tijd rond?' vroeg James. 'Wat gaat jou dat aan?' Lysic keek hem aan. 'Het is hier verboden gebied.' 'Sinds wanneer?' 'Sinds jij verloor met poker.' James haalde zijn wapen tevoorschijn. 'Nu wegwezen.' 'Ja James.' Lysic droop af. Omdat er maar twee personages aan het woord zijn, is het duidelijk dat de verschillende citaten om en om bij respectievelijk James en Lysic horen. Je moet alleen niet te weinig regieaanwijzingen geven. En zo'n handeling als 'Lysic droop af'. kan ook in plaats van 'zei/antwoordde/vroeg Lysic', want afwisseling is goed. En elke keer 'zei/antwoordde/vroeg Lysic' is op een gegeven moment niet fijn meer.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jennifer heeft gelijk, op het gedeelte over de aanhalingstekens en komma's na. Dat wisselt per uitgeverij, en als je het maar consequent doet, is het goed. En er hoeft niet altijd 'vroeg/antwoordde/zei hij/zij' achter. Om bij je voorbeeld te blijven, zoiets bedoel ik: 'Waarom loop je hier de hele tijd rond?' vroeg James. 'Wat gaat jou dat aan?' Lysic keek hem aan. 'Het is hier verboden gebied.' 'Sinds wanneer?' 'Sinds jij verloor met poker.' James haalde zijn wapen tevoorschijn. 'Nu wegwezen.' 'Ja James.' Lysic droop af. Omdat er maar twee personages aan het woord zijn, is het duidelijk dat de verschillende citaten om en om bij respectievelijk James en Lysic horen. Je moet alleen niet te weinig regieaanwijzingen geven. En zo'n handeling als 'Lysic droop af'. kan ook in plaats van 'zei/antwoordde/vroeg Lysic', want afwisseling is goed. En elke keer 'zei/antwoordde/vroeg Lysic' is op een gegeven moment niet fijn meer.
dit was natuurlijk gewoon een simpel en snel voorbeeld, maar in mijn echte boek zou ik eraan denken

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog even een extra vraagje: als je methode 2 gebruikt, begin je dan met de dialoog op een nieuwe regel of ga je door op de regel waar je nog geen dialoog heb. voorbeeld van wat ik bedoel: ZONDER NIEUWE REGEL: Aragon liep naar de struik, richtte er zijn hand naar, riep:‘Viskö draticuars’. Een gouden lichtflits schoot naar de struiken, en onthulde een klein meisje. Wat doe je hier?´ vroeg Aragon. Ik moest je komen halen, antwoordde Brencis. ‘Waarom?’ vroeg Aragon. Je moeder heeft iets belangrijks te melden. MET NIEUWE REGEL: Aragon liep naar de struik, richtte er zijn hand naar, riep:‘Viskö draticuars’. Een gouden lichtflits schoot naar de struiken, en onthulde een klein meisje. (HIER ZIT HET VERSCHIL) Wat doe je hier?´ vroeg Aragon. Ik moest je komen halen, antwoordde Brencis. ‘Waarom?’ vroeg Aragon. Je moeder heeft iets belangrijks te melden.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dialoog altijd op nieuwe regel beginnen. Veel POD-redacteurs zetten helaas (ruimte kost geld) zoveel mogelijk tekst achter elkaar, ook dialogen, waardoor het geheel nogal rommelig wordt. Een goede redacteur doet dat niet. De schrijver moet het ook niet doen. Overigens is het ook niet nodig om "vroeg" of "antwoordde" te gebruiken. De vraagteken geeft al aan dat het een vraag is, en degene die antwoord geeft, komt daarna. Het is wat formeel om dat steeds zo te schrijven. Hoewel het saai lijkt, is "zeggen" het meest geschikt als er iets gezegd wordt. Je kunt wel verschillende manieren van spreken benoemen die iets met een emotie te maken hebben. Als het maar een vorm van spreken is. (voorbeeld: "erg grappig," lachte hij. Dat kan dus niet, want je kunt niet lachen en praten tegelijk) succes maar weer, ik vind dat je heel hard werkt aan je schrijverij.