Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

jongerenboek

ik ben bezig met het schrijven van een boek voor jongeren. het is een roman over meisjes in New York. echt een meidenboek dus. het gaat over vriendjes en problemen met ouders. het telt nu ongeveer 27.000 woorden. is dit genoeg? ik ben zelf nog maar 15, is dit een probleem voor een uitgever? zou een iets schrijver die ervarener is dan ik me wat tips kunnen geven die de zelfde genre schrijft als ik? alvast bedankt allemaal! groetjes, Louise

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi louise, Je leeftijd zal absoluut geen bezawar zijn als je verhaal maar taalkundig goed in elkaar zit qua spelling en dergelijke. Ik heb ooit gelzen dat sommige uitgevers juist zitten te springen om piepjong talent. 27.000 woorden zegt mij niets. Hoeveel hoofdstukken zijn dat? ik kan je aanraden eens wat tekst bij proeflezen te plaatsen. Daar krijg je beter commentaar op je werk als bij een gewoon topic. Maar plaats niet teveel in een keer. sommigen kunnnen daar niet goed tegen. Eerst 300 a 400 letters. als je daar een goede reactie op krijgt, kun je altijd wat meer plaatsen. Veel succes met je verhaal.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Geen letters, maar woorden... 300 a 400 woorden. Ik ga eens kijken of je al een stukje hebt geplaatst.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[off topic mode] Zucht, Pehamo, mag ik nu even op je mopperen dat je hier vaak over forummers moppert? *moppert* @ Madelief, toen je postte was te zien dat Louisee 2 berichten had gepost, 1 krijg je automatisch als je lid wordt, dus ze heeft alelen dit topic geopend. Bespaart je een volgende keer de moeite om te checken of ze een topic heeft geopend. :) [/off topic mode] Louisee, 27000 woorden zouden zeker genoeg kunnen zijn, maar ben je al aan het schrappen? Wat voor tips ben je naar op zoek? Als je de topics op deze site doorbrowst kom je er namelijk al heel wat tegen! De tip die Pehamo je geeft is ook een goede, hier eens een stuk van je tekst plaatsen bij 'Proeflezen' kan je goede feedback opleveren (over het algemeen niet van mij, ik ben zoveel tijd met schrijfdingen bezig dat ik feedback geven bij 'Proeflezen' niet hoog op mijn prioriteitenlijstje heb staan).

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed dat je chicklit schrijft, althans zo is je beschrijving. 27.000 woorden is veel te weinig, althans mijn chicklit bestaat uit 55.000 woorden en dan telt mijn boek ongeveer 220 blz. Of het uitmaakt dat je 15 bent, dat denk ik niet. het gaat om het verhaal. Ik ben zelf 21 en ga dit jaar ook debuteren.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor jullie reacties!!!!! ik heb nu ongeveer 30 hoofdstukken en het is bijna af. ik moet nog een beetje schrappen. het is een boek waar je nog heel goed een paar vervolg boeken op kunt maken.:D ik heb een stukje geplaatst op zodat jullie je mening er over kunnen geven. alvast bedankt! groetjes Louise

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar ben ik het niet mee eens, @Rietje. Een chicklit van 55.000 woorden vind ik juist erg veel. De meeste verhalen in dat genre komt volgens mij niet verder dan 35.000 woorden. (Francine Oomen e.d.) Ik vind 27.000 woorden dus best kunnen. Het is ook afhankelijk voor welke leeftijd het is. Is het 10+, 12+, 14+? De kwaliteit van het verhaal is bepalend voor een uitgever en niet jouw leeftijd. Maren Stoffels was 17 toen ze debuteerde en direct genomineerd werd voor allerlei prijzen. Ook zij schrijft in dat genre en ook die boeken hebben iets van 30.000 woorden. Succes.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maren Stoffels is dit jaar bij ons in elke brugklas geweest. Kijk eens op haar site of mail haar. Ze is heel aardig. Wat Rapid zegt, is waar. Het hangt af van de leeftijd. Welke doelgroep heb je voor ogen?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier idd in mijn aantekeningen staan max. 35 000 voor een jeugdboek. Zal ik wel ergens hebben opgepikt. Vlaams filmpje is 6000 woorden, Nino boekje is 15 000 woorden, dus er is van alles mogelijk. Gewoon schrijven wat je te zeggen hebt. Zolang je nog geen uitgever hebt die je dwingende eisen oplegt is je verhaal gewoon zo groot als nodig is om het te vertellen. En Pehamo, het is niet zo dat we er niet tegen kunnen, maar er moeten nu eenmaal regels zijn. Daarbij denk ik dat het snel voorbij is met beoordelen als er allemaal lappen van duizenden woorden op het forum komen, om nog maar te zwijgen over de druk op de database (hoewel ik natuurlijk niet in de database van Dries kan kijken, wellicht is die groot genoeg, geen idee). Er zitten nu eenmaal maar 24 uren in een dag.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
sorry, ik had niet door dat het om een kinderboek ging. Ik denk dat je dan inderdaad met 27.000 woorden goed op koers zit.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Rapid, die 55.000 woorden dat wordt een boek van ongeveer 220 blz. De leeftijd is ik vermoed vanaf een jaar of 15 (misschien iets jonger), maar zeker ook voor meiden van mijn eigen leeftijd (21) en ouder. Het is dus geen kinderboek meer te noemen. Francine Oomen vind ik ook geen chicklit, maar puur kinderboeken. Wat betreft bovenstaande oproep, ik had niet gezien dat het om een kinderboek ging.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, weet je, Harry Potter komt pas op gang bij 35000 en dat is toch ook echt een kinder/jeugdboek. Het zijn richtlijnen, geen wetten.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leeftijd zegt niet zoveel. :) Het verhaal zegt veel meer. Ik ken via een ander forum ook een meisje (Maresa Jacobse) dat vrij jong is publiceert (rond de 18 - 20, dacht ik) bij Kluitman. Zij schrijft ook van die meidenboeken ( http://www.maresajacobse.nl/ )

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Louisee ik vind het knap als mensen zo jong als jij al een boek bijna af hebben, ruwe versie dan. En leeftijd is idd geen punt :P En wat Ceridwen zegt klopt zeker. 'Het zijn richtlijnen, geen wetten.' !