Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

één boek of toch 3 delen?

Bij het schrijven van mijn nieuwste projectje ben ik op een probleem gestuit. Ik heb het hele 'boek' in mijn hoofd zitten en het eerste deel is af, maar ik moet nog twee delen! Een korte omschrijving van mijn idee: Er is een eiland, Zuakart, dat drijft over de oceanen. Dit eiland wordt bevolkt door 3 bevolkingsgroepen. Elke bevolkingsgroep krijgt z'n eigen deel in het 'boek'. Deel 1, 80 bladzijden op A5-formaat (moet nog worden aangevuld, zal dan rond de 100 bladzijden worden), is zo goed als af en ik ben ook al aan deel twee begonnen. Nu is mijn vraag: Moet ik er één boek van maken of drie losse delen? Ik twijfel hierover omdat de delen allemaal een andere schrijfstijl zullen krijgen (die wel bij elkaar past dus het kán één boek worden) en omdat het best een serietje zou kunnen worden waaraan ik later nog andere delen vast kan plakken (fantasie genoeg) maar als ik het in delen wil doen, zal ik dan ooit een uitgever vinden? Wie kan mij helpen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Krijgen die bevolkingsgroepen met elkaar te maken? (vast wel :P ) Ligt er ook aan voor welke leeftijd het is :nod: voor jonge kinderen zou ik 3 delen doen, voor ouder dan 10-12 jaar 1 deel.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is voor ouder dan 10-12 jaar... En de bevolkingsgroepen krijgen inderdaad wel met elkaar te maken maar dat ga ik dan ook weer uitleggen door de ogen van die groepen zelf. Ik vind het echt moeilijk die keuze. Maar ik denk dat het dus maar gewoon één deel gaat worden. Ik ben anders echt bang dat ik geen uitgever zal vinden :p

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mies, Je kunt ook een "proposal" opsturen naar een paar uitgeverijen. In zo'n proposal geef je o.a. aan wat je al hebt (+ je stuurt de 80 pagina's of een deel daarvan) en je geeft aan welke ideeen je nog meer hebt. Daarmee geef je een uitgeverij inzicht in wat jij voor ogen hebt en zij kunnen dan bekijken in hoeverre dat als serie potentieel heeft of dat je het inderdaad in één boek moet plaatsen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een moeilijke vraag, ik worstel met hetzelfde probleem ;). Uitgevers hebben, volgens mij, niets tegen op series, kijk maar eens naar kinderboekenseries als De Griezelbus, Darren Shaw, Harry Potter, de Wicca-serie enz. Hoe dat met volwassenenboeken zit, weet ik niet precies. Zelf zou ik het liefst mijn verhaal in één boek willen uitbrengen, hoewel het uit vier delen bestaat (en volgende delen zitten al in mijn hoofd). Het nadeel aan losse delen is, vind ik, dat soms een deel niet in de bieb/boekwinkel aanwezig is en de lezer dus niet het hele verhaal kan lezen. Toch lijkt een serie me ook leuk, maar mijn grootste struikelblok is dat mijn deel 1, 2 en 3 elk ongeveer 100 A4-pagina's zijn en deel 4 maar 50 pagina's heeft... Dan wordt deel 4 wel een klein flutboekje ;). Ik vind het ook moeilijk mijn verhaal uit elkaar te rijten, dus ik denk dat ik die beslissing bij een evt. uitgever neerleg. Wel lijkt mij dat je meer kunt verdienen aan een serie dan aan één boek. Is er iemand die dat kan bevestigen of ontkennen?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een moeilijke vraag, ik worstel met hetzelfde probleem ;). Wel lijkt mij dat je meer kunt verdienen aan een serie dan aan één boek. Is er iemand die dat kan bevestigen of ontkennen?
Ik weet dat uitgeverij Kluitman daarom de voorkeur heeft aan series. Dus ik denk dat het - zeker in geval van kinderboeken - wel waar kan zijn. Lees je één boek van de serie en bevalt dat, dan wil je ongetwijfeld verder lezen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ajstinad: Ik neem aan dat je meer verdient aan een serie, die boeken zijn per stuk bijvoorbeeld € 15,- ofzo en als het 1 boek zou zijn zou deze bijvoorbeeld rond de € 25,- komen. Grof bekeken dan :) @Mies: Tsja, moeilijk.. Het zou wel flink dik boek worden als je het in 1 boek zou doen denk ik en daarnaast is er dan niet echt meer ruimte voor uitbreiding om het zo te zeggen. Ik zou zoals Griseo zegt, het voorleggen bij uitgevers, die zullen wel aangeven wat volgens hen beter is.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een boek van 100 pagina's is op zich niet veel, dus je kan de andere delen erbij voegen. Tenzij die absurd veel groter zijn, dan valt deel één wat weg. Ik denk dat het schrijven in verschillende stijlen over het algemeen niet zo'n slim idee is, dan kan men zich niet binden aan jou als schrijver.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met verschillende stijlen bedoel ik eigenlijk andere vertelperspectieven... Mijn eerste deel gaat uit van steeds een andere persoon, dus daar is het in de hij/zij-vorm maar wel met een aparte verteller. En mijn tweede deel is eigenlijk een verzameling van verhalen die de personen van het boek aan elkaar vertellen. Ook weer met een verteller, maar dit keer niet zo'n duidelijk aanwezige. En ik vind 100 pagina's inderdaad ook niet echt veel voor een boek, maar met 3 delen komt het dan dus uit op zeg eens 250 pagina's en dat is te dik voor de doelgroep die ik voor ogen heb. (Ik bedoel maar: zelfs mensen uit mijn klas lezen niets van boven de 150 pagina's en die zijn 17. En mijn verhaal is voor mensen van rond de 15 denk ik.)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, op die manier. Dan kan 't wel. Ehm, hoezo lezen mensen van 17 geen boeken van > 150 pagina's? Dat strookt niet helemaal met 'mijn realiteit'. :confused:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik kan het me ook amper voorstellen dat mensen zo kijken naar boeken, alleen naar het aantal pagina's... Maar in mijn klas is het nou eenmaal zo, niemand leest er voor de lol behalve ik :confused: Ik heb trouwens zó veel aan jullie reacties! Ik ben er nu over na aan het denken het voor een deel op te sturen naar Kluitman ofzo... Lijkt me best een leuk en goed plan! Maar dan per e-mail of gewoon uitgeprint?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij (17 jaar) geld dat ik vrijwel geen boeken <400 pagina's lees (vaak zelfs heel veel meer). Als ik jou was zou ik het houden op één boek, met drie delen. (die dan weer ingesplitst in hoofdstukken, neem ik aan) Dan krijg je een geheel waarin je toch ruimte hebt voor veel verschillen. En ja, 100 bladzijdes is naar mijn mening wel heel weinig. ALs je bijvoorbeeld uitkomt met 3 delen op 250 pagina's, terwijl het eerste deel al uit 100 bestaat bestaan het tweede en derde deel dus ieder gemiddeld uit 75 pagina's. Kijk eens in een bestaand boek hoeveel dat zou worden, echt heel weinig. Klinkt trouwens als een leuk verhaal, heb je nog een proeflezer nodig?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Je laten debuteren met een trilogie durft bijna geen enkele uitgever aan. Debuteren met een heel dik boek ook niet. Maar als de individuele delen maar 100 pagina's per stuk zijn zal het altijd wel één boek worden. Je kunt dan altijd in het boek delen maken als een soort grote hoofdstukken.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt bedankt bedankt haha :) Ik ben hier pas sinds gisteren en ik zou nu al niet meer weten wat ik zonder jullie zou moeten haha... Ik zelf lees ook weinig echt 'dunne' boeken, en vind 100 pagina's ook niet veel. Ik schrijf gewoon fijn nog even door en dan zie ik het wel haha. Ik zal een keer een fragment plaatsen van het eerste deel :) Proeflezers heb ik eigenlijk al best veel: m'n moeder, m'n lerares en een aantal mensen uit mijn klas (misschien niet zo betrouwbaar maar toch :rolleyes: ) Ow ja: die 250 pagina's waren maar een voorbeeldje, dat is echt het minste waarop ik uit ga komen denk ik haha. Het laatste deel wordt heel moeilijk om te schrijven, vandaar dat ik het wat lager inschat qua pagina's.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan nog, zelfs als je het dubbele hebt is het nog niet veel. (en ja, we zijn nu eenmaal geweldig 8) )

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor het de grond in boren van mijn hoop :confused: Ik bedoel... Een jeugdboek van 250-300 pagina's is toch best gangbaar?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, zo denk ik ook: 'ik schrijf nog even door en zie het dan wel' ;). Als het boek dan af is, zul je zien dat de uitgever zegt dat het toch vier delen gaan worden. Stel je voor, dan heb ik ipv 1 boek 4 boeken geschreven *droomt lekker verder* ;) Ik zit er wel aan te denken om binnenkort alvast een deel op te sturen naar een uitgever. De rest is ook al uitgeschreven, maar heeft nog een paar strenge correctierondes nodig.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mies, Jeugdboeken zijn er in alle diktes, hoor! 300 pagina's is voor de een al veel, de ander vindt het nog te dun ;).

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wou al zeggen... Kom op zeg, ik doe me best al hiervoor! Het was trouwens in het begin bedoeld als één verhaal, over één bevolkingsgroep op een eiland. Maar gaandeweg groeide het eiland in mijn gedachten en kwamen er meer bevolkingsgroepen bij. Ik was als het ware een ontdekkingsreiziger in mij eigen wereld. Toen heb ik de verhaallijn van het eerste deel aangepast waardoor het korter zou worden. Of laat ik het zo zeggen: ik heb stukken weggelaten die eigenlijk alleen opvulling zouden worden (die had ik nog niet uitgeschreven, zoals ik al op verschillende plaatsen op het forum heb gezegd schrijf ik mijn plot altijd uit). Daarom is het eerste deel nu vóór aanvulling pas 36 pagina's A4 en dus 80 pagina's A5... Maarja, ik schrijf gewoon lekker verder, ben vandaag begonnen aan deel 2 en het vordert nog niet echt. Ik zit de hele tijd hier op het forum haha. En omdat ik een ander vertelperspectief gebruik en probeer te goochelen met mijn ideetjes moet ik er nog even inkomen. Dus ben helaas pas op bladzijde 2 :confused:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon lekker doorschrijven, die bladzijdes vullen zichzelf wel. Mijn opmerkingen kun je het beste negeren (ik gaf gewoon een voorbeeld), en schrijf wat je wilt vertellen en niet de dingen die de bladzijdes alleen maar vullen. Dat gevoel van je wereld verkennen ken ik, alleen ik doe dat meestal terwijl ik schrijf. Best teleurstellend soms als je erachter komt dat je die grote stukken weg moet gooien. (mocht je trouwens nog een objectieve proeflezer willen, ik ga me niet opdringen maar het aanbod blijft geldig.)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha is goed Folen, ik zal er over nadenken over dat proeflezen! (Ik zou niet weten hoe dat gaat, maar dat zie ik dan wel) Ik verken de wereld in mijn hoofd elke minuut van de dag, als ik tenminste 'schrijvend actief' ben. Dat wil zeggen: als ik tijd heb om eraan te denken doe ik het zo vaak mogelijk. De hoofdpersoon van mijn eerste schrijfsel dat binnenkort een echt boekje wordt, Pim (een kaboutervrouwtje dat in een paleis werkt en daar kookt voor de koning en goed vrienden is met de kleine prins en verliefd wordt op haar buurman) leeft echt in mijn hoofd en haar huisje en dat al vanaf ik 6 ofzo ben! Dus met mijn nieuwe verhaal erbij wordt het wel erg druk in mijn hoofd maarja, ik vind het wel gezellig :p

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Drukte in je hoofd? Geen enkel probleem! Andere gedachten zijn toch nutteloos!!! :D Een tip, zorg dat je 's avonds(/'s nachts) voor je gaat slapen zoveel mogelijk aan je verhaal denkt. De beste ideeën komen bij mij in mijn dromen. Met een klein beetje passen en meten in de wakkere uren passen ze meestal wel in een verhaal. (proeflezen is niet zo ingewikkeld, je stuurt mij een mailtje met als bijlage je verhaal en je krijgt als ik het becommentariseerd heb het geheel terug. Zorg wel altijd dat je je verhaal eerst per post naar jezelf stuurt in een gesloten envolop, die je niet openmaakt. Zo blijft het auteursrecht bij jou en heb je daar bewijs van. Gewoon altijd doen als je het naar vreemden stuurt, je weet maar nooit.)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Huh? Werkt dat zo? Naar mezelf sturen in een envelop? Grappig! Dat wist ik dus niet haha. Ik heb trouwens, voor iedereen die mijn voorstel-gedoe gister heeft gevolgd, een nieuwe tekening gemaakt voor mijn cover van 'De avonturen van Pim' en ik heb vandaag alles vandaag nogmaals opgestuurd naar de uitgever. Nu maar hopen dat mijn illustraties goed zijn en dat ik niet al te veel aanpassingen en verbeteringen meer hoef toe te passen haha... Dank je voor de tip, maar ik droom niet over mijn verhalen, ik heb het al echt vaak geprobeerd maar het lukt niet. Ik ben niet zo snel met schrijven... Ik doe minstens 20 minuten over een pagina A4 geloof ik... Dat vind ik echt jammer, want ik wil zo veel schrijven en dat lukt niet echt...

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 minuten? Dan schrijf je best snel hoor. Bij mij is het heel afwisselend, vaak kan ik op een dag niet meer dan een (of minder) a4-tje schrijven. En dat je er niet letterlijk over droomt is logisch, dat is bijna onmogelijk. Ikzelf kan vrijwel al mijn dromen wel ergens aanpassen, of zelfs maar een klein stukje uithalen, en dat in een verhaal stoppen. Probeer het eens, je hoeft het niet eens op te schrijven maar hoe langer je ermee oefent hoe natuurlijker het uiteindelijk gaat.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Owkeej, zal ik doen, lijkt me wel leuk. Probleem is dat het, zoals ik al zei, vaak erg druk is in mijn hoofd. Ik ben nou eenmaal een piekeraar en daarbij ook nog eens die verhalen haha. Daarom beperk ik me tegenwoordig tot één verhaal of idee tegelijk, dat lijkt me slimmer. En ik schrijf alles eerst op vóór ik begin met uitwerken. Ik dacht dat 20 minuten langzaam was haha. Vandaag bijna 2 A4'tjes volgeschreven en ik ga nog de hele avond door, heb toch niks te doen. Heb jij ook dat je zo moe wordt van schrijven? Als ik heb geschreven raak ik echt uitgeput op den duur!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon vaak genoeg een pauze inlassen en even op een (dit!) forum zitten, dan heb je niet meer het idee dat je alleen maar schrijft en houd je het langer vol. Grappig, ik schrijf zelf juist het liefst pas als ik het hele verhaal al ken. Misschien gedeeltelijk omdat ik nu al meer dan anderhalf jaar met een verhaal bezig ben, en nog geen flauw idee heb hoe het afloopt. Nu ben ik bang dat ik het verhaal teveel uit ga rekken, dus wil ik voor mijn andere verhalen eerst een einde voor ik ga beginnen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit vandaag al de hele dag op dit forum en tussendoor schrijven maar dan vordert mijn schrijven niet zo haha. Dat heb ik eerder ook gedaan, maar daar zijn geen goede verhalen uit voortgekomen. Ik zet echt eerst de grote lijn op papier die ik in gedachten al helemaal heb uitgewerkt. De details komen dan later en dan ontdek ik mijn wereld pas écht.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit stimuleerd het schrijven, in de vorm van dingen op papier zetten, misschien niet, maar sinds ik op dit forum zit merk ik wel dat ik meer met mijn verhalen bezig ben, omdat ik inmiddels ook mensen ken die dat ook zijn. (bij mij op school zijn de meeste nu ook niet erg geintereseerd in lezen en schrijven) En ja, mijn hoofd is zo goed als leeg, ruimte zat voor al die verhalen :D

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds ik hier bij dit forum ben (sinds gister dus haha) heb ik ook wel veel meer zin om te schrijven! Ik vind het echt fijn om eindelijk eens met iemand erover te kunnen praten! Mijn moeder is alleen in voor het lezen van mijn werk, niet om erover te praten en mijn vader heeft nog nooit iets van me gelezen, in al die jaren niet. Dus dit is echt wel fijn!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vader zegt ook altijd 'ja hoor, dat lees ik wel', en dan verdwijnt de keurig utigeprinten versie lange, lange tijd. Vervolgens vind ik hem terug zonder enige reactie. Mijn moeder leest het en gaat spelfouten becritiseren, maar zij is nog dyslectischer dan ik, dus ze zegt telkens dat goede dingen fout zijn. Inhoudelijk commentaar is al helemaal onmogelijk!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn moeder zegt alleen maar dat het goed is en dat ze graag verder wil lezen en mijn vader heeft kritiek op ALLES. Hij wil niet dat ik schrijf, ik denk dat hij jaloers is. Hij klinkt jaloers. Hij heeft zelfs niks gelezen van mijn verhaaltjes toen ik in groep 3 zat, maar dat merkte ik toen niet. Dat merkte ik pas toen ik een aantal weken geleden vertelde dat mijn eerste boekje uitgegeven zal worden en dat hij niet eens meer wist dat ik dat had geschreven. Dat is niet leuk maarja, ik schrijf voor mezelf en voor niemand anders! :)