Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

vraag over een idee

hey allemaal, ik zit een beetje met een probleempje want ik heb wel een leuk idee voor een verhaal maar ik weet niet wat ik er van moet schrijven: een boek of dat ik het kan maken als musical want ik wil misschien scenarioschrijver worden. Of misschien iets voor een film (kun je ook iets insturen naar een filmproducent?) mijn idee in het kort: Lara is een meisje van 16 jaar die vele creatieve talenten heeft. Maar omdat ze dit jaar moet kiezen welk talent ze wil uitwerken en de druk van haar ouders neemt toe. Als ze na een auditie te hebben gedaan een jongen tegenkomt die in hetzelfde pakket zit, besluiten ze samen een project te starten. Tijdens dit project helpen ze elkaar met hun problemen en er bloeit iets moois op. Maar dit alles komt in gevaar als Lara's ouders willen dat ze naar een toneelschool gaat in Engeland. kunnen jullie me misschien tips geven over wat ik het best kan doen? Ik wilde ook informatie opzoeken over musicals op dit forum maar mijn zoekfunctie doet het niet. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou er een boek van maken. Van musicals heb ik niet zoveel verstand (het is niet echt mijn genre), maar ik denk dat verhaal zich niet zo leent voor het podium. Er zijn te weinig personen en de verschillen in locatie zijn (lijken) nogal groot - Engeland - Nederland is de grootste wellicht. In het boek kun je Lara volgen en haar leven beschrijven. Haar worsteling met haar talenten, een verliefdheid met een jongen die tegengewerkt wordt door haar ouders. Dat lijkt mij het beste. Je kan trouwens er ook een "homo universalis" van maken, à la Leonardo da Vinci: dan schrijft ze boeken, beeldhouwt ze, schildert ze, musiceert ze, componeert ze, etc. Dat zou je er ook van kunnen maken, maar dan valt het grootste deel van je plot weg. Dan zou het bijvoorbeeld moeten gaan over hóe ze met al die talenten omgaat. :!:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om heel eerlijk te zijn, en dit is niet vervelend bedoeld maar als serieuze tip, zou ik in ieder geval eerst proberen duidelijk(er) te leren schrijven. Ik begrijp je stukje namelijk niet goed. Maar omdat ze dit jaar moet kiezen welk talent ze wil uitwerken en de druk van haar ouders neemt toe. -> omdat ze dit jaar een talent moet kiezen neemt de druk van haar ouders toe om... wat? Een specifiek talent te kiezen, dat ze eigenlijk niet wil? Als ze na een auditie te hebben gedaan een jongen tegenkomt die in hetzelfde pakket zit, besluiten ze samen een project te starten. -> welk zelfde pakket? Borduurt voort op de vorige zin, die ik dus niet begrijp. Tijdens dit project helpen ze elkaar met hun problemen en er bloeit iets moois op. -> wat zijn dus de problemen? Maar dit alles komt in gevaar als Lara's ouders willen dat ze naar een toneelschool gaat in Engeland. -> dit alles is hun liefde? Het nog met elkaar omgaan? Verder ben ik het met Carduelis' eerste stuk eens.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
elsje fiderelsje, ik denk dat je eerst het verhaal op papier moet zetten. Als je dat hebt, dan kan je gaan kijken wat je ermee wilt: boek, musical, film. Het gaat om het verhaal, die moet er eerst zijn en daarvanuit kan je gaan zoeken. Het schrijven van een boek is heel anders dan voor toneel of film. Het zou jammer zijn als je halverwege merkt dat het geen film-verhaal is maar eerder een boek of toch een musical of een toneelstuk. Neem je tijd om erachter te komen. En als je echt iets specifieks wilt schrijven, bijvoorbeeld een musical, dan kan je gericht te werk gaan - hoe zit een musical in elkaar, wat zijn de thema's, waar moet je rekening mee houden... google en succes met je keuzes!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu bezig gegaan met het groter uitschrijven van mijn idee want inderdaad Trenke als ik het zo terug lees zonder mijn eigen beelden, begrijp ik er ook niet zoveel van. Ik heb er altijd problemen mee om mijn ideeen in een kleine verpakking neer te zetten, maar meestal ziet het eindresultaat er wel goed uit. Ik denk dat als ik het eerst als verhaal ga uitwerken ik er op het einde wel uitben wat ik wil en dan kan ik er helemaal op in gaan werken. Ik zie heel vaak op dit forum dat mensen nieuwe dingen posten en dat andere mensen dan zeggen dat ze moeten zoeken omdat bepaalde onderwerpen al aangesneden zijn. Maar op de een of andere manier doet mijn zoekfunctie het niet. Kan iemand mij daarom misschien vertellen waar ik info op dit forum kan vinden over het schrijven en publiceren van musicals en toneelstukken want ik ben daar eigenlijk toch wel nieuwsgierig naar.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bij mij goed werkt is eerst brainstormen, dus zoveel mogelijk ideeen en gedachten op papier zetten en daar een verhaal van maken. Verder raad ik je aan om het boek, "Het geheim van Hollywood" te lezen. Er staat hierin stappen beschreven hoe jen een en wat een goed scenario maakt.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn idee naar een producent gestuurd en die zei dat hij graag de uitwerking wilde zien maar dan wel als filmscript. Gelukkig heb een heel makkelijk programma gevonden zodat ik het kan ontwikkelen als script. Hij zei er wel bij dat ik nog niet teveel moest verwachten omdat ik nog redelijk jong was maar dat hij het wel graag wilde lezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed! Doen! Begeleidende brief erbij met je visie,wat je ermee wilt bereiken, hoe het tot stand is gekomen... wie weet. Misschien krijg je wel richtlijnen of suggesties om het verder uit te werken. Succes!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties :) Ik heb nu het filmscript wel redelijk af en ben nu bezig met de beschrijving van de personages. Wat moet er eigenlijk nog allemaal verder bij? Ik heb het synposis, het script en de personagebeschrijving (gedeeltelijk) af.