Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tzumprijs voor Erwin Mortier

Deze mag wel onder stijl en techniek, vind ik. Blijkbaar heeft Erwin Mortier een mooie literaire stijl, want hij won de Tzumprijs voor de mooiste zin (die over schrijven gaat) : "Ik volg de cadans van mijn handschrift en zoek naar de in letters gestolde, kwezelachtige wellust van het meisje dat ik ooit geweest moet zijn, het wicht dat op de drempel van haar adolescentie haar schriftuur even strak aantrok als de dunne lederen veters waarmee ze haar laarsjes dichtreeg – hoe ze het vlees van het woord in de baleinen van de zinsbouw dwong, tot haar eigen lijf vol striemen stond en ze naar uitbraak verlangde." Lees verder: http://www.nrc.nl/kunst/article2357001.ece/Tzumpr…

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de zin moeilijk te volgen vind. :confused: Apart is hij wel. :nod: Is Erwin trouwens familie van...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na de - ben ik de draad kwijt, ik mis de connectie met voor de - . Mag ik vragen waar onze T... is?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik heb hem gelezen hoor :nod: En hij klopt wel, taalkundig gezien. Geconcentreerd lezen is al genoeg, ik snap hem. Het is een terugverlangen naar vroeger. De vraag is of het handschrift nog sporen verraadt van wat vroeger zo mooi was. Het gedeelte vanaf 'het wicht dat' is slechts nog een illustratie. Zo valt het wel mee.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch roept het bij mij eerder associaties van walging op (komt door die striemen) dan dat ik kan genieten van een mooi opgebouwde zin die me heel duidelijk voor ogen schetst wat de schrijver bedoelt. Neuh. Niet mijn smaak.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
't Hele Godenslaap was prachtig, dus het was niet meer dan logisch dat Erwin Mortier eindelijk eens de Tzumprijs in de wacht heeft gesleept.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, literair zijn is een kunst. :confused: Als ik dit zo lees ben ik toch ernstig bang dat ik nooit literair zal worden. :P

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Literair of niet, het leest niet prettig. Hoewel Heleen geen literaire hoogstandjes schrijft, verkoopt ze geweldig. En wie zal er rijker zijn: Mortier of Van Royen? Zij geeft trouwens in eigen beheer uit. Zou ze geen uitgever hebben kunnen vinden? :rolleyes:

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tekst die op het eerste gezicht literair mag ogen, dankzij diepzinnig adjectiefgebruik, een gevoelvolle woordkeus en originele metaforen, kan de lezer die ernstige moeilijkheden verwacht tijdens het lezen natuurlijk eenvoudig bedotten, en ondanks de opgeworpen façade bestaan uit fraai gecomponeerde regels die zich bij nadere beschouwing laten lezen met het gemak waarmee een klein meisje dat in een schriftje speurt naar de cadans in haar handschrift, de dunne veters in haar laarsjes strikt. ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zocht gewoon naar een 'kunstvorm' om met een knipoog de complexiteit van dit soort als literair veronderstelde zinnen te relativeren. De zin van Mortier is geenszins een ingewikkeld wereldwonder hoor, en ik ben er om heel eerlijk te zijn ook niet van onder de indruk. De bombast maakt van mij geen fan, integendeel. Ik zoek het zelf meer in andere zaken. Met de lange zin en de inhoudelijke verwijzing naar Mortier lijk ik echter geen glimlach te kunnen ontlokken... :confused:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De conglomeratie van frivool aandoende fluxdebouche die Mortier in zijn oeuvre als terloops aan elkaar reigt, neigt naar Sisifysarbeid, ware het niet dat één of andere vileine jury hem hiervoor rijkelijk beloonde.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het is duidelijk. Jullie hebben geen schrijfboeken nodig. Steek je energie maar in een verhaal. Veel leuker.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is duidelijk. Jullie hebben geen schrijfboeken nodig. Steek je energie maar in een verhaal. Veel leuker.
Ik denk niet dat je met dit soort zinnen een verhaal neer kan zetten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Literair of niet, het leest niet prettig. Hoewel Heleen geen literaire hoogstandjes schrijft, verkoopt ze geweldig. En wie zal er rijker zijn: Mortier of Van Royen? Zij geeft trouwens in eigen beheer uit. Zou ze geen uitgever hebben kunnen vinden? :rolleyes:
Heleen van Royen geeft niet in eigen beheer uit, hoor. HvR is een imprint van Foreign Media Group.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
O? Het leek me zo vanwege de letters. En ik meende ooit een keer gelezen te hebben dat in eigen beheer meer geld opeverde. Verkeerd gezien dus.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tekst die op het eerste gezicht literair mag ogen, dankzij diepzinnig adjectiefgebruik, een gevoelvolle woordkeus en originele metaforen, kan de lezer die ernstige moeilijkheden verwacht tijdens het lezen natuurlijk eenvoudig bedotten, en ondanks de opgeworpen façade bestaan uit fraai gecomponeerde regels die zich bij nadere beschouwing laten lezen met het gemak waarmee een klein meisje dat in een schriftje speurt naar de cadans in haar handschrift, de dunne veters in haar laarsjes strikt. ;)
Wow. Sta hier perplex van... :eek: