Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

illustrator zoeken

Voor mijn kinderboek dat voorjaar 2009 bij THB zal verschijnen (o,o,o wat klinkt dat hè! Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven) zal er, uiteraard in samenspraak met de uitgever, een illustrator gezocht worden. Nu vraag ik me af hoe dat precies werkt. Kan iemand mij daar meer over vertellen? En heeft iemand misschien ervaring met het zelf voordragen van een illustrator? Zijn er zaken waar ik op moet/kan letten bij de keuze? Ik heb vandaag heel wat kostbare (eigenlijk marathon)uurtjes gebruikt om diverse sites te bekijken, een geheel nieuwe wereld gaat voor me open! ps: ik ben dus niet via deze site op zoek naar een illustrator, maar geinteresseerd in de gang van zaken! edit: De illustrator is inmiddels gevonden en al hard aan het werk.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er geen verstand van, maar vind het wel interessant om te weten, dus ik lees ff mee als er antwoorden komen ;)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij hadden vroeger een uitstekend contact met Reint de Jonge. Hij leeft allang niet meer, maar het was een uitermate fijne vent. We spraken gewoon een prijs af per illustratie en kwebbelden een beetje over de geschatte tijd . We kwamen er altijd wel uit want de man was een pro. Talloos zijn de tekeningen die hij maakte. Afhankelijk van het soort tekening is de prijs. Hoelang is de man/vrouw er mee bezig. Niet eenvoudig om daar een antwoord op te geven.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
thephantom...ik ben toch eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar jouw beroep of beroepen die je gehad hebt.. je weet overal zo veel van af!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rietje Ik kan je daar geen antwoord opgeven. Maar als ik die colomn van je lees dan zeg ik glimlachend "wat een leuk meisje dat zoiets kan vertellen!" Over mijn beroepen? Ach, die heb ik nooit gehad.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal heeft de uitgever zelf illustratoren waar ze altijd mee werken omdat ze een bepaalde huisstijl hebben. Er zijn namelijk erg verschillende stijlen van illustreren. Maar sommige uitgevers vragen ook aan de auteur wie ze willen en ik heb ook weleens zelf iemand voorgedragen die bij de stijl paste. Dat sommige uitgevers ook openstaan voor diverse stijlen zie je hier: http://www.inktvis.nl/index.html Deze boeken kwamen tegelijk in een serie uit. Meer divers heb ik ze zelden gezien. De linkse illustrator ken jij toch, dacht ik, of gooi ik nu dingen door de war? Zij illustreert mijn volgende boek bij deze uitgever omdat ik haar stijl zo mooi vind. Iemand anders haalde haar daar binnen. Ik heb ooit een illustrator voorgesteld bij een andere uitgever die ik erg mooi vind illustreren (ze had een ander boek van me gedaan en heeft zelfs afgelopen jaar de Fiep Westendorpprijs gewonnen, een aanstormend talent). De uitgever werd helemaal onpasselijk van haar stijl. Tja, dat kan ook. Toen heb ik een ander gezocht want zij hadden op dat moment niemand die 'vrij' was. Die heb ik toen daar aangedragen. Een uitgever heeft meestal vaste bedragen in het hoofd die ze willen besteden. Als jij iemand aanbrengt vragen ze die persoon of die zoveel illustraties voor die prijs wil doen. Zo gaat het bij mij tenminste. Soms valt iemand dan ook af als hij/zij te veel vraagt. Vraag gewoon eens of ze al iemand hebben daar en of je zelf iemand aan mag brengen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het 't Fancy verhaal was. Kolen op het vuur en doorschuiven Rietje! Vind Rianne wel iets leuker.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tja rianne was al bezet vandaar rietje maar dit is wel erg off topic. Sorry ing, we gaan weer terug naar het topic. ik heb nog geen ervaringen met illustrators dus ga dit topic volgen!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ging het hier niet over illustratoren :retard: (Ah, gelijk gepost, je had het zelf al door, sorry)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors Leuk! Heb een kleindochter van 7, lees vaak verhaaltjes voor. Hoe leuker geillustreerd hoe beter. Aan de andere kant is de tekst ook erg belangrijk, hoe klinkt het? Nog een verhaaltje? Nog een verhaaltje? Nog een verhaaltje? Ik hoor de stem van de kleine meid al.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De linkse illustrator ken jij toch, dacht ik, of gooi ik nu dingen door de war? Zij illustreert mijn volgende boek bij deze uitgever omdat ik haar stijl zo mooi vind. Iemand anders haalde haar daar binnen. Vraag gewoon eens of ze al iemand hebben daar en of je zelf iemand aan mag brengen.
Lizzy en Jacqueline ken ik allebei, ik wist alleen niet dat ze samen een boek hadden 'gedaan'. Jacqueline (van Leeuwenstein) vind ik persoonlijk een erg aparte stijl hebben, aan haar dacht ik zelf ook. Ze gaat jouw volgende boek dus ook illustreren, leuk! Ik weet nog niet wat de uitgever precies wil, ze schreef dat ze in overleg met mij een illustrator zal benaderen. Even afwachten of ze graag iemand intern wil. Maar ik zal zeker vragen of ik iemand voor kan dragen, blij om te lezen dat het in ieder geval wel eens gebeurt. Ik wist niet hoe dat werkte met illustratoren, dacht dat ze misschien enkel uitgeverijgebonden werkten en dat het dan ongepast is om iemand te vragen die al voor andere auteurs werkt.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heeft elke uitgeverij contacten met alle mensen die nodig zijn voor het vervaardigen, uitbrengen en verkopen van een boek. Daar horen illustratoren bij. Een uitgever kan volgens mij in dezen drie dingen doen: 1. vragen of jij een goede illustrator kent 2. een aantal illustratoren voorstellen, uit wie jij een keus maakt 3. vermelden wie de illustrator zal zijn als je er zelf of samen niet uitkomt Vervolgens leest de illustrator je manuscript, raakt geïnspireerd en gaat 'vervend' aan de slag. Het is zo een interactie tussen het verhaal en de illustratie. Het mooiste is wanneer auteur, illustrator en uitgever precies hetzelfde vinden. Vaak is dat in grote lijnen wel zo, maar in detail minder. Als jij iemand kent, van wie je denkt: 'Die zou nu precies de goede tekening voor mijn boek kunnen maken!', dan kun je die persoon gewoon voordragen aan je contactpersoon bij de uitgeverij, die zich vervolgens waarschijnlijk zal verdiepen in de stijl en werkwijze van de illustrator. Uiteindelijk geloof ik dat de uitgever het laatste woord heeft. Tenzij de auteur helemaal anti is en de illustratie echt weigert. Ikzelf heb geleerd: het schrijven doe ik. Het illustreren doet een ander (als ik het goed genoeg kon, zou ik dat ook willen). Het uitgeven doet de uitgever. Maar soms is er (figuurlijk gesproken) wel een korreltje zand dat tussen je kleren schuurt. Tenminste, bij mij. (En dus waarschijnlijk bij de ander ook).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet nog niet wat de uitgever precies wil, ze schreef dat ze in overleg met mij een illustrator zal benaderen. Even afwachten of ze graag iemand intern wil. Maar ik zal zeker vragen of ik iemand voor kan dragen, blij om te lezen dat het in ieder geval wel eens gebeurt. Ik wist niet hoe dat werkte met illustratoren, dacht dat ze misschien enkel uitgeverijgebonden werkten en dat het dan ongepast is om iemand te vragen die al voor andere auteurs werkt.
De illustratoren die ik ken werken allemaal voor meerdere uitgevers. Anders zijn ze ook niet voortdurend van werk verzekerd. Er zijn wel illustratoren die voor grote uitgevers werken en alleen daarvoor. Dat is wel zo makkelijk voor hen. Maar dan weten ze ook dat ze tien boeken per jaar krijgen of zo. Ook zijn er auteurs die altijd dezelfde illustrator hebben, dan hopt de illustrator mee uit vrije wil met de auteur. Omdat ze lekker samenwerken. Jacqueline is een erg leuke illustrator vind ik, maar heeft ook een heel aparte stijl. Daar houdt niet iedere uitgever van, maar ik zou haar benaderen en vragen of ze voorgedragen wil worden en of ze tijd heeft (eerst nog even mijn boek afmaken!). Ik heb voor een andere bundel voor die uitgever zelfs een gedicht geschreven waar ik bij heb gezet: hier hoort een illustratie van Jacqueline bij. Dat gedicht is eigenlijk geschreven naar aanleiding van de tekeningen op haar site. Gewoon snel proberen te regelen voordat de uitgever al mensen gepolst heeft. En ja, wat Marriejeanne schrijft ken ik ook. Er zijn ook boeken van mij waar ik de illustrator niet mee uit mocht zoeken en die ik gewoon lelijk geillustreerd vind. Maar gelukkig kunnen anderen dan soms weer juichend zijn over de illustraties. Bijvoorbeeld bij mijn Vlaamse Filmpje. Vreselijk vind ik dat. Ik heb aan minstens tien schoolklaasen gevraagd wat zij ervan vonden en vooraf gezegd dat ik het lelijk vind. Om te zorgen dat ze niet sociaal wenselijk gaan antwoorden: leuk! Het gros van de kinderen vind het wel leuk. Oke, dan ben ik een boon. Of heb niet door wat de jeugd wil. Ieder zijn vak, dat is zeker zo.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, het hangt inderdaad van de uitgever af of je een illustrator aanbrengt of toegewezen krijgt. Ik heb inderdaad ook gehoord dat je bij toewijzen wel enigszins betrokken wordt in de keus van een illustrator. Als je zelf een illustrator wilt / moet zoeken, kijk dan eens op http://www.schrijverzoektillustrator.nl

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, die is ook geweldig Irene. Ik heb hem bij mijn favorieten gezet. Werkt hij ook op Ruigoord als kunstenaar?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik ben ook erg gecharmeerd van zijn stijl. En het toevallige is: ik was de juf van zijn zoon en die was ook nog met mijn zoon bevriend. Over een kleine wereld gesproken.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Peter is een een van onze Ruigoordvrienden en heeft daar een atelier. Hij werkt ook vaak mee aan de decors voor de theatervoorstellingen van het ballongezelschap. :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikzelf heb geleerd: het schrijven doe ik. Het illustreren doet een ander (als ik het goed genoeg kon, zou ik dat ook willen). Het uitgeven doet de uitgever. Maar soms is er (figuurlijk gesproken) wel een korreltje zand dat tussen je kleren schuurt. Tenminste, bij mij. (En dus waarschijnlijk bij de ander ook).
Toch lijkt me dat moeilijk, dat onderscheid zo aanbrengen. Natuurlijk ieder zijn vak, en ik heb absoluut het talent niet om zelf te illustreren, maar ik zou het enorm vervelend vinden als ik niet achter de illustraties kon staan. Het is toch een wisselwerking tussen en tekst en 'plaatjes'. Ik zou er echt van balen als dat -in mijn optiek- niet voegt.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar een uitgever gaat ook niet over een nacht ijs, Ing. Smaak is zo persoonlijk. Daarom worden illustraties en tekst voorgelegd aan de hele 'vergadering': redacteuren, vertegenwoordigers, boekhandelaren. Ieder doet zijn zegje. En tot slot: ja, als 'iedereen' roept: 'Mooi!' en ik vind dat er nog een kleinigheid veranderd moet worden (wat niet gebeurt, omdat iedereen 'Mooi!' heeft geroepen) dan denk ik met Zjors: 'Zal wel aan mij liggen, dan.' Je kunt niet alles in de hand hebben. En zelfs áls dat zo was, dan was het mogelijk alleen maar perfect in je eigen ogen. Toch wordt er bij recensies ook terdege over de omslag en de illustraties gereflecteerd. Dus als je het écht, écht niet eens kunt zijn met een illustratie (stijl, vorm, kleur), dan moet je dat wel gewoon kenbaar maken.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi, Ben je er inmiddels al uit wat je gaat doen qua illustrator? Misschien vind je het leuk om even op mijn site te kijken *link verwijderd*

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar een uitgever gaat ook niet over een nacht ijs, Ing.
Daar heb ik ook veel vertrouwen in, in die uitgever, ze hebben tenslotte mijn verhaal er ook uitgepikt :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben je er inmiddels al uit wat je gaat doen qua illustrator? Misschien vind je het leuk om even op mijn site te kijken
Ik heb gekeken maar dit is niet helemaal wat ik zou willen. Kun je meer vertellen over de relatie illustrator/auteur misschien? (vraagje om te voorkomen dat je alleen reclame maakt :nod: )

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na oa 3 jaar als ontwerpster van kleding en prints bij H&M gewerkt te hebben in Stockholm en Cool Cat ben ik inmiddels als freelancer van start gegaan. Naast de vele mode opdrachten doe ik ook illustraties; -Illustraties voor Het Berenbos lespakket van Dierentuin Rhenen -Illustraties Polletje Piekhaar van Ernie van der Vaart -Illustratie Stichting Droomwevers -Illustraties voor Kinder yoga project van S Raaijmakers Dit zijn zulke leuke ervaringen geweest dat ik graag meer wil illustreren van daar dat ik opzoek ben naar kinderboeken schrijvers.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Ing, Ik kwam laatst een site tegen van een illustratrice en misschien is het wat voor jouw. De site was *link verwijderd*. gr. JW

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
esther: Ing vraagt om de relatie illustrator/auteur. Het is niet de bedoeling hier reclame te maken..

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Ing, Mijn naam is Karin Creemers en ik illustreer sinds enige jaren op freelance basis voor allerlei verschillende doeleinden. Mijn ervaring is dat het zowel voorkomt dat de uitgeverij de illustrator kiest/voordraagt alswel dat het veel gebeurd dat de schrijver zelf de illustrator kiest/voordraagt/zoekt. Een leuke site om op te kijken is ook schrijverzoektillustrator.nl Daar staat ook iets van mijn werk op. Op mijn site *link verwijderd* ook. Ook illustratoren zitten met het probleem dat ze vaak niet weten hoe ze op een goede manier de schrijvers kunnen bereiken. Goed zoeken is toch de enige optie denk ik. Het werk dat daar te zien is is misschien niet zo representatief voor kinderboeken maar misschien kan ik een proefillustratie maken en dat je kijkt of je het mooi vind? Veel groetjes Karin.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Ing, misschien ben ik al te laat, maar ik was even in Suriname.... Het is niet een antwoord op je vraag maar ook ik ben geinteresseerd, kijk maar eens op m'n website als je wilt (staat bij m'n profiel). Sukses en geniet van je sukses in ieder geval! Janneke