Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

literair schrijven

Als je een verhaal of een boek schrijft of geschreven hebt, hoe weet je dan of het literatuur /literair is? Kan je dat leren, literair schrijven? Zo ja: hoe? Zijn er cursussen/ workshops/opleidingen voor?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat week ik Zjors, maar ik vond de topics over dit onderwerp zo theoretisch. Ik wil gewoon weten hoe in de praktijk zit. Nav het bomenboek vroeg ik me af wanneer een verhaal een literair verhaal is. Mag dat hier?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Literair of niet literair, dat is theoretisch. ik dnek dat je aan de schrijfregels op het boenboekhyves wat kan hebben.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heb ik een paar keer geprobeerd, op hyves kijken bij de spelregels, A. Redhed, maar mijn pc gaat hierbij zo langzaam dat dat bijna niet te doen is. :confused: Als je verder nog tips hebt, hoor ik het graag :) .

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik begrepen heb is dat alles een goede reden moet hebben. Elke handeling, elk gesproken woord. Zo min mogelijk overbodigs, alles wat weg kan weghalen. Maar wel zo dat er nog genoeg mooie beelden overblijven. Dat heb ik tenminste bijgekregen bij mijn Elle-verhaal.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij ook symboliek verwerken in je verhaal. Niet zozeer symbolen als wel beeldspraak en leuke metaforen. Maar als je personage gaat winkelen, moet dat een reden hebben. Immers, winkelt 'het' graag? Of is het een aanduiding voor zijn alledaagse, saaie leven (doet boodschappen, strijkt, kookt, wast, slaapt, eet). Of is het een inleiding op zijn scherpe observatievermogen? Of ...., of ....

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is sowieso geen echte definitie van wat nou wel of geen 'literatuur is'. Daar is erg veel discussie over. Dus dat je deze vraag stelt is wel logisch. Er is geen concrete wijze om te bepalen 'wat wel en wat niet'.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is sowieso geen echte definitie van wat nou wel of geen 'literatuur is'. Daar is erg veel discussie over. Dus dat je deze vraag stelt is wel logisch. Er is geen concrete wijze om te bepalen 'wat wel en wat niet'.
Toch is niet alles literatuur, anders was de term 'lectuur' niet nodig (of vice versa). Dus er zijn wel ideeën, punten van herkenning, waarom bepaalde boeken literatuur zijn en de doktersromannetjes niet.