Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

tips voor schrijvers van kinder/jeugdboeken

Tips zijn altijd welkom. Vandaar dat ik een topic wil bijhouden met tips voor schrijvers van kinder- en jeugdboeken. Ieder die een tip heeft kan deze in dit topic plaatsen. In deze eerste post zal ik een overzicht bijhouden. Mijn eerste tip is: Word gratis lid van Stichting Lezen en ontvang elk kwartaal hun blad. http://www.lezen.nl/ Klik rechts op: aanmelden tijdschrift Overzicht tips: 1: stichting lezen 2: lemniscaatkrant (niet gratis) 3: avi berekenen (oud niveau) 4: nieuwe avi-niveaus 5: site om boeken te zoeken 6: stuur werk op naar (kleine) uitgeverijen 7: doe mee aan wedstrijden (Averbode en Nino) 8: word lid van zinniger zinnen en laat je teksten proeflezen: http://zinnigerzinnen.nl 9: lees (recente) kinderboeken 10: Topic: http://www.schrijvenonline.org/forum/8236 11: verhalen laten proeflezen (oa door kinderen) 12: lees met kinderen, speel met kinderen, zoek het kind in jezelf en ga terug naar je kindertijd met kinderliedjes en al dan niet tastbare herinneringen (aantal posts ongeveer samengevat) 13: www.leesgoedplus.nl 14: www.leesplein.nl 15: volg de cursus van Zjors bij de online academie wanneer je interesse hebt voor AVI-schrijven. http://www.schrijvenonline.org/academie/avi-kinde… 16: http://www.boekie-boekie.nl/

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stichting lezen? huh? Mijn tip: word lid van de lemniscaatkrant (niet gratis, kost niet veel), met elk kwartaal talloze recensies van voornamelijk jeugdboeken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tip 2: avi berekenen Ga naar de volgende site: http://www.museumeducatie.nl/tekst3.html Download het programma xls (in rechterkolom). Neem van je verhaal een stuk van 100 woorden. Tel het aantal lettergrepen en het aantal zinnen. Vul dit in op het excell-bestand en dan worden een aantal zaken berekend, onder andere de leesindex. Je kunt mbv die leesindex het avi-niveau in de tabel aflezen. Doe dit met meerdere stukjes uit je verhaal en je weet welk gemiddeld avi-niveau je hebt. Succes.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste cijfer is het oude avi-niveau, het tweede het nieuwe. 1: Start – M3 2: M3 – E3 3: E3 – M4 4: M4 – E4 5: M4 – E4 – M5 6: E4 – M5 – E5 7: E5 – M6 8: E5 – M6 – E6 – M7 9: M6 – E6 – M7 > 9: M7 – E7 – Plus

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk topic. Ik ben trouwens al lid van Lezen. Vroeger was ik ook lid van de Lemniscaatkrant, maar na jarenlang lidmaatschap heb ik de krant toch opgezegd.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stuur veel werk ongevraagd naar verschillende (kleinere) uitgeverijen. Er is veel vraag naar goede kinderboeken. Zet erbij: als u dit niets vindt, zoekt u dan wel schrijvers voor iets anders? Zo heb ik in ieder geval al drie uitgevers 'gescoord'.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees andere kinderboeken, zodat je weet wat kinderen tegenwoordig bezighoudt, wat hun taalgebruik is en zodat je zelf weer terug kunt duiken in je jeugd (er vanuitgaande dat je volwassen bent :) ). Check het topic: 'Wat doen kinderen op welke leeftijd?' Laat je verhalen proeflezen door mensen die verstand hebben van kinderen, kindertaal en/of schrijven, zorg dat deze categorieën gedekt zijn. Laat ze het liefst ook proeflezen door kinderen zelf, het is verbazingwekkend hoeveel zinnige dingen ze kunnen zeggen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig topic, dank voor de tips. Nog een tip: wordt leesouder of vrijwillig bibliothecaris op school. Kost paar uurtjes, maar er gaat niets boven leesinhoudelijk 1-op-1 contact met de doelgroep.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zet het raam open als de buurkinderen buiten spelen. (luister waarover ze praten; hoe ze praten, reageren, kibbelen etc)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat de volwassenen voor wat ze zijn. Kopieer geen kinderen; zoek het kind in jezelf op en verwonder je opnieuw. Op jouw manier. (Dit is geen zweefpraat - het is m.i. de enige manier om een kind geloofwaardig neer te zetten).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoek het kind in jezelf doe je ook op de pabo, ik herinner me hoe mijn ´juf´ daar dat deed. Zing kinderliedjes. Eerst weet je er maar een, dan komt er nog een boven, dan nog een. Doe er echt je best voor, in het begin gaat het moeilijk maar je zal zien, ineens komt het allemaal terug. Aan die liedjes hangen herinneringen. Doe daar ook je best voor. Probeer je bewust te worden, hoe was je, wat deed je, hoe voelde dat. Liedjes werken goed omdat ze de informatie beter ordenen dan zinnen. Geuren werken nog beter, maar helaas kan je die niet makkelijk bewaren. Een doos vol oud speelgoed, je knuffels van toen, je geboortehuis, daar misschien. Maar de liedjes zijn er altijd!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi D, Ik schrijf idd kinderboeken. Ik heb er nu 4 geschreven die nog niet uitgegeven zijn. Dat laatste is het lastigste. Zjors heeft volgens mij de meeste kinderboeken geschreven en uitgegeven.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit haal ik van de website van Lezen.nl: Lezen, tijdschrift over leesbevordering en literatuureducatie, wordt uitgegeven door Stichting Lezen. Lezen verschijnt vier keer per jaar in een oplage van 10.000. Lezen richt zich op professionals die werken met kinderen en jongeren van 0-18 jaar, die het leesbevorderingswerk dagelijks in de praktijk vormgeven, in de kinderopvang, op school, in de boekhandel en bibliotheek. Lezen bevat informatie over specifieke doelgroepen van baby's tot adolescenten, maar ook algemene informatie. Professionals blijven zo niet alleen op de hoogte van zaken die hen direct raken maar houden ook zicht op wat anderen doen. Lezen bericht elke drie maanden over leesbevorderingsprojecten, manifestaties, tentoonstellingen, films en voorstellingen die met lezen verband houden. Lezen schenkt aandacht aan boeken, schrijvers en illustratoren die interesse en enthousiasme verdienen van eenieder die bij leesbevordering en literatuureducatie is betrokken.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sjee, ik keek net op de website lezen.nl maar als je je aan wilt melden voor het blad moet je een organisatie invullen. Mogen particulieren zich ook echt gewoon aanmelden?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen idee, ik heb de naam van de school waar ik werk ingevuld. Misschien kun je de naam van je werkgever invullen?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen idee, ik heb de naam van de school waar ik werk ingevuld. Misschien kun je de naam van je werkgever invullen?
Hihi, welke werkgever? :P

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat jij ambtenaar was (vd burgerlijke stand)? Anders kun je misschien de school van je kinderen opgeven.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stuur veel werk ongevraagd naar verschillende (kleinere) uitgeverijen. Er is veel vraag naar goede kinderboeken. Zet erbij: als u dit niets vindt, zoekt u dan wel schrijvers voor iets anders? Zo heb ik in ieder geval al drie uitgevers 'gescoord'.
Klinkt goed, maar is in de praktijk niet altijd evident. Mijn uitgever heeft liever niet dat ik zomaar verhalen rondstuur naar andere uitgeverijen. Kwestie van altijd de eerste keuze te hebben om een verhaal te kunnen uitgeven. Maken ze daar bij jou geen probleem van dan?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi D, Ik schrijf idd kinderboeken. Ik heb er nu 4 geschreven die nog niet uitgegeven zijn. Dat laatste is het lastigste. Zjors heeft volgens mij de meeste kinderboeken geschreven en uitgegeven.
hey sjee, goed van je 4 kinderboeken al, heb je ze al wel al naar een uitgeverij gestuurd? of heb je dr al 1op het oog? en voor welke leeftijd zijn de boeken? hoop dat het uitgeven lukt. je harde werken word vast wle beloond! ja zjors is volgens mij echt de bekendste in het vak..haha hier op de site! succes he sjee!! Gr.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gewoon ingevuld dat ik kinderboeken schrijf en nu krijg ik het ook.
ja dat kan geloof ik ook..als je je gewoon als geinteresserde of schrijver opgeef.. Gr.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt goed, maar is in de praktijk niet altijd evident. Mijn uitgever heeft liever niet dat ik zomaar verhalen rondstuur naar andere uitgeverijen. Kwestie van altijd de eerste keuze te hebben om een verhaal te kunnen uitgeven. Maken ze daar bij jou geen probleem van dan?
Mijn uigevers weten dat zij van mij altijd de eerste keus kunnen krijgen op voorwaarde dat ik voor hen ook altijd de eerste keus ben. Dat zij geen andere boeken uitgeven tot die van mij uitgegeven zijn. :D Ik schrijf heel verschillende dingen en die passen niet eens allemaal bij een uitgever. Mocht een uitgever weer een boek van me willen publiceren dan melden ze dat en dan schrijf ik er een voor hen. Simpel zat.