Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ISBN

Hallo, Mijn medeschrijver en ik hebben al een tijdje ons eerste boek klaar. We zijn het nu aan het klaarmaken voor te laten drukken. Dit allemaal in ons eigen beheer. Nu ben ik al aan de ISBN studie, maar dat is nog erg Chinees voor mij. We gaan zo'n 200 a 300boeken laten drukken. Online, via, vrienden, familie, via de krant...proberen we ons boeken te verkopen. Maar hebben we nu een ISBN nodig dan? En waarom is dan een uitgeversnummer? wat gegevens moet je daar dan ingeven. Ik had niet aan mijn handboek voor schrijvers gedacht (foei) maar daar staat een stukje in, dat het niet nodig is. wat zijn jullie tips, ervaringen ermee? Kan je eventueel achteraf nog een ISBN aanvragen? of moet het voor het drukken gebeuren? in verband met streepjescodes, prijzen... we willen met dit eerste boek het proberen en zijn heel erg gemotiveerd en benieuwd hoe dit verloopt. een tweede boek is ook bijna klaar. alvast dank groetjes Sandra

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik heb mijn ISBN in Belgie wel bij het drukken van mijn poezie-bundel aangevraagd, omdat het een uniek ding is net zoals een paspoort, dat de uitgave zowel in Belgie als in Nederland identificeren kan als door jouw gemaakt, en uitgeverij die en die...als de drukker(watermerk) Maar het hoeft niet, als je maar een boek schrijft natuurlijk. Achteraf kun je nog een aanvragen, het hoeft niet vantevoren te gebeuren. Over een uitgeversnummer weet ik het niet, want gaf het niet in eigen beheer uit. Het ISBN heeft met prijzen niets te maken, alleen met de naam en zo van het boek.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar hebben we nu een ISBN nodig dan? wat zijn jullie tips, ervaringen ermee? Kan je eventueel achteraf nog een ISBN aanvragen? of moet het voor het drukken gebeuren? in verband met streepjescodes, prijzen... alvast dank groetjes Sandra
Hallo Sandra, Het ISBN is, voor mij, een must. Ik heb een boek in EB uitgebracht en was erg trots met mijn ISBN! Het maakt mijn werk uniek, het boek ligt in de Centrale Bibliotheek te Den Haag, waar ze alle boeken in Nederland uitgebracht, hebben staan. En ja, het ISBN dien je aan te vragen voordat het gedrukt wordt, want dit unieke nummer staat in het boek! Als je in EB uitgeeft, net zoals ik, ben je eigen uitgever en je boek is te bestellen a.d.h.v. dit nummer bij een willekeurige boekhandel. Nu is het zaak om reclame te gaan maken voor je boek, als je wilt dat meer mensen je boek gaan lezen en je eventueel een volgende druk overweegt. In ieder geval: :thumbsup: SUCCES.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan zelf op de site van het centraal boekhuis een nummer aanvragen. Is goedkoper dan het anderen te laten doen een gaat snel en makkelijk.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt geen ISBN nodig als je je boek alleen via eigen kanalen verkoopt. Het kan natuurlijk wel, en je komt dan in de KB zoals Minke schrijft (als je een nederlands ISBN hebt, ik weet niet of je in Belgie woont?) en iedereen in Nederland kan je boek bestellen via de boekhandel. Je kunt gewoon zelf uitgeverij worden en krijgt dan een nummer. Dan komen de bestellingen ook bij jou binnen. Je moet ook tevoren de prijs opgeven dan en daar kun je niet van afwijken (ik dacht de eerste twee jaar, daarna kun je het wijzigen). Een streepjescode is weer wat anders, daar betaal je weer extra voor. Dat is handig voor het Centraal Boekhuis (waar je boek niet zal komen want dat is te duur) en voor de boekhandel die het dan kan scannen voor de kassa. Ze kunnen echter ook gewoon de getallen van het ISBN intoetsen. Zoveel worden er niet verkocht via de boekhandel, denk ik. Ik doe het zelf soms wel en soms niet, afhankelijk van hoe ik het boek denk te verkopen. Een boek zoals Minke heeft uitgegeven is bedoeld om via landelijke kanalen en tijdschriften bekend te worden en moet dus overal besteld kunnen worden. De meeste eigenbeheerboeken worden echter voornamelijk in eigen kring gekocht en door de schrijver zelf verkocht. Als jij het voornamelijk in eigen kring verkoopt het je het niet echt nodig.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors De prijsopgave richting bureau ISBN is niet bindend. Hierbij gaat het om de waarschijnlijke prijs. Je kunt immers lang voor productie en calculatie al het nummer aanvragen. De uiteindelijke vaste boekenprijs dien je op te geven bij het Commissariaat voor de media. Dat is uiteindelijk het strenge orgaan dat boetes oplegt als iemand met de prijzen knoeit.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank voor jullie reacties al. Aan deze informatie heb ik echt al heel veel. Ik hou jullie nog op de hoogte hoe we het gaan doen. Groetjes Sandra

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het voordeel van een uitgave met ISBN nummer is ook dat elke boekverkoper het ISBN en de titelgegevens terug kan vinden van alle bij het Bureau ISBN geregistreerde uitgaven (én de adresgegevens van de aangesloten uitgevers). Dus als je in Zeeland woont kan iemand het bij een boekhandel in Groningen toch gewoon bestellen.