Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is een thriller?

Ik wil graag meedoen aan de wedstrijd van flair en Sijthoff, waarbij je een thriller moet schrijven (10.000 woorden). Nou vind ik dat een moeilijk genre omdat er al zoveel thrillers zijn en bijna alles al beschreven is. Het is lastig om niet clichématig te schrijven, lastig om vernieuwend te zijn. Ervaren jullie dat ook zo? En wat maakt een boek tot een thriller? En wat niet? Wanneer is een thriller een literaire thriller? Of is dat gewoon een mooie nieuwe term, verzonnen door de uitgeverijen?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hele goede vraag Sjee. Ik zit met een aantal verhalen in mijn hoofd, maar het meeste is al beschreven in andere boeken. Misschien komt het ook door de 'setting'. Geen enkele plaats komt me nu zo te binnen, waar ik een thriller kan laten spelen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat probleem heb ik ook. Ik kan best wat verzinnen, maar alles komt even cliché en banaal over. Soms denk ik wel eens, leefde ik maar 30 jaar eerder, dan was nog niet alles gedaan.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja precies! En waar ik woon, komt ook niet in aanmerking, want ik woon wel in een stad, maar er heerst een dorpsmentaliteit. Ook al gebeurd hier van alles. Het is moeilijk Sjee.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dan heb je ook nog de beperking van het aantal woorden. Voor een goede spanningsopbouw is tijd nodig.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, die beperking valt wel mee. Het is geen kort verhaal van 1.000 woorden. Dus spanning opbouwen zou nog net gaan. Maar we gaan er voor Sjee..Kom op!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, volgens mij ben jij al in je nieuwe functie van aanmoediger begonnen. Dat las ik tenminste in een ander topic. :) Ik heb nog een verhaal liggen, maar dat is meer magisch realisme in combinatie met psychologisch drama. Zou dat ook onder het genre thriller kunnen vallen?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh jee, ik ben echt erg he! Het is echt een tic van me. Sommige mensen worden er moe van, maar aanmoediging heeft iedereen wel eens nodig. Als het spannend is, waarom niet? Voor mij is een thriller een spannend verhaal, waar je op het puntje van je stoel zit. Niet wetend wat er gaat gebeuren

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet ik het herschrijven en daarna door iemand laten lezen. Ik heb ook nog het boek van René Appel 'Spanning in verhalen' liggen. Daar staan vast goede dingen in. Jij ook veel succes. Misschien kun je wel iets met het gegeven 'dorpsmentaliteit'. Bijvoorbeeld dat er een groot geheim is, maar men houdt elkaar de hand boven het hoofd o.i.d. Of dat men elkaar zo erg in de gaten houdt dat het ziekelijk is. Of die aardige buurman, waar je al twintig jaar naast woont, blijkt een heel duistere hobby te hebben. Dan wordt het een soort thrillerachtige streekroman.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hahaha Sjee. Helaas ben ik altijd de laatste die iets weet. Laatst zijn er buren verhuisd en daar kwam ik pas achter toen er andere mensen in het huis trokken. Ik ben zelfs zo'n doos, dat ik niet eens in de gaten had, dat er een hennepplantage werd opgedoekt. Ik dacht dat die mensen flink aan het verbouwen waren, met die grote blauw container voor de deur :lol:

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Ik hoor het al, ingrediënten genoeg voor een thriller.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spanning in verhalen is een goed boek :) En ik vind het ook moeilijk om zoiets te schrijven, maar ik hoop dat het lukt met het plot dat ik heb :) Succes in elk geval!

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat is een thriller? Het gaat dan om fictie (verzonnen verhaal) waar de nadruk ligt op de spanning van het oplossen van een (crimineel) probleem, meestal een misdaad zoals moord of fraude of zoiets. Dat is dé hoofdzaak van het hele boek. Dat kan gecombineerd worden met allerlei elementen. Stel: je hoofdpersoon is een detective en hij/zij bepaalt vooral de loop van het verhaal, zijn/haar vernunft en moed zorgen voor de uiteindelijke oplossing (detectiveroman). Stel: je hoofdpersoon komt een geheimzinnige zaak op het spoor en beleeft allerlei vreemde, mysterieuze, soms zelfs occulte zaken. (mysterie) Stel: je hoofdpersoon is een onschuldige buitenstaander die door toeval terecht komt in een zaak van spionage en smokkel van informatie tussen bedrijven (roman over bedrijfsspionage). Stel: er speelt een rechtszaak en de hoofdpersoon is een jurylid dat erachter komt dat andere juryleden zich laten betalen door de officier van justitie die weer betaald wordt door de opdrachtgevers, bijvoorbeeld een medicijnenfabrikant (rechtbankdrama). enzovoort Een literaire thriller is een thriller die in een literaire stijl geschreven is. Je hebt dus veel aandacht voor je woorden, zinnen, beelden enzovoort. Scheelt dit alvast wat?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Droomz: mooie avatar! En jij ook succes. Wat is je plot? ;) @Ariadne: dank je voor je uitleg. Ik denk niet dat een thriller schrijven iets voor mij is. Ik heb ze vroeger veel gelezen, nu niet meer. Maar ik ga de stoute schoenen aantrekken en gewoon door met mijn verhaal, dat geen van de bovenstaande ingrediënten heeft. Misschien dat ik het gewoon bewaar voor een andere wedstrijd. Ariadne, doe jij ook mee?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het lijkt me geweldig om een thriller te schrijven. Maar de deadline is 1 april. Dat is óók de deadline voor de wedstrijd van Contact. Daar probeer ik een beginzin van Dmitri Verhulst tot een boek te breien. En verder ben ik bezig met vier boeken tegelijkertijd: * Dadyar wil dansen (jeugboek, hier gepresenteerd); * Rode tulpen, witte duinen @ zwart haar (oorlogsroman, voor de marathon op Zinniger Zinnen); * Zie pooweezie (boek voor jongeren met uitleg over poëzie); * Groeten van Marc (volwassenboek, zoon die zijn vader ziet sterven). Kortom: nu even niet! ;) Maar ooit... ja, zeker ga ik het eens proberen!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar, met zoveel projecten tegelijk bezig zijn. En dan ook nog tijd over hebben om te reageren op het forum. Ik wens je succes, het klinkt allemaal leuk en spannend. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thrillers hebben spanning, er gebeurt iets wat niet teruggedraaid kan worden (de dader/daders gaat/gaan ook tijdens het verhaal gewoon door met dingen beschadigen) en de hoofdpersoon probeert de dader/daders te pakken te krijgen maar raakt daarbij zelf ook in de problemen. Volgens mij is dat de definitie van thriller maar ik kan het mishebben.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iemand anders nog tips?
Ik ben dan wel dezelfde Waus maar ik zou zeggen: kies een spannend klinkende naam voor je personages en begin gewoon!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De clichés... zodra je merkt dat je er eentje schrijft meteen deleten en een andere manier zoeken. Hoelang je dan ook moet denken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iemand anders dan? (Aart?) Nee, effe serieus. Mijn vraag is: kan een boek dat spannend is, maar geen misdaad-, achtervolgings-, moordelementen heeft, ook een thriller zijn?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En waarom denk jij van niet Ariadne? *niet beledigd dat je het niet met me eens bent maar nieuwsgierig, ik dacht dat ik t goed had maar dus niet?*

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij verhaal gaat over een vrouw die een bijna-dood-ervaring heeft, en zich daarvan bewust is. Tegelijkertijd wordt ook haar echte leven verteld, waarin ze ontdekt dat haar relatie niet goed is en meemaakt dat haar beste vrienden een ongeluk krijgen. Volgens mij is het geen thriller, ook al is het spannend (misschien spannend in de zin van boeiend - hoop ik).

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt niet als een thriller Sjee, sorry. Maar misschien kan je wat situaties er omheen schrijven, zodat het een thriller wordt?