Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Typeringsprobleem

Ik heb nu een idee in mijn hoofd voor een boek (hopelijk kan ik er mijn "grote project" van maken, zie ander topic), maar het is vrij veel fantasy, maar ik wil niet dat het als zoiets wordt bestempeld. Ik weet ook wel dat fantasy niet per definitie slecht is, maar het trekt niet de lezers die ik wil bereiken. Het verhaal is in ieder geval gesitueerd in een land, gelegen in de Bermuda-driehoek (of zo'n soort locatie, waar het nog niet ontdekt kan zijn (al is dit natuurlijk ook weer betrekkelijk)). Het geeft verder geen verklaring waarom er zoveel schepen etc. verdwijnen. Maar net voor het verhaal is het land ontdekt door de buitenwereld. Nu wordt in fictie wel vaker een plaats verzonnen, maar een heel land doet mij toch meer aan fantasy denken (Lord of the Rings voor mij vooraan, daar ik niet heel erg ingelezen ben ik het genre). Als het verhaal zich focust op de de ontdekking, zonder allerhande fantasy-dieren/mensen/plaatsen etc, is mijn vrees dan ongegrond? Kan een geheel nieuw land voorkomen in andere proza dan fantasy? Hoe typeer je dit genre? Ik wil vooral benadrukken dat ik hier niet de fantasy-auteurs mee wil kwetsen. Het lijkt een wat anti-fantasy post, maar zo is het geheel niet bedoeld!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals je het hier omschrijft, lijkt het me dat je je fantasie gebruikt en schrijf je fictie. ;) Als je niet wilt dat het fantasie-aspect zodanig de nadruk krijgt dat het binnen het genre fantasy valt, denk ik dat je andere ontwikkelingen (karakters/twistpunten etc.) tot leidende draden moeten maken. Zoiets? Of begrijp ik het probleem niet?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk bij fantasy eerder aan mense/wenzens/dieren die niet bestaan, nergens op onze aarde. Je kan best geen-fantasy schrijven óver een verzonnen land, met kenmerken die wel op aarde echt betsaan. Ben toevallig net in Palmwijn van Van Dis bezig. Het gaat over een eiland in Afrika. Hij zegt niet welk eiland en dat het eiland precies zo niet bestaat, maar hij heeft het natuurlijk wel beschreven met kenmerken van Afrika die hij tijdens zijn eigen reizen heeft opgedaan. Daar is echt niets fantasy aan. Zoiets heet gewoon een fictieroman. Kies er dan ook namen voor die echt hadden kunnen bestaan (of zelfs bestaan).

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm..ik heb nu al een probleempje. Bij het opstellen van de verhaallijn wordt het eiland dus ook ontdekt: eerst door een helikopter, daarna door een boot met allerlei wereldleiders en prominente wereldburgers. Is dat realistisch? Dat bij wijze van spreken Mandela, Bush, Brown, Sarkozy, Merkel, Ban Ki Moon en nog vele andere wereldburgers komen? Hoe beschrijf je dat goed? Edit: nu ik er over nadenk, hoeft die scène helemaal niet in het verhaal. Ik vind het eigenlijk nogal absurd.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien geheel OT, maar gister werden in het nieuws foto's getoond van een eerder nog niet ontdekte indianenstam in Brazilië. De helikopter die 'toevallig' overvloog werd mijn pijl en boog beschoten. Er zouden nog meer onontdekte stammen in de regenwouden wonen, maar door bijv. de illegale boskap wordt de kans dat ze ontdekt worden steeds groter. Ook werd de vrees uitgesproken dat, nu de onbekende stam 'bekend' is, er nieuwsgierige toeristen op af komen. Wat de foto's wel afdwongen, is dat dat deel van het regenwoud vanaf nu beschermd word, dat is waarschijnlijk ook de reden dat de foto's openbaar zijn gemaakt. Geen fantasy dus, maar realiteit. Stel dat je voor jouw verhaal deze stam zou nemen met bijv. mensen die in toverij geloven, de meest bizarre rites uithalen om geesten aan te roepen, en ook nog eens in vampierapen geloven. Als je dat zou beschrijven, zou het volgens mij nog steeds geen fantasy zijn (mits het om een 'geloof' blijft gaan en geesten en vampierapen zich niet echt manifesteren). Het is waarschijnlijk 'realiteit' bij zo'n stam. Ik schrijf een fantasyverhaal, maar het enige fantasy-element is dat er vampiers en vampiervangers in voorkomen. Voor de rest is het zo realistisch als het maar kan, maarja, als je over vampiers schrijft, blijft het fantasy (en dat is maar goed ook ;) ).

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die indianen zijn ook de reden waarom ik dit verhaal weer oppak. Ik ga proberen de indianen te mixen met een ander project, zeg maar.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zolang je het eiland op de aarde situeert, en de hier geldende natuurwetten eerbiedigd zal het niet snel als fantasy bestempeld worden vermoed ik. In de regel vereist dat mythische wezens en/of magie en/of een pre-industrieële setting. Indien je inderdaad gaat voor de boot met wereldleiders denk ik dat je eerder bij surrealisme aan zult komen dan bij fantasy. Maar verder zijn alle eilanden natuurlijk vrij om ontdekt te worden, al zul je wel een verklaring moeten geven voor het feit dat de hele wereld al met satelieten in kaart is gebracht.