Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

vraagje herschrijven sprookjes

Ik herschrijf al jaren sprookjes en andere vertellingen en nu wil ik ze naar een uitgever sturen. Moet je dan weten wie het orgineel geschreven heeft? Van de meeste weet ik zeker dat de verhalen al ouder zijn dan 100 jaar.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wat gegoogled en op startpagina/dochters gekeken. En mijn oog viel op de term "narratologie" (staat niet in mijn woordenboek)Ik had alleen zo goed als geen toegang tot de sites, dus is mijn kennis daarover is beperkt. Maar het gaat in ieder geval over het vertellen van verhalen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel veel sprookjes (die van Grimm bijvoorbeeld) hebben geen bekende schrijver. Het zijn volksverhalen en dat blijven ze, ook al heb jij er je eigen draai aangegeven. Noem het 'verzamelde sprookjes'. Wanneer je wel een schrijver kunt vinden (bv. Andersen) dan zou ik dat er wel bij zetten.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kunnen ze je bij de www.volksverhalenalmanak.org antwoord geven. De verhalen zijn mondeling overgeleverd, en er is daarvan geen schrijver aan te duiden, maar er zijn bekende verzamelingen gemaakt door mensen als Gebr. Grimm, etc. en nieuwe geschreven door o.a Andersen. Bekijk waarze vandaan komen, informeer of er rechten op zitten. Net als bij volksmuziek kan er toch iemand de notatie of bewerking geclaimd hebben.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk wilde ik weten of het nodig is dit te weten voor je het naar een uitgever stuurt. Maar toch bedankt ,ik kan er zeker wat mee. Had zelf ook al wel gegoogeld maar dan op steekwoorden omdat ik geen titels van verhalen weet.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me niet nodig. een potentiele uitgever zal eerst je schrijfstijl enzo beoordelen. Pas als hij echt geinteresseerd is in uitgave is zoiets belangrijk. De uitgever zal dit dan met je bespreken.