Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

monoloog schrijven theater

Heeft iemand ervaring met het schrijven van monologen, maar dan voor theater? Het moet een kort stukje van ongeveer 15 minuten worden, eigentijds, en wellicht gecombineerd met andere kunstvormen als dans, muziek... Waar moet je rekening mee houden?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kom je dan niet in het cabaret-genre? Lijkt me van wel. Een persiflage op een bekend persoon? Waar hou je een publiek anders 15 minuten mee bezig?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het moet ook nog in een cultureel thema, dus je kan niet alle kanten op. Ik vertegenwoordig 'literatuur'.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Met verschillende talen: engels en spaans er ook bij! Wat een idee! We spreken hier immers 4, dus dan betrek je iedereen hierbij. Dan nog die pizzicato, heb je nog wat meer info hierover? Ik ga het wel googlen, daar niet van. Dank je, danki, thanx, gracias :cool:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pizzicato is een techniek in het vioolspel. Korte klanken door het tokkelen met vinger/nagel. Dus snelle woordspelingen, kleine felle stootjes, zoals een floretvechter met zijn wapen korte snelle uithalen doet.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De presentatie is in november en pizzicato of niet, je krijgt het eindresultaat te zien of te horen. Ik kan je geen reis beloven, maar mocht je toevallig op Aruba zijn mid-november dit jaar, dan krijg je zeker een uitnodiging van me. :wink:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zwerf ik vermoedelijk nog ergens op de Midellandse Zee rond. Desalniettemin wens ik je een groot succes toe.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb alleen ervaring met het maken va theater vanuit monologen. Dat is natuurlijk heel anders dan er een schrijven. Dan sta je aan de andere kant en neem je alle vrijheid om de tekst te interpreteren en vorm te geven. Probeer zelf eens een monoloog voor te dragen, gewoon improviseren. Dan kom je, al doende, vast heel snel op woorden. Bepaalde manieren van lopen, zitten, kijken roepen meteen beelden, situaties en emoties op. Bovendien is het erg leuk om te doen. Wat ik veel met jongeren heb gedaan is een oefening waarin ze vanuit een houding gaan spelen. Dat kan dus ook zijn: een monoloog improviseren. Er zijn zoveel momenten waarin we monologen houden. Leuk om daar naar op zoek te gaan. Nou ja, het zijn maar wat ideetjes. Ik hoop dat ze je helpen. Je vraagt waar je rekening mee moet houden. Ik denk dat jij moet schrijven wat je voor je ziet, wat je hoort, zonder rekening te houden met wat er met je tekst gaat gebeuren. Spelers of dansers of... gaan zelf met het materiaal aan de slag. Dat lijkt me het leuke. Je kunt het natuurlijk ook laten ontstaan in een samenwerking. Dat kan bijzonder inspirerend zijn.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Madelief, dankjewel, ik ga er zeker wat mee doen. En als het zover is, dan hoor je het wel. Spannend, hoor.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel succes LIL. Het is fantastisch als je tekst goed wordt neergezet. Ik hoop dat dat gaat gebeuren. Misschien krijgt jouw tekst een heel andere betekenis omdat hij wordt uitgevoerd door anderen. Dat is mooi toch? Ik krijg er de kriebels van in elk geval. Niet om een monoloog te schrijven maar om er wat mee te doen. Ik ben erg benieuwd naar wat er uit je fantasie tevoorschijn komt en naar wat er verder mee gebeurt. Succes. :thumbsup: