Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

dilemna: wel rijmen/niet rijmen

Ik ben momenteel bezig met een prentenboek en al is het me afgeraden om boeken in rijm te schrijven - er zijn er al zoveel en het schijnt moeilijk te zijn om met iets nieuws te komen in deze vorm - toch kon ik het niet laten. Het verhaal begon vanaf de eerste zin te rijmen en het hield niet meer op. Ik kijk er nu naar en mijn gevoel zegt 'prima zo', maar dan komt die onzekerheid weer: is het prima zo? Is het wat het moet zijn? Heb ik goed gerijmd of is het geforceerd? Is het uniek en daarom wel acceptabel? Moet ik er toch een ongerijmd boek van maken zodat het meer kans heeft op publicatie? Herkennen jullie dit? En hoe hebben jullie het aangepakt? Ik ben ook benieuwd naar jullie mening over boeken in rijmvorm.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het vaak erg prettig voorlezen, het ritme en zo, maar lang niet altijd. Soms bekken de zinnen niet lekker, druipt het móeten rijmen er vanaf, en dan haak ik snel af. De kinderen vinden het vaak fijne boeken, je kunt er van die leuke 'spelletjes' mee doen dat zij de zin afmaken. Wat betreft het 'prima zo': plaats een stukje onder proeflezen, dan krijg je waarschijnlijk wel te horen wat men ervan vindt. Over een overdosis rijmverhalen zou ik me niet druk maken, als jij het prettig vindt om dat zo te doen, gewoon lekker je gang gaan.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Four Seasons: je mag ook hier reageren, maar dan weet niemand waar je het over hebt. Beter als de reacties in topic hier algemeen blijven, want ik ben benieuwd naar de meningen van anderen over onderwerp hierboven. Mail me dan maar direct. :nod:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het enige wat ik weet is dat de boeken uit de middeleeuwen (of van ver voor die tijd) ook op rijm zijn geschreven. Ze hadden die boeken op rijm gemaakt zodat je ze makkelijker kon onthouden, want eerst werden de verhalen mondeling overgeleverd. Ik moet zeggen dat ik boeken op rijm, die ik tot nu toe heb gelezen, wel leuk vind geschreven. Het waren wel literatuurboeken... Dat leest misschien anders dan een prenteboek. Een boekje op rijm heeft vaak leuke zinnen die je dus ook makkelijk kunt onthouden. Ik denk dat dat juist leuk is voor de kinderen. Vooral degene die nog niet kunnen lezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eline: rijm heeft zeker een leesbevorderende waarde. Daarom vind ik het ook zo raar dat deze stijl uit de mode kan raken. Natuurlijk zijn er boeken die minder goed gelukt zijn (vb. veel Sinterklaasrijm of clichés), maar er zitten ook hele leuke bij. Waarom willen uitgeverijen geen rijmboeken? En als ze die wel willen uitgeven: hoe beoordelen ze wat wel en wat niet goed gerijmd is? :confused:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoe ze dat beoordelen, omdat dit geen gedicht is maar een verhaal. Dat word voor uitgevers, denk ik, iets nieuws. Ze hebben het zelf niet of nauwelijks uitgegeven. Je zou bij de uitgevers (ja, meerdere) kunnen informeren hoe zij tegen boeken op rijm aankijken. Ik denk dat ik het heel leuk zou vinden, en een uitdaging!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom denk je dat, Lil? Dat je verhaal minder kans zou maken in rijmvorm? Ik zie heel veel prentenboeken in die vorm. Blijkbaar houden kinderen en uitgevers daarvan.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat een boek met dwangrijm net zo weinig kans maakt als een boek met kromme zinnen. Het vloog je pen uit, zei je zelf, ik vermoed dat de rijm dan als vanzelfsprekend loopt. Verder, tja, moeilijk te zeggen zonder het te zien :) . Mijn jongste (3) is dol op rijm, de boekjes van Bobbi bijvoorbeeld. Het helpt hem te stoppen met papagaaien, om maar eens wat te noemen, het woord klinkt hetzelfde maar hij moet toch iets anders zeggen, anders ´is het gek mamma´. Hij begint ook te gegrijpen wat rijm is (een van de huidige kleutereisen, dus die is binnen). Ik kan nog wel zestig dingen noemen, maar een hele belangrijke is, ik kan ze lekker snel uit mijn hoofd leren, de rijm boekjes. En dat is reuze makkelijk, afpakken en afschermen deert me niet, ik ´lees´gewoon verder.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom denk je dat, Lil? Dat je verhaal minder kans zou maken in rijmvorm? Ik zie heel veel prentenboeken in die vorm. Blijkbaar houden kinderen en uitgevers daarvan.
Heb vaker meegemaakt -tijdens een cursus bijv. - dat docent liever geen verhalen in rijm wilt zien. Dat verstoort het schrijfproces (gerijm krijgt meer aandacht dan het verhaal zelf) of wordt er gezegd dat de kans dat je een goed en vooral innoverend rijmverhaal schrijft klein is, omdat markt al zo'n beetje verzadigd is. Ook uitgeverijen, moet je maar eens opletten, zitten hier niet op te wachten, schijnt moeilijk/bijna onmogelijk te vertalen zijn en dus commercieel minder aantrekkelijk.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kinderversjes, verhalen in rijm, stel je voor dat kinderen van nu en later, in mama of oma's boekenkast moeten gaan rondsnuffelen om hier nog wat van mee te krijgen. Nee, ik hoop dat de boeken in rijm blijven voortbestaan, of we ze nou gewoon ouderwets voorlezen of dat we ze in hippe rap uitvoeren. Dus, uitgeverij, maak aub plaats voor wat Rijmelarij!