Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoeveel woorden ongeveer?

Hallo, Op dit moment ben ik bezig met een verhaal voor kinderen die op het niveau van eind groep 3 kunnen lezen. Uit hoeveel woorden moet zo'n boekje ongeveer bestaan? Groet Lize

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ligt er maar net aan wat voor soort boekje je wilt maken. Trek een aantal boekjes uit je kast of uit de schappen bij de bieb van het formaat en idee dat je in gedachten had en tellen maar. Tel een pagina, maal het aantal pagina's. Voila, klaar. Je schrijft AVI 2?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Zjors, ik zal eens kijken. 't is alleen weekend dus de bieb is dicht hier. :( Ik probeer uit te komen op AVI 3 en zie dat het dan eind groep 3 begin groep 4 is. Hier heb ik een boekje van AVI 2 liggen. Dat bestaat uit 59 bladzijden en ongeveer 5000 woorden. Is dat niet heel veel voor kinderen van AVI 2? Lize

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is heel erg veel. Maar nogmaals, het ligt er maar aan wat voor boek je wilt maken. Ik maak boeken van 500 woorden (groot deel prenten) voor de Gestreepte Boekjes en ik ken een boek van een van mijn uitgevers, ook AVI 3 dat meer dan 5000 woorden beslaat. http://www.inktvis.nl/kokkelreeks/kokkelreeks_dek… Of dit boek, ook die omvang: http://www.inktvis.nl/kokkelreeks/kokkelreeks_vos… In ieder geval moet je voor die leeftijd veel illustraties inplannen. Om het lezen te stimuleren en om te verduidelijken wat er zich afspeelt in het verhaal. Ze lezen dan nog zo woord voor woord dat ze bijna missen waar het over gaat. Met 1000 of 2000 woorden heb je dan ook al een leuk boek als je veel illustraties gebruikt. Maar nogmaals, het ligt er maar aan wat je voor ogen hebt. Wil je het schrijven met een bepaalde uitgever op het oog, tel dan die boeken na.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Avi 3 is eind groep 3, begin groep 4. Hiermee bedoelen ze dat ze dit niveau minimaal bereikt moeten hebben. Maar mijn ervaring is (op de school van mijn kinderen en de op de school van mijn neefjes) dat er tegenwoordig heel veel kinderen al verder zijn. Houd je bij het Avi-niveau alleen rekenig met het aantal lettergrepen, of ook met de moeilijkheid van de woorden zelf? Ik heb het dan over de woordenschat van deze kinderen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zelf heb ik jaren groep 4 gehad. Het wisselt heel erg welk niveau de kinderen zijn. Ze moesten ongeveer met AVI 3 binnenkomen. Als ze daaronder zaten, hadden de kinderen extra leeshulp nodig. Toen had ik geen tijd om te schrijven dus lette ik niet op hoeveel woorden en bladzijden het waren. Ik houd rekening met het aantal lettergrepen, het aantal woorden in een zin en ook met de moeilijkheidsgraad. Het beperkt wel in je schrijven moet ik zeggen. Maar dat is ook een uitdaging. Maandag de bieb maar eens napluizen. Lize