Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wanneer titel

Ik heb een vraag: wanneer bedenk je de titel van een boek? Tijdens het schrijven, als het verhaal compleet is, vooraf? Ben benieuwd hoe jullie dat doen. lila

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedenk al een titel aan het begin, anders slaat het zo vaag op, als document 1. Het kan wel veranderen onderweg. Trouwens, het kan ook zijn dat de uitgever het niet eens is met de titel, dan moet je het alsnog veranderen

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een verhaal schrijf, wil ik eerst helemaal weten waar het over gaat, voor ik de titel bedenk. Dus ik kom er (meestal) pas mee als het verhaal compleet is.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer de titel in me opkomt, anders is het een tijdelijke titel. Zo bedacht ik de titel van een verhaal dat ik eind 2008 schreef, pas vorige maand :) En de titel van een verhaal dat ik begin 2008 schreef, had ik eind 2007 ofzo al klaar liggen. Of iets later. Maar zeker voor ik begon met schrijven.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een tijdelijke titel, de voornaam van mijn hoofdpersoon. Wat de uiteindelijke titel gaat worden, geen idee. Ik probeer ook titels voor hoofdstukken te bedenken, maar dat gaat me niet makkelijk af. Wel ben ik erachter gekomen dat ik van korte titels hou, van zo'n maximaal drie woorden.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De ene keer heb ik de titel meteen, maar vaker komt deze pas wanneer ik klaar ben of krijg ik er wat hulp bij. :)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal waar ik op dit moment aan bezig ben had al een titel voordat er daadwerkelijk een letter op papier stond. Op een of andere manier werkt dat erg inspirerend moet ik zeggen! Vaker is het zo dat er gaandeweg het schrijfproces een titel ontstaat, maar er over nadenken doe ik toch het liefst niet. Dan maar de naam van de hoofdpersoon als werktitel gebruiken, tot een uitgever of ik zelf met iets beters kom. Op het moment dat een uitgever interesse toont wordt een titel pas noodzaak, dus in het stadium daarvoor zou ik gewoon lekker bezig zijn met schrijven als ik jou was ;)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms van tevoren, soms tijdens het schrijven, soms pas nadat ik klaar ben. Naar een uitgever kun je ook meerdere suggesties doen. En wat Ludieke al zegt, een uitgever kan de titel willen veranderen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin met een tijdelijke titel, en tijdens het schrijven komt er meestal wel een titel naar boven, die het gaat worden.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier sprong de titel op een gegeven moment gewoon in mijn hoofd. Daarvoor heette het gewoon 'verhaal'

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin met een werktitel, zodat ik de tekst een plaatsje kan geven: zowel in mijn hoofd als praktisch (bestandsnamen op de pc, bijvoorbeeld). De echte titel groeit tijdens het schrijven. Soms blijft de voorlopige titel bestaan.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin meteen met een titel bedenken, samen met de hoofdpersonen en het plot. Bij mij is het nooit voorgekomen dat ik de titel veranderde. Ik bleef altijd bij het eerste concept, dat was ik dan gewend. Overigens is het zo dat ik er meestal heel goed over nadenk, en wel zorg dat ik niet meer hoef te wisselen. Met titels van hoofdstukken kan ik makkelijk switchen, dat is geen probleem.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste verhaal is af, behalve de titel, dat is het enige onderdeel waar ik nog niet tevreden over ben. De titel van het tweede verhaal is wel duidelijk voor me, de derde ook. Nu maar hopen dat ergens een uitgever het eerste verhaal in het fonds vindt passen en met een betere titel komt. Dan ben ik helemaal tevreden. Het wisselt dus bij mij.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben heel slecht in titels. Een heel enkel keertje schiet me zomaar iets te binnen tijdens het schrijven, maar meestal is het een verplichting en bedenk ik uiteindelijk met veel pijn en moeite iets, waar ik het dan maar mee moet doen verder...

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben begonnen met een werktitel en helemaal aan het einde van het verhaal een nieuwe titel bedacht.. maar dan heb je natuurlijk ook nog te maken met een uitgever. Uiteindelijk na wat over en weer gemail zijn we eruit gekomen. Overigens ben ik ook echt heel slecht in het bedenken van titels, ik kwam met titels die echt geweldig goed pasten bij zo'n bouquetreeks.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In dat filmpje over uitgevers (dat ergens anders hier op de site stond) zei een uitgever dat schrijvers erg slecht zijn in titels. Ik heb zelf ook geen idee. Het verhaal is af, maar ik heb geen titel :(

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Cyd Volgens mij is dat een schrijvers kwaaltje..hahaha Ik begin altijd met een werktitel. Meestal slaat het nergens op, maar ik kan het dan in ieder geval wel terug vinden op mijn computer. Ik ben al slecht in het verzinnen van een titel, dus ik nummer mijn hoofdstukken.