Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Personages & Het verhaal

Als je bezig gaat met een nieuw boek c.q. verhaal, maak je dan eerst de verhaallijn(en) of eerst de personages? Ik stel deze vraag, omdat ik nu ben begonnen aan een nieuw verhaal en eerst met het uitwerken van de hoofdpersoon. Na zijn innerlijk en geschiedenis, ben ik nu bezig met hoe hij zich staande houdt in het verhaal en welke conflicten hij dient te overwinnen. Echter, nu ik dat 'verzin' (heeft zo'n negatieve bijklank), merk ik dat ik dit allemaal wel goed moet bijhouden en moet inpassen voor andere personen. Anders klopt het niet meer. Het probleem is dus: is het handiger om eerst de personages uit te werken (en hun conflicten later tot het verhaal te weven, dan gaan schaven en aanvullen) of eerst de verhaallijn (om vervolgens daaruit de personages te halen)? Mij lijkt deze laatste manier nogal onhandig en tijdrovend(er dan eerst de personages). Wat is jullie mening daarover?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De personages zijn het verhaal. Bij mij ontwikkelen ze zich dan ook altijd tegelijkertijd. Ik kan me niet voorstellen dat ik een aantal personages verzin, met uiterlijkheden, geschiedenis en achtergrond, en dan naderhand denk: goh, welk avontuur zal ik hen eens laten beleven? Omgekeerd zal het mij ook niet lukken een verhaal te verzinnen zonder dat daar personages in voorkomen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ergens gelezen, ik geloof dat het in het schrijfboek Schrijven het begin hier uit de schrijfbibliotheek was, dat je twee soorten schrijvers hebt: degene die van de personages uitgaan en degene die van het plot uitgaan. Bij mij is het eigenlijk altijd het plot dat zich aandient. Het is nog een hele toer om fatsoenlijke personages te creëren om het verhaal te bevolken. Het punt dat ik wil maken is eigenlijk: beide methodes zijn even goed, doe wat je het beste ligt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb in het begin een thema in gedachten, waarover ik wil schrijven. Vaak weet ik al meteen of de hoofdpersoon mannelijk of vrouwelijk moet zijn, leeftijd en soms de nog vage karaktertrekken. Ik begin pas te schrijven als het plot zich in gedachten al een eindje heeft ontwikkeld. Langzaamaan ontdek ik welk karakter het beste bij elk personage past. En voor ik het weet ontspint zich het verhaal en leef ik de hele dag met 'mijn personen'.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoorde ooit een schrijver zeggen dat men eerst de situatie moet bedenken en dat de personages dan vanzelf duidelijk worden. Maar het zal voor iedereen anders zijn.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin met een plot (heel in het kort, paar regeltjes) en afhankelijk van de personages die in het verhaal tevoorschijn komen bouw ik het verhaal verder op, bijna altijd tijdens het schrijven. En wat ik van tevoren bedacht had voor het plot kan later opeens heel anders zijn :) maar zo zijn die personages nou eenmaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin met personages, maar het plot vormt zich dan ook al. Overigens heb ik altijd moeite om het plot goed in elkaar te zetten en tot een goed einde te brengen. Een echte valkuil voor mij.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb beide geschreven en het maakt me niet uit. Wil ik een verhaal vertellen, of wil ik personages vertellen? Worden de personages door het verhaal beinvloed, of wordt het verhaal door de personages beinvloed? Het hangt er dus vanaf.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijna ben ik er denk ik aan toe, om dit ook te gaan onderzoeken. Dat komt omdat ik tot nu toe nog geen echt lang verhaal heb gemaakt dat echte fictie was. Nu moet ik wel, ik heb een huiswerkopdracht om een hoofdstuk uit een detective te maken. Nou wil het geval dat ik dit soort boeken nooit lees, maar wel Duitse of Engelse series prachtig vindt. Ik snap dus wel wat ik moet doen, maar ben er nog niet uit: eerst het plot of eerst in gedachten het verhaal. Het verhaal moet aan een aantal eisen voldoen: twee of meer hoofdpersonen, daaromheen om iedere persoon nog drie personen, een misdrijf die gepleegd is en de lezer in eerste instantie op het verkeerde been zetten. Volgens mij laat ik het verhaal eerst rijpen in mijn hoofd voordat ik een plot kán schrijven.