Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Afscheid nemen bestaat/kan/wil niet

Mijn langste verhaal is te lang voor Open Office, dus ik heb het opgedeeld. Gedeelte 1 hoofdstuk 1-7, 2 8-15, 3 vanaf hoofstuk 16 (vanaf hoofdstuk 22,23 ofzo heb ik nog niet geschreven). Ben ik bezig met het 1e gedeelte (de zoveelste omgooi van het verhaal), denk ik: hoofstuk 1-7 heb ik af, kom ik tot de ontdekking dat ik iets heel fouts heb gedaan dus ik gooi hoofdstuk 6 om. Schrap 1000 woorden, schrijf er 200 bij. Dan komen de problemen. Ik wil verder met hoofdstuk 8 maar het lijkt net of ik geen afscheid kan nemen van het eerste gedeelte, alsof ik daar wel mee verder moet gaan en het perfectioneren en verder. Maar dat kan niet, ik wil tegelijk ook verder met hoofdstuk 8 herschrijven (voor de nieuwste omgegooideversie). Hoofdstuk 6 houdt me bezig en als ik dat eindelijk een beetje afheb denk ik dat hoofdstuk 7 me weer bezig gaat houden... of nog een ander gedeelte van hoofdstuk 6... Ik weet het niet meer. Hoe los je dit op? Ik wil gewoon verder met hoofdstuk 6 maar hoofdstuk 6 & 7 laten me niet met rust! Of moet ik dan toch maar verder blijven gaan met hoofdstuk 6 & 7 perfectioneren? Het voelt als een afscheid, alsof er een stukje van mezelf doodgaat, wanneer ik bij dat eerste gedeelte denk dat de ruwe versie nu eindelijk af is... maar het herleeft weer doordat ik er weer aan verderga? :confused:

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O jeetje Waus zover ben ik nooit gekomen, maar kan me er toch wel iets bij voorstellen. Lijkt mij het beste dat je achter deel 1 toch voorlopig een punt zet om verder te kunnen gaan, anders blijf je er maar in 'hangen'. Deel 1 is even verboden toegang. Maar misschien zeg ik wel iets stoms en kan ik het beter aan de deskundigen overlaten.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, gewoon een tijdje laten liggen. gr alberta

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een kwestie van prioriteiten stellen. Als je een verhaal begint te schrijven, merk je al vanaf het begin een sterke motivatie bij hoofdstuk een. Als je rustpauzes inlast, kun je een veel betere rust en overzicht krijgen van wat je nu precies wilt, welke kant gaat het verhaal uit, enz.. Het is de kwestie de verhaallijn gedetailleerd verder uit te werken, na de hoofdlijnen.Ik begin ook pas, maar merk toch dat een goede motivatie vooral voor langere verhalen heel belangrijk is...

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, ik kan het helemaal niet meer volgen. Er staan zoveel nummers in je post en die gooi je door elkaar... weet je het zelf nog wel?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Draaikever en Alberta dan zal ik dat maar doen. Verder met hoofdstuk 8... pfff eigenlijk word ik daar nog blij van ook. Het verhaal blijft. Eng. Ik hoop dat ik het kan. Irene zal ik doen, ik ben nog net niet geobserdeerd door het verhaal denk ik :) Lazey, motivatie is er genoeg (ik blijf met dit verhaal doorgaan tot het helemaal af is, alle 6 delen, dit wat ik nu al heb zijn gedeeltes van deel 1), maar ook de angst dat ik een stuk verhaal verlies wanneer ik een stuk af heb. Redhed ja ik weet het zelf nog wel, al die nummers was uit mijn hoofd :)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow! wat ben je toch een knappe jongen. Kan je hier niet veel helpen, maar zou willen zeggen: Doorgaan, vooral doorgaan... (tja, we oldies vinden dat grappig, maar jij kent dat waarschijnlijk niet eens... )

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, dat is heel gewoon. Op een gegeven ogenblik moet je ophouden. Je kunt wel blijven veranderen. Anders kom je nooit aan het einde toe. :!:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik raak de draad een beetje kwijt met alle nummers van je hoofdstukken. Pak een leeg vel papier per hoofdstuk waar je verder mee wil, een leeg vel per hoofdstuk waar je dingen aan wil veranderen en een leeg vel papier per hoofdstuk die je bezig houden. Per leeg vel, corresponderend aan je desbetreffende hoofdstuk, kreten, woorden, zinnen, wat er ook maar in je op komt, misschien zelfs een tekeningetje? Net zo lang totdat je hoofd "leeg" is van ideeen. Even laten rusten (uur? Dag? Een week?) en met een frisse blik terug kijken. Al je ideeen heb je op papier staan en door de rust periode heb je nieuwe invallen. Als ik vast kom te zitten in zo´n spinneweb, zoals jij hierboven beschrijft, werkt dit systeem zeer verhelderend. In ieder geval: succes ermee!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Redhed doorgaan vooral doorgaan ken ik wel maar een liedje (?) dat zo heet niet. Ik snap je wel :) ThePhantom da's waar... slik. Nou ja ik heb nog tot morgen om me erop voor te bereiden (vanmiddag druk bezig met mn kamer opruimen). Fleur Irene goed idee, een apart bestandje met aantekeningen erover. *maakt bestandje en zet meteen 3 dingen neer* Heel erg bedankt! Misschien dat ik nu dat stukje verhaal even kan laten liggen en verdergaan met hoofdstuk 8 :)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hele goeie tip, Fleur Irene! Ik heb dat ook namelijk. Ik wil het verhaal afmaken en toch kom ik in eerdere hoofdstukken ook steeds dingen tegen die ik wil herschrijven. Ook doordat ik een beeetje te laat ben begonnen met research. Er zitten dus gewoon fouten in. :( Ik ga meteen alle ideeën op een los vel papier krabbelen en dan verwerk ik ze later wel. :) Anders kom ik nooit bij hoofdstuk 13.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart, vergeet ook niet dat het verhaal blijft. Je personages zijn er nu, die woorden gaan nooit meer weg. Ze bestaan. Ook als je niet aan dat bepaalde stuk werkt. Je hoeft geen afscheid te nemen, want ze zijn daar, op elk moment. Ze gaan niet weg.