Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Over Leven en Schrijven

Heeft iemand dit boek gelezen? Is het een aanrader voor te gaan lezen als je graag wil gaan schrijven? :oops:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mij leek het eerder een boek voor de Stephen King fans maar nu lees ik net dat het voor een deel ook gaat over schrijven an sich (en dus niet enkel over de man zijn leven). Misschien toch het proberen waard.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SgtPepper wrote:
Heeft iemand dit boek gelezen? Is het een aanrader voor te gaan lezen als je graag wil gaan schrijven? :oops:

Ik heb dat boek hier staan en ook uitgelezen. Het staat naast het boek van Elizabeth George "Wie schrijft...", het handboek voor schrijvers, hét boek van Renate Dorrestein en een Engelstalig boek over schrijven. Ik lees graag boeken van schrijvers die het enkel over schrijven hebben.

Ik vond het boek van Stephen King best wel interessant. Hoewel hij enorm productief is, (ik vermoed dat het nog altijd not done is in dit wereldtje) heb ik wel wat aan zijn boek gehad. Ik wilde altijd mijn korte verhalen / romans in één keer op papier hebben en nu begrijp ik dat zoiets onmogelijk is. Herlezen en herschrijven is juist leuk! :D

Wie kan er mij nog boeken over schrijven aanraden?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik neem aan dat dit hetzelfde boek is van Stephen King dat in het Engels "On writing" heet?
In dat geval vind ik het absoluut een aanrader. Ik heb het met veel plezier gelezen (al vind ik wel dat de eerste hoofdstukken veel te veel informatie gaven over de persoon SK in plaats van over het schrijven, het had ongeveer met minstens de helft korter gekund als het alleen over de kunst van het schrijven was gegaan en niet over bijv. zijn jeugd enz.) en er staan zeker veel goede tips in, o.a. over discipline.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jommeke wrote:

Wie kan er mij nog boeken over schrijven aanraden?

OK, zelf heb ik dus:

"On writing", Stephen King
"Handboek voor schrijvers", Stichting Schrijven
"Het prozaboek", Bert Jansen & Pim Wiersinga
"Schrijfwijzer", Jan Renkema
"The elements of style", Strunk and White
"Zo schrijf je een verdomd goede roman", Frey
"Het geheim van de schrijver", Renate Dorrestein
"Ik wil schrijver worden", Emmy van Dantzig

En volgens mij nog 1 of 2 andere maar daar kan ik nu niet opkomen en ik zie ze ook zo snel niet staan in mijn kast.

Anyway, de beste uit de bovenste lijst zijn denk ik Het geheim van de schrijver, en Het prozaboek.
Handboek voor schrijvers trouwens ook natuurlijk.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Da's handig, zo'n lijstje. Ik ben pas halverwege merk ik.
Thanks!

Ik heb nog: Thomas Rosenboom Aanvallend spel
in mijn boekenkast staan. Ook nuttig.

Groet, Marria

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dan heb ik ook nog:
- schrijven van gedichten en verhalen van Cees van der Pluijm
- schrijven voor kinderen van Wim Daniels
- Eekhoorntje op lange weg van Inez van Eijk en Egbert Warries
- het naakte schrijven van Nirav Christophe

Ik weet allang niet meer welke ik nou het beste vond en waar ik wat uit leerde.

Ik raad je aan de titels allemaal op een lijstje te zetten en ze te halen of bestellen bij de bieb. Daarna koop je wat je echt niet wil missen in je boekenkast.
De meeste boeken kun je daar wel bestellen, ze laten ze eventueel uit een bieb komen in een grote stad waar meer keus is.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Over dat Eekhoorntje heb ik wel eens eerder iets gehoord, is het een aanrader Zjors?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het eekhoorntje ligt nog op de hoge stapel boeken die nog uitgelezen moeten worden (heb ik inmiddels een apart plankje voor). Ooit in begonnen maar nog niet verder dan eerste hoofdstuk en toen moest er weer wat anders. Leg hem nu bovenaan en laat jullie weten wat ik ervan vind als hij uit is.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In mijn boekenkast staat ook nog het boek 'Wie schrijft...' van Elizabeth George. Het is een van mijn favoriete boeken.
Vooral voor schrijvers van thrillers is het een 'must'.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf heb ik het boek 'Zo schrijf je een verdomd goede roman' van James Frey op in mijn boekenkast staan. Heb er veel aan gehad toen ik begon met schrijven.

On writing van Stephen King ben ik op zoek naar geweest, maar de nederlandstalige versie hiervan is niet meer verkrijgbaar in de boekhandels, dat mij is wijsgemaakt.

Ook nog op mijn nog te kopen lijstje staat:
lecture on Literature van Nabokov (deze is tijdens een schrijfcursus aangeraden)
Maar hier is volgens mij ook geen nederlandse versie van (ben nog niet echt op zoek geweest).
Mijn engels is wel goed, maar vind het fijner om dit soort boeken in het nederlands te kunnen lezen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Resumerend is dit dus het boodschappenlijstje:

Aanvallend spel Thomas Rosenboom
Eekhoorntje op lange weg Inez van Eijk en Egbert Warries
Handboek voor schrijvers Stichting Schrijven
Het geheim van de schrijver Renate Dorrestein
Het naakte schrijven Nirav Christophe
Het prozaboek Bert Jansen & Pim Wiersinga
Ik wil schrijver worden Emmy van Dantzig
Lecture on Literature van Nabokov
On writing (over leven en schrijven) Stephen King
Schrijfwijzer Jan Renkema
schrijven van gedichten en verhalen Cees van der Pluijm
Schrijven voor kinderen Wim Daniels
The elements of style Strunk and White
Wie schrijft..." Elizabeth George
Zo schrijf je een verdomd goede roman Frey

groet Carla

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

willemjansen wrote:
Ik mis

"Zelf Schrijver Worden"

Van Reve

Heb jij die zelf gelezen, Willem? Is het een aanrader?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, Kim als je schrijven wilt leren heb je er niets aan, hij ouwehoert er weer op los, er rust wel Gods zegen op, maar toch misleidt de titel.

Het spoort wel aan, en dat is ook goed, misschien zelfs beter, om te gaan schrijven. Dat gaat daarna, na lezing, vanzelf, maar omdat je er zo vol van bent, wel in zijn stijl. Epigonisch aan de gang dus daar leidt het lezen van zijn werk toe. En daar heb je eigenlijk weer niets aan, want dan wordt je al snel weggezet als weer zo'n beginnend schrijver die in de stijl van prutst, maar toch duidelijk er naast.

Kortom dan moet je zijn stijl, die je net niet hebt weer afleren en toch maar een geheel eigen stem onder zon en sterren gaan ontwikkelen.

Of wel niet veel te veel Reve lezen als je zelf beroemd schrijver wil worden, je hebt er jaren last van.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als iemand het OVER LEVEN EN SCHRIJVEN van Stephen King wilt kopen... Bij De Slegte heb ik dit boek zien liggen voor maar 3 euro 50.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rosali,

is dat de nederlandse versie die daar ligt?
Bij de Slegte in welke plaats?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, de Nederlandse versie. Ik heb het in Dordrecht gekocht, maar ik neem aan dat ze die in andere filialen ook hebben.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
Over dat Eekhoorntje heb ik wel eens eerder iets gehoord, is het een aanrader Zjors?

Ik ben nu op pagina 50 en ik kan het iedereen heel erg aanraden. Helder geschreven, geen moeilijke poeha. Veel sprekende voorbeelden. Komt zeker hoog op mijn top zoveel van schrijfboeken. Sparen daarvoor zou ik zeggen. Het gaat voornamelijk over het schrijven van korte verhalen. Veel daarvan is toepasbaar op romans, maar er staan ook veel specifieke tips in voor verhalen.

Net een hoofdstuk gelezen over wat wel en niet te doen omtrent bijpersonages. Hun stelling: bijpersonages zijn duur. Ze kosten woorden. Zo logisch als wat en toch sluipen er in een verhaal van mij soms meerdere binnen.

Ook een tip: is je bijpersonage slechts figurant, aangever, kapstok, geef hem dan geen naam. Dat maakt zijn functie helder.

Een boel van dat soort tips die ik eigenlijk allemaal logisch vind of al wist, maar die ik tijdens het schrijven vergeet.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,
Als je een doorzetter bent en geen problemen hebt met het lezen van engelse boeken is 'the seven basic plots' van Christopher Booker een aanrader. Zoals gezegd: je moet wel een doorzetter zijn want hij beschrijft zijn visie's tot in de fijne nuances, maar dan heb je ook wat.

Vreemd dat deze nog niet genoemd is. Het boek is beschreven in Schrijven. Ik denk dat een Nederlandse vertaling van dit boek (als die er ooit komt) drie keer zo dun is omdat onze taal nu eenmaal niet zoveel nuances kent. Jammergenoeg... :)

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gisteren kreeg ik (na afloop van een signeersessie in een boekhandel) een heel leuk boekje kado, het heet: Waarom ligt mijn boek niet naast de kassa?
Het is een boekje met allemaal grappige tekeningen er in over het literaire leven en uitgeefland. Echt heel komisch.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Over leven en schrijven is een absolute aanrader! Alleen bijna nergens meer verkrijgbaar, ik heb hem zelf in de bieb geleend. je leest over zijn schrijfproces en het boek staat ook vol nuttige tips. Verder raad ik ook aan:

Aan een jonge romanschrijver - door Mario Vargas Llosa.

Dit boek legt stap voor stap uit hoe je een roman schrijft. Erg nuttig.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel brutaal ben ik een 'sleep Ellis de winter door' actie begonnen en heb vrienden gevraagd mij een boek te sturen. Iedereen vond het leuk. : :lol:

Als het goed is zijn onderweg:
-Hoe schrijf ik een verdomd goed boek
-Het geheim van de schrijver
-Eekhoorntjes op lange weg
-Schrijfwijzer
-Schrijven voor kinderen

Handboek voor schrijvers is er.

Ik kan nog twee boeken kiezen. Wie kan mij vertellen wat er mist om een komplete vraagbaak te hebben. Ik wil niet meer van het zelfde.