Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

boeklengte in woorden

Weet iemand wa een soort gebruikelijke bandwijdte is voor boeken? Hoeveel woorden zou een soort minimum zijn?

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Reken voor een roman tussen de 60.000 en 100.000 woorden. Maar je hebt altijd kortere, of langere boeken.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, uitzonderingen zijn er altijd. maar ik wilde graag een soort van richtlijn hebben. Ik ben nu bijna bij de 60.000, maar heb nog niet al mijn hoofdstukken af. Bedankt Nenko.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste heeft ongeveer 118.000 en 316 pagina's. Het tweede heeft iets van de 210.000 bij 570 pagina's. Je kunt nog even doorgaan.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zeg, wat een boel! Daar kom ik niet aan hoor, bij lange na niet. De anti Z etc, heeft er bijna 30.000.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk dat de meeste kinderboeken ook minder woorden heeft, ja ;) Arthur heeft er 110k ongeveer

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kluitman heeft op de site staan dat kinderboeken meestal minimaal 18000 woorden hebben. Dan heb je wel een klein boekje. Voor boeken voor volwassenen zijn natuurlijk veel meer woorden nodig. Herstel: niet nodig, wel gangbaar.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kinderboeken? Vanaf voor welke leeftijd heet het dan kinderboek? In een boek voor 14 jarige zullen meer woorden staan dan in een boek voor 8 jarige, schat ik zo in.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn manuscript waarmee ik bezig ben heb ik heb er nu 24.848 in staan. Ik ben nog niet helemaal klaar, maar ik denk niet dat het meer worden dan 27-28.000 woorden. het is wel een themaboek voor volwassenen. Ik denk dat het niet zo'n erg dik boek wordt, maar dat hoeft toch ook niet?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kinderboeken? Vanaf voor welke leeftijd heet het dan kinderboek? In een boek voor 14 jarige zullen meer woorden staan dan in een boek voor 8 jarige, schat ik zo in.
12+ heet jeugdboek, geen kinderboek.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen paniek, Ing, mijn dikste kinderboek is 25.000 woorden. Omdat de opmaak ook veel ruimer is en er illustraties zijn en zo heb je het dan nog over 120 pagina's. :wink:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet iemand wa een soort gebruikelijke bandwijdte is voor boeken? Hoeveel woorden zou een soort minimum zijn?
Uitgevers geven soms een minimum en maximum aantal woorden aan. Het hangt ook van het genre boeken af. Je kunt het altijd navragen of nakijken op de site als die er is. Een echt minimum is er niet. Laatst heb ik een boek gelezen dat nog geen 10 000 woorden telde ('De anafabete' van Agota Kristof, uitgegeven bij van Gennep).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een Amerikaanse site stond dat een uitgeverij meestal de ondergrens van 60.000 woorden hanteert omdat het anders financieel niet aantrekkelijk is. Ik denk dat het aantal woorden dus ook met winstmarges te maken heeft. Een percentage van 30 euro is altijd beter dan hetzelfde percentage van 10 euro.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn belangrijkste verhaal deel een wordt denk ik zo'n 150-250.000 woorden. Zeker weet ik het nog lang niet omdat ik vooral bezig ben met her- en bijschrijven. Dus je kan nog even vooruit Redhed :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
50.000 woorden was geloof ik altijd zo'n beetje de magische grens voor een roman. Maar tegenwoordig lijkt alles over de 140 pagina's voor een roman door te gaan, daaronder noemen ze het meestal een novelle.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Waus: ik schrijf non-fictie, dus het houdt een keer op. Ik schrijf het wel vrij, maar ik ga er niet heel veel bij verzinnen. 50.000 red ik zeker. Joepie!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Non-fictie? Waarom moest je dan de afstand Manilla-vliegveld weten? Ik dacht aan een of ander avontuur met een achtervolging helemaal naar de Filippijnen... :confused:

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat op mijn kamertje de reisgids van de Filipijnen te lezen. Er was niets anders Engelstaligs in de buurt. Dat lezen of Chinese tekens leren lezen.., Om het wat beeldender te maken wilde ik niet schrijven: ik las de reisgids van de Filipijnen weer. Maar : ik lees dat de afstand.. enz. Maar spannende dingen zitten er genoeg in hoor. Ik maak genoeg wilde dingen mee in mijn leven...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha. Dat maakt het duidelijk. Een autobiografie dus... succes ermee. Ook met herschrijven. Wie weet schrap je dan weer zoveel dat t nog maar minder dan 50000 woorden wordt.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, een autobiografie van een half jaar van mijn leven. Die andere 16 jaar (ok, ok, 24 jaar) komen in de volgende 16 boeken. :D

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een kinderboek, voor de leeftijd rond tien jaar, dus geen prentenboek, kun je uitgaan van ongeveer 225 - 250 woorden per pagina. Stel dat een boek voor die leeftijd gemiddeld 125 pagina's heeft, dan kom je uit op ongeveer 27.000 woorden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een boek voor volwassenen, met zo'n 300 woorden per pagina (prettig leesbaar) kom je met 60.000 tot 100.000 woorden, zoals Nenko aangeeft, op een pagina-aantal van 200 tot 330 bladzijden. Best dikke pillen. (Ik weet niet wat je met 'bandwijdte' bedoelt, Redhed?)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoelde een, ehhh, ja, ik had er dus geen beter woord voor. Een van tot... een ongeveer. Ik snap dat je niet kan zeggen: een goed boek is: 57.859 woorden lang. Maar ik heb nu een beter idee. Ik had angst dat mijn boek te dun zou worden, maar 200 bladzijden vind ik prima. (Ik hoop de uitgever ook ;))

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een boek voor volwassenen, mt zo'n 300 woorden per pagina (prettig leesbaar) kom je met 60.000 tot 100.000 woorden, zoals Nenko aangeeft, op een pagina-aantal van 200 tot 330 bladzijden. Best dikke pillen.
Je hebt me helemaal gelukkig gemaakt met deze uitleg. Het klopt precies met wat ik zelf bedacht had.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een roman en een novelle zijn hetzelfde. Als ik even de Engelstalige uitleg erbij haal (bron: Collins Cobuild Dictionary): A novel is a long written story about imaginary people and events. A novella is a short novel or a long short story. Novella heb ik er maar even bij gehaald omdat ik dat woord tijdens NaNoWriMo wel eens tegen kwam, wanneer mensen het erover hadden dat een novel van 50.000 woorden eigenlijk meer een novella is.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een roman en een novelle zijn hetzelfde.
In essentie is dat zo. Dat neemt niet weg dat uitgevers de termen roman en novelle gebruiken om een verschil in lengte te duiden. Maar zwartwit is het inderdaad niet.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je kunt niet zomaar vanuit het Engels Nederlandse begrippen verklaren. Het verschil tussen een novelle en een roman - zo is mij geleerd in de Nederlandse literatuurles - bestaat uit het verschil in diepgang, karaktertekening en -ontwikkeling, gelaagdheid en dergelijke. Een roman biedt in deze opzichten meer dan een novelle en is daardoor volumineuzer.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook wel eens gehoord dat diepgang, karaktertekening, gelaagdheid en dergelijke het onderscheid maken tussen een novelle en een roman. Het probleem is echter dat je die criteria niet kunt vertalen in absolute maatstaven, dat wil zeggen: hoe wil je diepgang, karaktertekening en gelaagdheid precies meten?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een boek voor volwassenen, mt zo'n 300 woorden per pagina (prettig leesbaar) kom je met 60.000 tot 100.000 woorden, zoals Nenko aangeeft, op een pagina-aantal van 200 tot 330 bladzijden. Best dikke pillen.
Je hebt me helemaal gelukkig gemaakt met deze uitleg.
Mij ook. Dank je marriejeanne.