Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

uitdrukking in de psychologie.

Hallo, Als ik mij niet vergis, heb ik hier een paar keer gelezen dat er mensen zijn die psychologie gestudeerd hebben. Aan hen heb ik een vraag: Hoe heet het, dat als je iets gezien en meegemaakt hebt, dat je vervolgens in veel voorvallen ditzelfde herkent en als medebeslissned vindt om dit, meestal negatieve oordeel te bevestigen. Voor dit fenomeen bestaat een woord, een begrip en dat ben ik kwijt. Wie weet het antwoord?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm.... Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Iemand die op basis van een negatieve ervaring zo reageert dat die ervaring zich herhaalt, heeft inderdaad last van een self fulfilling prophecy (weet het Nederlandse equivalent zo gauw even niet). Iemand die een ander beoordeelt langs een meetlat en al de gedragingen van zo'n persoon gebruikt als een aanwijzing dat die persoon inderdaad zo is, heeft last van een vooroordeel. Iemand die een beslissing neemt en vervolgens de voordelen van die beslissing overdrijft en de nadelen bagatelliseert (om maar te bevestigen dat het een goede beslissing was) heeft last van cognitieve dissonantie. Helpt het al? :-)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nonne, Het helpt een beetje, maar ik heb iets anders gevonden. het wordt een 'volhardingsbias genoemd. Of perseverance bias (internet). Dit laatste is Amerikaans. Maar even goed, dank je.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bias slaat natuurlijk vooral op afwijkingen in onderzoeken. De self-fulfilling prophecy is nauw verwant aan hetgeen jij bedoelt, net als het pygmalion-effect, dat vooral in het onderwijs bekend is. Mogelijk moet je het zoeken in de richting van stereotypering, met het halo-effect en het horens-effect: dat je respectievelijk mensen met een positieve of negatieve eigenschap ook andere positieve (halo) of negatieve (horens) eigenschappen toekent. Of de selectieve perceptie, waar we ons enkel richten op eigenschappen die ons interesseren (bijvoorbeeld door herhaaldelijk voorkomen - zoals jij aanhaalde). Ik tast verder in het duister. Mijn studie psychologie heb ik afgewerkt (in ieder geval de bachelor ervan), en op dit moment school ik me om tot leerkracht Nederlands. Ik zit dus niet echt meer in het wereldje, anders kon ik het makkelijk navragen.