Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ghostwriter

Momenteel ben ik net begonnen met het schrijven van mijn eerste boek zonder een cursus ofzo. Gelijk een vraag, is dit mogelijk of zal ik eerst een cursus moeten volgen of technieken te leren op internet? Maar omdat ik vind dat ikzelf geen mooie zinnen maak heb ik met iemand besloten om het boek samen te schrijven, hij verandert mijn zinnen in mooiere en doet eigen interpretaties erbij, Is dit mogelijk of vervalt dan al mijn auteursrechten?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja. Dat laatste weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het mogelijk is te schrijven zonder cursussen. Schrijven is voor een deel talant en voor een deel techniek, en dat laatste valt aan te leren. Hoe je mooie zinnen kunt maken is een eigenschap die bij talent hoort, niet echt te leren valt. Hoe meer je het doet, hoe beter je wordt. Misschien kun je een keer een boek lezen ofzo. Techniek is eigenlijk ook te leren door oefenen. Dat is het mooie van eht schrijven. Iedereen kan het, maar een fractie heeft echt talent.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor het antwoord, ik merk ook dat het makkelijker gaat naarmate je meer schrijft en verder in het verhaal komt. Dan kan je alles afstemmen op de structuur die vanzelf is gevormd. Nu blijft slechts 1 vraag over voor iemand die het weet. Kan iemand alle zinnen veranderen van je verhaal zonder dat je auteursrechten verdwijnen?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja y.a.s.d, Als iemand jouw verhaal met eigen interpretaties herschrijft blijft er weinig van je eigen verhaal over. Dat zou ik nooit kunnen zo. Wat mij het beste voor je lijkt is inderdaad een goede schrijfcursus volgen, zoals van NTI, nog een cursusje Nederlands erover heen en je kunt je eigen verhalen zelf schrijven. Oké, je moet er even wat tijd insteken, maar dat lijkt me beter als je verhaal door een ander te zien veranderen. Veel succes verder. :nod:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Kan iemand alle zinnen veranderen van je verhaal zonder dat je auteursrechten verdwijnen?" Ja, volgens mj kan dat. Als jij met een verhaal komt en iemand verandert alle zinnen zonder de inhoud van het verhaal te veranderen, liggen de rechten nog steeds bij jou. Wel opletten met wie je dan in zee gaat! :!:

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor de reacties. Ben er al mee begonnen en zie wel hoe het gaat, dan is het misschien niet per se mijn eigen verhaal maar een verhaal van 2 personen. Bij een volgend verhaal zal ik eens proberen het helemaal eigen te maken, een schrijfcursus klinkt inderdaad het beste.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hij verandert mijn zinnen in mooiere en doet eigen interpretaties erbij Ik denk dat het dan niet meer je eigen verhaal is. Daar bedoel ik mee, dat het dan niet jouw stijl meer is. Vertrouw je degene genoeg? Sorry dat ik dit vraag, maar ik ben vaak achterdochtig.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hmm hij is van internet. maar we hebben al een stuk geschreven, zal stom zijn om nu alleen door te willen gaan en zijn schrijfstijl is toch echt mooier. wat kunnen de gevolgen zijn dan? het klinkt alsof ik een groot risico neem. het verhaal zal dan niet helemaal eigen zijn natuurlijk, maar van beide, dit snap ik.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet je je eerst eens afvragen waaróm je eigenlijk wilt schrijven. Wat is je doel? Een echte schrijver laat zijn verhaal niet door een ander schrijven. Als hij zelf de zinnen niet kan vormen is hij geen schrijver. Iets anders is, dat je misschien wel een verhaal te vertellen hebt en dat je een schrijver zoekt die jouw verhaal wil opschrijven. In alle andere gevallen raad ik je aan veel te oefenen en vooral ook veel te lezen. Kijk ook eens hier op de site bij boeken over schrijven en vooral: doe de schrijfoefeningen! Succes!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik een verhaal in gedachten heb dat ik graag wil uiten. Een verhaal die het leven van mij en mijn 'stervende' moeder moet symboliseren, wil dit graag in een tastbare vorm gieten. Voor dit verhaal is het mijn doel niet dat ik alles gecreeerd heb. maar denk wel dat ik hierna ga pogen echt te leren schrijven puur omdat ik dit leuk vind te doen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook samen schrijven en dan zijn de auteursrechten van twee schrijvers. Wordt het uitgegeven, dan staan er twee namen op de kaft. Jij bent dan verantwoordelijk voor het verhaal, de ander voor de mooie stijl. Als je zo een sterk duo vorm en een beter verhaal schrijft dan je allebei alleen kunt, zie ik niet in wat daar mis mee is.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt zelf de tekst schrijven en door een ander laten redigeren. Als de tekst echter behoorlijk veranderd wordt, is het volgens mij geen redigeren meer. Dan zou ik er , zoals Appel schrijft, voor kiezen om het auteursrecht toe te kennen aan 2 schrijvers. Verder zou je gewoon kunnen beginnen met schrijven, het een tijdje wegleggen en dan weer herschrijven. Wie weet hoe ver je komt. Schrijven is ook een ambacht en hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het wordt.