Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor de zelf uitgevende schrijvers: paginavolgorde

Hallo dames en heren,

naar aanleiding van onder andere deze website en forum ben ik paar maanden geleden begonnen met een verhaal/jeugdboek. Op dit moment ben ik bezig met de hand te leggen aan de laatste paar pagina's. Omdat het einde nadert ben ik diverse mogelijkheden van uitgeven aan het nakijken en het zelf uitgeven heeft toch de meeste voordelen voor mij op dit moment. Hierbij is mijn keuze gevallen voor lulu.com of Multicopy omdat deze hier in de stad zitten.

Maar als je zelf het laat drukken/printen dien je alles in orde te hebben. Nou is dit op zich geen probleem, maar met de paginavolgorde kom ik helemaal vast te zitten. Ik begrijp hoe een inslagschema in elkaar dient te zitten:

8 1
2 7
6 3
4 5

Maar om dit handmatig te doen ben ik rijp voor het gekkenhuis. Er zijn wat handige imposition programma's, maar de meesten hebben een licentie van boven de 500 euro wat me het ook weer niet waard is. Ik heb al gezocht naar wat open source tooltjes hiervoor, maar deze zijn niet te vinden (gezocht op sourceforge.net).

Dus mijn vraag aan de mensen die het zelf uitgeven, hoe zorgen jullie ervoor dat de paginavolgorde direct in de juiste volgorde zit?

Alvast bedankt ;)

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn verschillende manieren:

De manier zoals je nu schrijft bestaat ipv 8 zelfs uit "16" Dat betekent dat je in katernen van 16 print. Dus een boek wordt een veelvoud van 16. Tien katernen is 160 pagina's. Voor het inbinden is dat erg handig. Dit betekent dan wel dat je een professionele drukker zal moeten inhuren, maar goed, jij hebt het over lulu. Doen ze dat? (Ik heb geen flauw idee)

Maar dan laat ik alweer een woord vallen..."inbinden"... De vraag is natuurlijk hoe jij je boek wilt laten inbinden? Er zijn veel verschillende vormen (incl. tussenvormen) van inbinden.

Een andere optie is gewoon je boek uitprinten vanaf Word/PDF waarin de pagina-volgorde er al staat (1,2,3,4,5,6...etc) OOK dit kan door een professionele boekbinder perfect worden ingebonden.

Ik zou zelf ook prefereren voor het werken met katernen van 16. Maar goed, ik denk dat je toch eerst even duidelijker moet zijn wat je zou willen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je het bij een professionele drukker laat drukken lever je gewoon je hele bestand in PDF aan in de paginavolgorde zoals je het schrijft. En je omslag in een ander bestandje ook in PDF. Je mailt dat door aan de drukker, vraagt eventueel voor een euro of zeven een proefdruk. Je kunt het dus gerust aan het andere eind van het land laten drukken als het daar goedkoper is. Hoef je verder niets te doen, staat er twee weken later een doos boeken voor je deur.

Je kunt ook bij Boekenbent het boekje plus schijfje aanschaffen getiteld: opmaken doe het lekker zelf. Daarmee zet je alles als je het af hebt om in PDF. Dan laat je het via hen drukken of je mailt het zelf naar een drukker. Onder de 500 exemplaren of zo wordt het geprint en niet gedrukt, maar dat ziet er perfect uit, net zo mooi als drukken.

Heb je geen gedoe met omrekenen en katernen en zo meer.

Succes

Zjors

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Siggy,

Niet aan beginnen, het in katernen indelen van je boek. zoals Zjors al aangaf is dat helemaal niet nodig. Als je boek bij een professionele uitgeverij terecht komt, doen zij dat voor je (ze verdienen al genoeg aan jou, dus dat kan er wel af) :wink: . Als je voor eigen beheer kiest, kom je waarschijnlijk niet eens aan een offset toe tenzij je 1000 of meer boeken wilt laten drukken. Maar ook dan is het het werk van de drukkerij om het in katernen in te delen. Dus daar hoef jij je hoofd niet over te breken. Gewoon lekker schrijven dus en niet nadenken over katernen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als digitaal drukker voor kleine uigeverijen kan ik je alles vertellen over het drukproces van boeken in kleine oplagen. het is aan de drukkers kant vrij simpel. wij krijgen de boeken digitaal als PDF of als Word en wij zorgen ervoor dat het inderdaad na twee weken een boek wordt. in de tussentijd krijg je gratis een proefdruk. bottomline, de technische kant van het vervaardigen van een boek hoef je je niet druk over te maken. je wordt of door de drukker of door de uitgever volledig ondersteunt. ik kan je in contact brengen met een van de kleine uitgevers waar wij voor drukken of je kan mij zelf vragen stellen. succes! groeten, henk

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dag pluisebol, waar ik kan aanvullen doe ik dat graag. als mensen vragen hebben over het technische aspect van boeken maken geef ik daar graag antwoord op. waar ik kans zie om mijzelf te profileren doe ik dat ook. als uw vraag is dat ik hier alleen maar reclame maak dan zeg ik nee. ik ben geïnteresseerd, ik heb kennis en een netwerk van uitgevers, daar wil ik wat mee doen. mvg, henk

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mijnheer Henk, U heeft kennis en een netwerk van uitgevers, plús u profileert zichzelf graag. Dat zijn uw woorden. Volgens mij is dat toch reclame. Voor mij hoeft dat niet op dit forum. Op de televisie vind ik reclameshots in een mooie flim ook puur irritant. Zo zelfs, dat ik die film niet eens ga bekijken als ik van tevoren weet dat er reclame tussen zit. Maar misschien denken andere forummers daar anders over. Tóch een vriendelijke groet, Pluisebol

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou geen reclame zijn als een paar zinnen weggelaten werden, nl deze: 'Als digitaal drukker voor kleine uigeverijen kan ik je alles vertellen over het drukproces van boeken in kleine oplagen.' DEZE ZIN WEG. 'het is aan de drukkers kant vrij simpel. wij krijgen de boeken digitaal als PDF of als Word en wij zorgen ervoor dat het inderdaad na twee weken een boek wordt. in de tussentijd krijg je gratis een proefdruk.' DEZE ZIN ALGEMENER. NIET 'WIJ' MAAR 'MEN'. 'bottomline, de technische kant van het vervaardigen van een boek hoef je je niet druk over te maken. je wordt of door de drukker of door de uitgever volledig ondersteunt.' DEZE ZIN IS NIETS MIS MEE, KAN BLIJVEN STAAN. 'ik kan je in contact brengen met een van de kleine uitgevers waar wij voor drukken of je kan mij zelf vragen stellen.' DIT IS WEER EIGENBELANG. 'succes! groeten, henk' DIT IS ALLEMAAL MOOI EN PRACHTIG. DUZZZZ... Als iemand hier op het forum alleen zijn kwaliteiten en mogelijkheden komt aanbieden omdat hij er belang bij heeft en zich verder van alles afzijdig houdt, hoeft het voor mij echt niet. Als iemand algemene informatie geven wil: graag! Meneer Raam is sinds heden lid. Nou ja, spreekt voor zich.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
laat het dan reclame zijn... Ik begrijp uw standpunt en ik wil niemand tot last zijn. Ik ben wel van mening dat je vaak tot een oplossing komt als je ook het gesprek aangaat met mensen buiten je vakgebied. groeten, henk

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoezo mensen BUITEN je vakgebied? Schrijven en drukken horen - sinds 1000 na Chr. in Europa - bij elkaar. Een mooi vak - we hebben zelf een drukkerij gehad. Maar het forum is nu eenmaal op deze manier niet bedoeld (dacht ik).

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach mijnheer Henk, laten we eerlijk zijn; u wilt hoe dan ook reclame maken. Punt. Uit! Dat is de enige reden dat u hier op dit forum verschijnt. Of wilt u weten of uw manuscript goed in elkaar steekt? In dat geval bent u bij ons van harte welkom!

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zeker een mooi vak! Ik weet ook niet hoe het forum is bedoeld. als ik naar de titel kijk kan ik eruit opmaken dat het voor schrijvers is bedoeld. Ben je dan als "niet schrijver" die een bijdrage kan leveren ongewenst? Ik heb technisch het een en ander bij te dragen en ik kan zeker wat van de mensen op het forum leren. Een forum is bedoeld om elkaar te helpen en ja... het is irritant als iemand commercieel zijn zegje wil doen. maar aan de andere kant is het misschien niet zo slecht als er ook mensen mee geholpen kunnen worden. Nogmaals ik begrijp jullie standpunt. ik hoef hier ook geen discussie over. Boodschap is duidelijk men moet hier hun problemen kunnen posten zonder een lading reclame over zich heen te krijgen. Helemaal mee eens. Mijn excuus als het anders is overgekomen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en inderdaad mijn Nederlands is niet zo goed als die van jouw Pluisebol. Ik ben ook geen schrijver. Je zal mij dan ook de veel voorkomende fouten zien maken. Misschien kan ik bij je terecht als ik daar een vraag over heb.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap het wel van uw kant, meneer henkraam. Uw doelgroep zit hier. Als u het algemener houdt zegt er niemand meer iets over denk ik. En we zijn allemaal wel commercieel bezig. Iedereen wil dat zijn of haar verhaal gelezen wordt. Alleen de manier waarop verschilt. En zo krijgen we nou net die discussie.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tot op zekere hoogte is iedereen bezig zich te profileren. We houden het lekker luchtig, als er een topic voorbij komt waar ik iets zinnigs over te vertellen heb spring ik in. Verder is het erg leuk om te lezen hoe iedereen bezig is met het vak ook als ik geen schrijver ben.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom in dat geval Henkraam, (we ontvangen wel meer zondagsvliegers die even hun flyers achterlaten en dan weer verder fladderen, vandaar de reacties). Schrijf je zelf ook of is het alleen de uitgave / technische kant van het verhaal die je aantrekt?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag ceridwen. ik begrijp de reacties, het is ook verder geen probleem. Het is inderdaad de technische kant wat mij het meeste boeit. Ik denk dat er op dat gebied nog veel valt te winnen voor schrijvers. Ook vindt ik het contact met ondernemende mensen erg belangrijk. Hiervoor is het forum een prima medium. Op het gebied van schrijven kan ik helaas weinig betekenen maar wel van leren :). Het is voor mij constant copy-paste naar word voor een spellings check :). Ik moet zeggen dat jullie een leuk clubje hebben. Men kan hier veel leren! schrijf jij al lang?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je zelf katernen wilt drukken kun je volgens mij het beste de optie "Print as Booklet" of "Als boekje drukken" opzoeken in je printer. Dan verzint hij zelf welke pagina waar moet, hoef je alleen nog maar te verzinnen hoe dik je de katernen wilt. Ik geloof dat acrobat dat ook kan, maar ik kan dat zo niet vinden.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het boekje van Boekenbent heb ik. Zelf opmaken in Openoffice writer. Maar wat ik mis is de stappen die je moet nemen als het niet gaat zoals het volgens het boekje moet gaan. Daardoor snap ik het nog steeds niet. Maar ja ik ga me maar even alleen op de tekst richten.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan stuur je even een mailtje naar Jose van Boekenbent en dan helpt die je door die stappen heen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook een deal met de plaatselijke drukker sluiten. Heb ik gedaan bij het allereerste boekje dat ik in eigen beheer uitgegeven heb. Misschien lukt zoiets weer beter in een dorp?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het boekje van Boekenbent heb ik. Zelf opmaken in Openoffice writer. Maar wat ik mis is de stappen die je moet nemen als het niet gaat zoals het volgens het boekje moet gaan. Daardoor snap ik het nog steeds niet. Maar ja ik ga me maar even alleen op de tekst richten.
Inmiddels ben ik er helemaal uitgekomen met het handige boekje! Ik gaf het gewoon te snel op.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Siggy In "Uitgeven" vindt je de POD sectie waar je dit soort topics in kwijt kan. Ik heb dat destijds voorgesteld om de boel een beetje overzichtelijk te houden. Maar kennelijk is iedereen dat al weer vergeten.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kennelijk kan The Phantom niet zien dat dit topic al bijna twee jaar voor die sectie werd gestart geopend is ;)