Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn broertje en onze achternaam

Nu ben ik echt van plan om een boek uit te geven. Aan het eind van dit jaar naar een uitgever. Ik zeg het tegen mijn broertje, zegt hij: "Ik wil niet dat je het onder je echte achternaam uitgeeft." Want hij wil niet "het broertje van" zijn. Hoe moet dit nu? Ik wil toch echt onder mijn eigen naam uitgeven. Een pseudoniem leek me wel leuk maar mijn echte naam is volgens mij toch leuker.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart, Mijn ervaring is dat ik mijn boeken ook niet onder mijn 'getrouwde' naam wilde uitgeven, ter beschermig van enz. Heb je een tweede voornaam? Zet die dan neer i.p.v. Aart. Of is Aart al een pseudo? Bovendien: moet je je altijd iets aantrekken van wat anderen willen? Jij hebt dit geschreven, dus jij hebt er recht op dat jouw naam bekend wordt. Zo is dat en niet anders. Over een paar jaar is jouw broertje maar al te trots op jouw en begint hij een gesprek met: Ja, je weet wel, broer van Aart! Gewoon doen!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je broertje wil er gewoon óók iets over te zeggen hebben. (Hoe oud is hij?) Leg hem uit waar je mee bezig bent, waarom je dit wilt en vraag hem hoe hij daar tegenover staat. Misschien wordt hij zelf enthousiast.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okee, bedankt voor jullie commentaren. Hij is 14 trouwens, marriejeanne. En jacqueline: ik heb helaas geen tweede voornaam. En Aart is geen incognitonaam nee. Gewoon mijn echte naam. Ik ga dus gewoon lekker uitgeven onder mijn echte naam. Pech, broertje.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Aart, Zou ik doen ook hoor, wedden dat je broer straks apetrots aan iedereen loopt te vertellen, ik ben lekker de broer van Aart! Wie weet gaat hij zelf ook nog een boek uitgeven. Talent zit vaak in de familie. (helaas net niet in de mijne, hihihi.) veel succes met uitgeven. Ik wens je een enorm kassucces toe. Even nog; onder een andere naam iets uitgeven, kan dat? Komen de mensen daar dan echt niet achter? Hebben uitgevers een geheimhoudingsplicht? nog een vraagje, ik zoek me wezeloos, weet iemand waar boekpresentatie is, zodat je een eigen stukje kunt plaatsen en mensen het kunnen lezen? Of kun je dat ook in dit kader doen? schrijfgroetjes.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jacqueline: dank je! Ik hoop dat het goedkomt. Maar ja, eerst maar verder met herschrijven... @Pehamo: ik vraag me af of hij zoiets zal vertellen ;) hij dreigde al met 'dan wil ik niet meer met je praten' enzo. Maar bedankt. En een kassucces is alleen boeken van Rowling en Stephen King enzo volgens mij... ik zal zoiets niet halen. Maar toch. Het kan dat mensen achter je andere naam komen. Je familie zal toch wel weten dat jij dat bent? Zij vertellen het door, en die ook weer... en zo weet opeens heel Nederland het. Boekpresentaties is hier: http://www.schrijvenonline.org/forum/35 Maar een stukje tekst laten beoordelen kun je beter op ZZ doen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wees blij Aart. Je broertje heeft behoorlijk vertrouwen in de impact die je boek gaat maken. Dat moet toch een fijn gevoel zijn. :)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik vind het een nogal overdreven reactie. Heb je zo'n specifieke achternaam dan? Ik zou het alleen al vreemd vinden als mensen je aankijken op wat je broer doet (en ik ben ervan overtuigd dat dat positief is Aart!). Het is niet helemaal eerlijk, maar ik zou wel laten meewegen dat hij 14 is. Misschien vindt hij het wel grappig dat je je in allerlei bochten gaat wringen om een pseudoniem te verzinnen omdat hij iets niet wilde.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, niet echt specifiek. Maar wel voor Elburg enzo, wij zijn het enige gezin in het Elburgse telefoonboek met onze achternaam. Maar mn broertje heeft dus mooi pech :)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, en wat als jij je broertje verbiedt om aan sportwedstrijden of iets dergelijks mee te doen, omdat je bang bent dat hij dan (met jouw achternaam) in de krant komt? Ik zou onder een andere naam publiceren en van je broertje eisen dat hij ook met zijn naam geen media-aandacht mag trekken. Dat zal wel lastig worden, omdat een naam vaak in de krant komt als je slaagt voor een middelbare school; dat zal hij dan moeten zien te vermijden ;-). Misschien interessant om dat eens in gang te zetten en daarover een boek te schrijven? ;-) :D. Uiteraard kan je broer altijd zijn naam nog veranderen als jij straks wereldberoemd bent, maar dan zul je zien dat hij hartstikke trots is om 'de broer van' te zijn ;-).

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Aart, ik krijg ook een beetje het idee dat dit onder het 'vervelendekleinebroertjesgedrag' valt. Zoals Dries al zei, laat wel meewegen dat hij veertien is. Dan vind je alles stom en wil je niet in de verste verte in verband gebracht worden met familieleden die iets doen wat afwijkt van de regel. Over een paar jaar draait hij wel bij joh. ;) Wat jouw zeldzame achternaam betreft: er zijn in heel NL 37 mensen (38, bedenk ik me nu ineens, ik heb natuurlijk een kind) met mijn achternaam. In de stad waar ik woon (ik denk zelfs in de streek waar ik woon) zijn wij de enigen met deze achternaam. Toch was dat voor mij niet de reden om voor een pseudoniem te kiezen, daar had ik een heel andere reden voor. :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij kan natuurlijk ook zijn stinkende best doen en heel snel ergens superberoemd mee worden, dan ben jij het broertje van je broertje en kan je in alle rust zelf ook beroemd worden ;) ....