Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herschrijftijd

Het schrijven an sich gaat bij mij prima, heb genoeg inspiratie. Maar dan ga ik herschrijven... en ik weet niet waarom maar dat duurt echt zoveel langer dan met schrijven. Dat is niet alleen de tijd die ik nodig heb voor het echte herschrijven, maar ook de nadenktijd. Ik kan een kwartier naar het beeldscherm staren voor ik weet hoe het wel moet. Ligt het aan mij dat het zolang duurt of is dat normaal?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zaadje stop je sneller in de grond dan dat er een plant uit komt.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hehe, als dat herschrijven niet zolang duurde, had ik vast al mijn 8e boek op mijn naam staan ;). In een maand schrijf ik een verhaal van 100 pagina's wat redelijk uit de verf komt. Met het herschrijven ben ik daarna 3 à 4 maanden bezig... Het verhaal dat ik nu schrijf is eigenlijk een verhaal uit 4 delen, maar ik begin het steeds meer als 4 verhalen te zien. Ik ben nu al meer dan een jaar aan het herschrijven en toch kan het nog steeds beter... Dat komt natuurlijk ook omdat ik steeds weer dingen bijleer. Soms wens ik dat ik gewoon aan 1 verhaal was begonnen en niet aan 4 tegelijk (beginnersfoutje...;) ).

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel normaal en herkenbaar, Waus. De tekst ligt te "rijpen" en dat heeft tijd nodig. Ik vind het juist prettig om aan een paar dingen tegelijk bezig te zijn, dan heeft het ene ruimte terwijl je met het andere bezig bent.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
He jakkie... Ik ben nu bezig met de afronding van de eerste versie van mijn roman. Over het schrijven van de eerste versie heb ik een jaar gedaan. Betekent dit dan dat ik drie a vier jaar over het herschrijven ga doen? :eek:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Om het een perfect verhaal te maken, daarvoor moet je langs alle reeds geschreven valkuilen. En die zijn moeilijk te vinden. Omdat het verhaal er al staat!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is heel normaal, hoor Waus. :) @Foher: O, ja, minstens! (Ik plaag maar, hoor. :lol: ) Misschien heb je er inderdaad zolang voor nodig, maar misschien ben je over een half jaar al klaar. Het geldt niet voor iedereen dat het herschrijven veel langer duurt dan het schrijven. Sommige mensen herschrijven terwijl ze aan het schrijven zijn, en in dat geval zal het uiteindelijke herschrijven (als dat nog nodig blijkt) lang niet zolang duren.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
He jakkie... Ik ben nu bezig met de afronding van de eerste versie van mijn roman. Over het schrijven van de eerste versie heb ik een jaar gedaan. Betekent dit dan dat ik drie a vier jaar over het herschrijven ga doen? :eek:
Foher, volgens mij is dat niet bij iedereen zo. En misschien schrijven sommige verhalen zich gewoon sneller dan andere. Soms gaat het ontzettend snel. Bij mij, tenminste...

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijven is belangrijk, minstens zo belangrijk als het schrijven zelf. En je wilt toch een mooi eindproduct leveren, dus je kan er best langer over doen dan het schrijven zelf.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
;) Hm, geduld dus. Ach, ik weet het ook wel: beter een goed verhaal over een paar jaar dan een middelmatig (of slecht) verhaal nu. Toch vind ik dat je als schrijver overal wel een enorme dosis geduld voor nodig hebt. :(

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geduld is een schone zaak Waus. Je wilt van je werk iets moois maken, maar dat kost tijd. Veel suc6 ermee ;)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer moet je stoppen met herschrijven? Waar ligt het punt dat je een verhaal als reddeloos verloren moet beschouwen. Dat vraag ik me af.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal, ik ben blij dat het normaal is :) maar vreselijk langzaam blijft het. Zolang herschrijf ik nog niet, daarom ook (dat was @marriejeanne, ik kreeg de indruk dat ze het een rare vraag vond? dan: sorry, marriejeanne). Arme Foher :) nee hoor, dat hoeft het niet persé te betekenen. Het verschilt heel erg per persoon lees ik net. Quote dar a luz: 'een verhaal als reddeloos verloren moet beschouwen' :eek: Dat meen je toch niet echt he? Van elk verhaal is wel iets te maken volgens mij, ook al zie je het zelf niet.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag pas stoppen met herschrijven tot het verhaal een diamantje is. Raakt het verhaal door het herschrijven reddeloos verloren, dan ben je gedoemd eeuwig door te herschrijven ;). Zelf ben ik van plan met herschrijven te stoppen als ik de reacties van nog enkele proeflezers heb verwerkt en ik het verhaal aan mezelf (hardop) heb voorgelezen. Dan moet ik daarna natuurlijk wel tevreden zijn ;). Wellicht leg ik het een poosje weg en als ik er enkele maanden later naar kijk en ik het nog steeds geweldig vind, dan moet het wel 'af' zijn. Lijkt mij, tenminste ;).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dan een ruwe diamant of een briljant geslepen diamant? :P Aart, wat had je nou gedaan als we hadden gezegd "nee joh, dat doet iedereen veeeeel sneller"?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of het wordt juist zo'n prachtig meesterwerk dat menig diamantslijper jaloers zal zijn. Of een prutswerkje... :retard: Ik geef je gelijk, Pluisebol! Gelukkig leven we in de tijd van digitale backups, zodat we de ruwe diamant ook weer zo tevoorschijn kunnen halen :). Sst... MichaM. We zeggen juist dat we er zolang aan doen om Waus een beetje moed in te spreken ;).

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijven is een lastig karwei. Ook niet mijn hobby en ik ben er ook niet goed in. Ik heb de neiging om, wanneer ik een verhaal moet herschrijven met een nieuw verhaal te beginnen en het oude te laten liggen. Verhalen verzinnen is immers veel leuker dan al dat gepiel met woorden. Ik ben nu al tijden bezig een verhaal (slechts duizend woorden, op rijm, dat dan weer wel) te herschrijven. Zolang ik daarmee bezig ben, mag ik van mezelf niet aan een nieuw verhaal beginnen. Al heb ik nog steeds last van uitstelgedrag. Hard zijn en jezelf discipline opleggen, is de enige oplossing. Hopelijk lukt het jouw beter dan mij. Al helpt al mijn uitstelgedrag wel het huis schoon te houden. :wink:

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal, ik ben blij dat het normaal is :) maar vreselijk langzaam blijft het. Zolang herschrijf ik nog niet, daarom ook (dat was @marriejeanne, ik kreeg de indruk dat ze het een rare vraag vond? dan: sorry, marriejeanne).
Ik vind het geen rare vraag, hoor, Waus. Misschien vond je mijn antwoord een beetje raar, maar dat zijn mijn befaamde appelen en peren. Ik bedoel: een mooi verhaal bedenken is één ding, het mooi opschrijven is een ander ding. Een goede schrijver kan óf goed herschrijven (en heeft inderdaad enorm veel geduld), óf heeft de werkelijke gave, zijn gedachten zó op papier te zetten dat er nauwelijks herschrijven nodig is. De belangrijke vraag is wel: Hoe zit het met de kwaliteit? Welke norm leg je jezelf op? (Of een uitgever). Voorbeeld: Jip en Janneke lijkt heel makkelijk te schrijven, omdat het makkelijk leest. Maar dat zijn twee verschillende dingen. Jip en Janneke zouden niet zo populair zijn, als ze bijvoorbeeld geen 'ziel' hadden, die Annie M.G. Schmidt in de verhalen wist te weven. Volgens mij is het de kunst om iets gemakkelijk, vanzelfsprekend, natuurlijk te laten lijken. Maar het komt allemaal uit de kunst van de schrijver voort, en niemand ziet hem zuchten. En dat hoeft ook niet, want we willen de zweetdruppels van de meubelmaker ook niet op onze stoelen zien liggen. We willen gewoon op die stoel zitten, en dat boek lezen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijven - dat voor een groot deel bestaat uit schrappen! - kost inderdaad nogal wat tijd en moeite. Toch vind ik het niet vervelend, omdat ik het verhaal er wel beter door zie worden. Op een gegeven moment voel ik wel aan wanneer ik moet stoppen omdat het genoeg is. Dat is meestal na een correctieronde of tien, in mijn geval. Maar dat is voor anderen waarschijnlijk weer anders, In ieder geval denk ik wel dat je een verhaal ook kapot kunt corrigeren. Dan wordt het een gekunsteld geheel. Het is de kunst om die grens niet te overschrijden, lijkt me. Ik doe meestal ongeveer bet zo lang over het hele verhaal op papier zetten, als over het herschrijven. Maar ook dat zal voor iedereen wel anders zijn.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De belangrijke vraag is wel: Hoe zit het met de kwaliteit? Welke norm leg je jezelf op? (Of een uitgever).
Precies, Hoe zit het met de kwaliteit? En dat geld niet alleen voor het schrijven van een tekst, maar voor bijna alles in deze (consumptie)maatschappij Als ik er goed in was, zou ik er een column over schrijven. (ik hoop dat je me vergeeft, marriejeanne, dat ik je uitspraak gebruikt heb als inspiratiebron)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(ik hoop dat je me vergeeft, marriejeanne, dat ik je uitspraak gebruikt heb als inspiratiebron)
Dat is toch geen kwestie van vergeven! Ik moet jou bedanken!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Off-topic: Marriejeanne, ik wou schrijven: Precies, kwaliteit. En dat geld niet alleen voor het schrijven van een tekst, maar voor bijna alles in deze (consumptie)maatschappij, waar je bijna in elke stad een macdonalds kan vinden en geld vaak belangrijker word gevonden dan kennis, zo is mijn ervaring. (en dan nog hierop voortborduren) Misschien leuk idee voor een prijsvraag, of voor een opdracht voor studenten: Schrijf een column met als thema: "Welke rol speelt kwaliteit in deze samenleving?" of :"Wat versta je onder kwaliteit?" Of gewoon een column met als thema "kwaliteit"? Of ben ik nou "de weg kwijt"?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quote MichaM: Aart, wat had je nou gedaan als we hadden gezegd "nee joh, dat doet iedereen veeeeel sneller"? Gedacht dat het door de drukte in mijn hoofd komt dat het zolang duurt. @Marriejeanne: ik snapte wel wat je bedoelde maar het klonk zo kortaf. Fijn dat het weer goed is en dit nieuwe antwoord maakt het wel duidelijk :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er geen gezegde dat zo gaat: een (goed) verhaal is nooit af ? Waus, misschien doe je er langer over doordat je meer van jezelf vraagt. Klopt het dat je een beetje perfectionistisch bent als je schrijft?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS: :) :) :) :) mooi gezegde :nod: @MichaM: zucht. nee weet ik, ik weet t zelf al niet en voel me al zo raar, zo gek... ajb vraag niet meer dat soort dingen, dat brengt me alleen nog maar meer in de war. Het is al zo'n chaos, overal, alles...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, misschien doe je er langer over doordat je meer van jezelf vraagt. Klopt het dat je een beetje perfectionistisch bent als je schrijft?
Hoe bedoel je, meer van jezelf vraagt? Tijdens herschrijven vraag je toch heel veel van jezelf doordat het gewoon anders is dan schrijven? En perfectionistisch, ik heb 't wel t liefst in 1 keer herschrijven ja.