Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Veel te korte hoofdstukken

Hallo allemaal, mijn naam is Jarne. Ik ben 16 jaar en ik woon in Overijssel. Maar dat doet er niet toe. Ik heb een vraag over hoofdstukken. Mij is meerdere malen verteld dat ik goed kan schrijven, maar als ik schrijf merk ik dat ik al na zeer korte tijd klaar ben met een hoofdstuk. Hoewel ik toch alles beschreven heb wat ik moest beschrijven in de hoofdstukken, lijken ze mij veel te kort. Weet iemand hoe ik een hoofdstuk iets uit kan rekken, zodat ik toch een boek met een goed aantal pagina's naar een uitgever kan sturen? Ik wil best wel mijn verhaal tot nu toe op het forum posten, maar ik weet niet of het in dit topic kan. Alvast bedankt!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je boek korte hoofdstukken heeft dan zij het zo. (Vind ik.) Als uitgeverij kijken ze naar de inhoud. (Mag je toch hopen!) Je kunt in de tweede fase altijd met je auteur rond de tafel gaan zitten om dingen te bespreken, waaronder de grootte van de hoofdstukken (denk ik in ieder geval.) Dus gewoon opsturen, Jarne. Als je een hoofstuk moet gaan rekken ga je onnodige, extra dingen schrijven, niet doen!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of je zoveel waarde moet hechten aan een 'hoofdstuk'. Ikzelf werk juist helemaal niet met hoofdstukken en heb heel lang gewoon mijn tekst (een grote lap dus; wel met alinea's uiteraard) doorgestuurd naar de uitgever. Pas heel laat heb ik er en hoofdstukindeling in gemaakt. Je ziet trouwens wel eens boeken met hele korte hoofdstukken. Het kan best, als het bij jou en bij je verhaal past. Ik geloof meer in de kracht van een verhaal dan in een hoofdstukkenindeling. Als de uitgever jouw werk goed vindt, laat hij zich vast niet tegenhouden door (te) korte hoofdstukken. Ik neem aan dat een uitgever je daar dan juist in zou begeleiden. Succes ermee in ieder geval!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Badankt voor de handige informatie! :D Dat was eigenlijk een van de dingen waarover ik het meest zat te tobben. Steeds als ik een hoofdstuk schreef kwam ik uit op zo'n drie bladzijden. Wauw, dit forum is echt gaaf! Normaal moet ik dik lang wachten op een antwoord bij een forum. Nogmaals bedankt!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb toevallig overal wat hoofdstukken in geknipt, maar dat is nog niet mijn definitieve indeling. Ik weet niet of het een goede of verkeerde methode is, maar ik maak mijn indeling wel als het verhaal af is. In theorie-theorie heb ik natuurlijk verschillende gebeurtenissen die elkaar opvolgen, maar dat betekent voor mij niet dat ik tussen elke gebeurtenis een nieuw hoofdstuk plaats.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jarne, leuk dat je in Overijssel woont en dat je pas 16 bent. Je zou het volgende kunnen doen: -kijk of je personen kunt toevoegen die een bijrol vervullen. Dat zou iemand kunnen zijn die het conflict versterkt, vergroot of duidelijker maakt. Doe dit niet als het een jeugdverhaal is want dan wordt het te onoverzichtelijk. -Schrijf een zin of scene die kan dienen om de zintuigelijke waarnemingen weer te geven en voeg dit op een geschikte plaats. -Je kunt meer detaillering aanbrengen als je het over personen hebt of de omgeving. Voorbeeld: Als twee vriendinnen te paard door het bos rijden dan kun je het daarbij laten maar je kunt ook sfeerbeelden oproepen, zoals de weersomstandigheden [een dreigend onweer], vreemde ontmoetingen, enz. -Dergelijke omschrijvingen kun je ook geven van een plaats die je kent, Zwolle. Kampen, Deventer, Zutphen? Neem een plek in gedachten die je goed kent of neem een foto. -Dit geeft je ook de gelegenheid om spanning[bijvoorbeeld iets geheimzinnigs] in je verhaal te brengen. -Als je verhaal af is, zou je ook eens moeten bedenken op welke manier je jouw verhaal zou kunnen vervolgen. Veel succes.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Drie A4'tjes, regelafstand één? Precies lang genoeg volgens mij, Jarne. Lengte is relatief, toch?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb vandaag een boek gelezen waarin ook hoofdstukjes voorkwamen van nog geen heel A4'tje, een keer zelfs nog niet eens een half A4'tje. Mijn hoofdstukken zijn dan weer rond de 6000 woorden elk, dat is voor mij prima. Oftewel: lengte maakt niet veel uit :)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het verhaal goed is, is hoofdstuklengte niet zo erg belangrijk. Iedereen doet dat op een andere manier. Je moet voor jezelf ontdekken wat goed is voor jou. Komt wel. :)