Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En het thema is...

Poezie. Het thema van de kinderboekenweek, volgend jaar oktober, is 'poezie'. Nu eens gaan denken hoe ik op dat thema in kan springen. Ik schrijf tenslotte ook kinderpoezie. En jullie? Nog iemand die gaat proberen de gedichten nu aan de man te brengen nu er een paar weken lang aandacht voor komt?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bezig met (de tekst voor) een prentenboek. Dit zijn allemaal vierregelige gedichtjes AABB. Een beetje zoals het kinderboekengeschenk van Fiep Westendorp een paar jaar terug. Misschien wordt dat wat.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel een vaag thema, nu ik er zo over nadenk. Net zoiets als ze 'roman' als thema zouden kiezen, dat is zoooo breed!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er rent ineens een paniekerige kabouter door mijn hoofd. 'Naar wie naar wie naar wie,' tettert ze. 'En wat als ze het stom vinden, val ik dan van mijn paddenstoel!'

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet ook niet goed wat ik met dit thema aan moet. De vier manuscripten die ik tot nu toe schreef waren spannende verhalen voor kinderen van een jaar of tien. Op een of andere manier denk ik bij poezie toch aan jongere kinderen. Vraag me niet waarom.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven jullie heel gericht op dat thema momenteel, in de hoop dat je boek dan eerder uitgegeven wordt aangezien dat het thema van de boekenweek is?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, ik houd niet echt rekening met het thema van de kinderboekenweek. Dan ga ik te geforceerd schrijven. Er liggen nu drie verschillende manuscripten van mij bij uitgevers en ik mag blij wezen als zij er iets in zien. Eigenlijk geloof ik niet dat een verhaal eerder uitgegeven wordt als het met dat thema te maken heeft. Maar ja... je weet tenslottte maar nooit.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het idee van wel, Rosali. Uitgevers willen allemaal minimaal een uitgave hebben met het thema om mee te kunnen doen in de publiciteit. Liggen er al drie manuscripten van je? Wat zal jij op je nagels bijten van de zenuwen. Heb je voor de drie verschillende uitgevers benaderd?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook het idee dat je meer kans maakt als je boek met het boekenweekthema te maken heeft. Maar ik geloof niet dat ik iets met een verhaal over poëzie kan. En ik wil toch eerst het boek afmaken dat ik in mijn hoofd heb. Dan heb ik niet genoeg tijd om nog een boek te schrijven voor de boekenweek, lijkt me.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een (kinder)boek over poëzie wilt schrijven, moet je minimaal een vierpoot onder je schrijversstoel hebben: een om mee te schrijven, een met kennis van poëzie, een om gedichten mee te schrijven, én een om specifiek voor kinderen te schrijven. Een zeer moeilijke opgave omdat poëzie schrijven wezenlijk iets anders is dan een verhaal schrijven. En dan moet het ook nog voor kinderen. In mijn herinnering zie ik maar een paar schrijvers die dat lukt, bijvoorbeeld Guus Kuijer met de serie over Polleke: 'Met de wind mee naar de zee'. (De andere titels schieten me even niet te binnen). Ook Joke van Leeuwen kan zo creatief met taal omgaan dat het poëzie wordt. Maar zelfs Annie M.G Schmidt combineerde beide vormen niet. Haar verhalen waren niet poëtisch (bv Jip en Janneke). Haar poëzie was echter veelal wel verhalend. Dus nogmaals: ik vind het een zeer moeilijke opgave. Ik ben heel benieuwd wat deze brengen zal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, mijn manuscripten liggen nu bij vier verschillende uitgevers. Iets te wienig misschien? Iedere keer wanneer ik een plof op de deurmat hoor, denk ik dat mijn verhaal is teruggestuurd. Misschien ga ik dan toch maar iets met poëzie doen. Maar of ik dat dan op tijd afkrijg... Wanneer zou ik mijn manuscript dan uiterlijk naar een uitgever kunnen sturen? Eind januari? Of is dat te laat?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me wel een érg leuke uitdaging, iets in de rijmelarij voor kinderen schrijven. Maar poeh, dan moet je wel net inspiratie vinden en iets kunnen scheppen dat aanspreekt.... Denkt en mijmert.. pff...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Rosali, als ik iets met het thema ga doen moet ik het eind januari bij de uitgever hebben. Ik heb een voorstel gedaan en wacht even af of de uitgever er iets in ziet. Dat hoor ik deze week. Zo niet dan maak ik eerst even het andere boek af dat aan me knaagt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben pas begonnen aan een nieuw jongensverhaal. Hoofdstuk één is al klaar. Maar toen ik vanochtend verder wilde schrijven, kreeg ik een inval om iets te doen met poëzie. Er borrelt nu een idee in mij. Moet ik dit gaan uitwerken i.v.m. de kinderboekenweek of zou ik het negeren en verder werken aan hoofdstuk twee van mijn jongensverhaal?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rosali, als er iets met poëzie borrelt, zou ik dat voor laten gaan. Dat jongensverhaal wil later vast ook nog geschreven worden en voor poëzie is het nu de juiste tijd.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors, Begrijp ik het goed dat een manuscript eind januari bij de uitgever moet liggen, wanneer je het volgend jaar oktober in de boekwinkel wilt hebben?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trannel, veel later is niet handig. Je weet dat we vaak maanden moet wachten voordat ons manuscript gelezen wordt. Mocht de uitgever er iets in zien, dan moeten we nog gaan redigeren.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik dit thema aan mij voorbij laat gaan. Sinterklaasgedichtjes gaan goed, maar echte poezie voor kinderen en dan ook nog een heel boek vol..... Nee, de griffel mag dit jaar naar iemand anders ;-)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's het probleem he, een boek vol. Ik heb er tien over de herfst, tien over eten (ach ja, waar het hart vol van is ;) ), een handvol kietel en aftelversjes en dan nog wat klein grut wat nergens bij hoort. Ik heb langere stukken over tijgers en brandweermannen, die met de beste wil van de wereld niets met elkaar te maken hebben, tenzij ik er een paar tussen schrijf over tijgers in de brandweer kazerne en brandweermannen die niet als lunch willen dienen. Te ver gezocht? Ja zeker. Ik heb geloof ik ook nog een verhaal op rijm over twee piraten en een draak en zeer beslist zeven versjes waar oma's dol op zijn; eenvoudig rijm en bar schattig. :? Ik zie nog geen thema hoor! Gelukkig is er nog tijd, ik zoek verder. Overigens, mijn doelgroep is 4-7 jaar, voorlezen en samen spelen. Zover was ik wel.