Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Spraakherkenningssoftware - heeft iemand ermee gewerkt?

Naar aanleiding van de vraag over DigiMemo vroeg ik me opeens af of er iemand wel eens met spraakherkenning heeft gewerkt. Ik zie genoeg nadelen, (zoals een woord of deel van de zin snel veranderen, lijkt me een heel gedoe) maar het lijkt me ook een heel bijzonder experiment, ik wil het zeker eens proberen. Wie weet boor ik toch hele andere hersenhelften aan als ik het verhaal vertél ipv schrijft. Iemand ervaring? groet Iris

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zakelijke ervaring binnen mijn rsi bestrijdingsteam, maar dat is alweer een paar jaar geleden. Onze conclusie was dat het geen oplossing tegen rsi biedt. Het programma maakt veel fouten met namen en jargon, die moeten hersteld worden en juist dat herstellen heeft veel pijltjes-muis en kleine bewegingen werk in zich. Wat betreft vertellen ipv schrijven; de 2e helft van Jimmy Olifant heb ik geschreven door het te vertellen, terwijl ik ondertussen aantekeningen maakte. Het werd al met al een heel ander verhaal dan anders, of ik het zelf nu zo leuk vind weet ik niet maar het schijnt nogal aan te slaan bij vrienden en collega's, eh, hun kinderen dan. En die kinderreacties zijn dan wel weer erg leuk!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het gebruikt. Het koste heel wat tijd voor het min of meer foutloos werkte. Het grote probleem was echter dat ik op een heel andere manier moest gaan schrijven. De woorden rolden niet meer als vanzelf uit mijn vingers. Dus ben ik overgestapt op een voetbankje en een ondersteuningsmat onder mijn armen en dat volstond bij mij om de pijnscheuten tegen te gaan.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of er met spraakherkenning te werken valt? Echt wel! Ik doe niet anders... Ook ik heb al vele jaren moeite met typen en muizen - dat gaat soms maanden achter elkaar helemaal of bijna niet. Ik heb allerlei hulpmiddelen uitgeprobeerd - handschriftherkenning, speciale toetsenborden, armsteunen, je kunt het zo gek niet bedenken. Die heb ik sinds een jaar of 5 niet meer nodig. Sinds die tijd werk ik namelijk met spraakherkenning. Ik doe er echt alles mee: mailen, schrijven, surfen et cetera. Het is echt mijn redding, zonder dit programma zou ik (bijna) niet kunnen werken, nu heb ik een bloeiend eigen bedrijf. Okay, ik geef toe: het is soms wat omslachtig. Gewoon typen en muizen gaat sneller. Maar ja, dan moet je wel een lijf hebben dat dat kan. Heb je die mazzel niet, dan is spraakherkenning absoluut een goede tweede. Dat het net iets langer duurt dan gewoon typen, daar wen je snel aan. En als ik moet kiezen tussen een wat omslachtiger manier van computergebruik of helemaal niet aan de computer werken, niet kunnen schrijven, niet mijn eigen geld verdienen, niet meedoen met de rest van de wereld, dan is voor mij de keuze snel gemaakt... Overigens komt van het spraakherkenningsprogramma dat ik gebruik ongeveer iedere anderhalf jaar een nieuwe, verbeterde versie uit. De versie die ik nu gebruik is zo veel beter dan die van 5 jaar geleden. (Inderdaar Ceridwen, daar was achteraf gezien eigenlijk niet mee te werken, maar toen was ik er heel blij mee ;-) Het programma leert ook van elke keer dat je ermee werkt. Het analyseert de woorden en zinspatronen die je gebruikt en slaat die op. De herkenningsgraad neemt dus steeds meer toe. Even wat opmerkingen: - leren werken met dit programma kost tijd, behoorlijk veel tijd. Het duurde een maand of 4 voordat ik er echt goed mee uit de voeten kon. Na al die jaren merk ik dat ik nog steeds bijleer. Er heeft hierover ooit een artikel in Schrijven Magazine gestaan dat dat proces beschrijft. Misschien kan iemand dat terugvinden? - je moet inderdaad op een andere manier werken. Spraakherkenning werkt het best wanneer je volledige zinnen uitspreekt. Ik heb mezelf dus aangeleerd eerst zinnen in mijn hoofd te formuleren (aan de hand van aantekeningen.) Dat klinkt omslachtig, maar echt: je went eraan. En nogmaals: als ik moest kiezen tussen niet schrijven of op deze manier schrijven, dan hoef ik niet lang over het antwoord na te denken. - spraakherkenning heeft ook opvallende voordelen: ingewikkelde woorden, waarbij ik persoonlijk wel even over de spelling zou moeten nadenken, spelt het vanzelf goed. Ik noem maar wat: consciëntieus en eczeem - dat rolt er vanzelf uit :-) Het programma is trouwens best betaalbaar. De standaardversie (waarmee je prima in Word stukken kunt 'tikken') kost nog geen 100 euro. Als je regelmatig last van je armen hebt is dat geen geld. Pijn die vermeden kan worden is namelijk gewoon zonde van je tijd en energie. Die energie kun je beter voor je schrijfwerk gebruiken! Secret Garden

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee super! Bedankt voor de reacties. Er is, heel gelukkig, niets mis met mijn lijf, maar ik wil het eens proberen om te zien of het een ander soort verhaal oplevert, of ik op een andere manier ga schrijven/nadenken. Ik merk namelijk dat ik heel anders schrijf dan praat als ik iemand een verhaal vertel en dat levert soms verrassende dingen op. Ik ga ook maar eens de manier van Ceridwen proberen, praten en aantekeningen maken tegelijk. Of opnemen op een bandje en daar dan een verhaal van maken, da's misschien nog wel handiger. Secret Garden, wat fijn dat je op deze manier kunt werken! Wat is de naam van het programma waar je mee werkt?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Iris, Er is eigenlijk maar een echt goed spraakherkenningsprogramma (en dat zeg ik echt niet om reclame te maken - ik zou ook liever hebben dat ik uit verschillende goede systemen zou kunnen kiezen) en dat is: Dragon NaturallySpeaking. Ik noem het ook wel eens liefkozend mijn TiepMiep en SpraakDraak. S.G.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Stijn, spraakbesturing is iets heel anders dan spraakherkenning. Dit is een site voor schrijvers en die willen echt spraakherkenning, anders hebben ze er niets aan.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Iris, Er is eigenlijk maar een echt goed spraakherkenningsprogramma (en dat zeg ik echt niet om reclame te maken - ik zou ook liever hebben dat ik uit verschillende goede systemen zou kunnen kiezen) en dat is: Dragon NaturallySpeaking. Ik noem het ook wel eens liefkozend mijn TiepMiep en SpraakDraak. S.G.
Ik heb hem ook ooit gehad, maar kan er niet meer overweg. Je moet eerst tig oefeningen doen zodat het systeem je stem gaat herkennen. En dan typt t weer verkeerde woorden, dan moet je roepen, wis dat. Als je pecht hebt hoort hij dat ook niet. Het programma zal best goed zijn, maar ik kan er niet meer door een deur. Ik vind dat je zoveel tijd moet investeren voordat je echt aan de gang kunt. Voor mensen met bijv RSI klachten kan het best uitkomst bieden, dat geloof ik zeker wel. Zolang ik kan typen, dan doe mij het toetsenbord maar. ;)

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, daar heb je gelijk in. Ik heb het echter ook over spraakherkenning. Ik was een beetje onnauwkeurig met mijn woord keuze. Ik heb het nu veranderd.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stijn, Als doorgewinterde gebruiker van spraakherkenning heb ik even je artikel op je blog gelezen. Zo te lezen heeft iemand die in het Nederlands schrijft niet veel aan de Vista-spraakherkenning. Wat mij betreft is er dus maar een programma dat echt werkt: DNS. (Ik gebruik overigens de preferred versie en gebruik die voor zowel Nederlandse als Engelse teksten). Het voordeel van DNS is dat er ook heel veel info omheen te vinden is. Als de boel weer eens vanwege een of andere vage fout is blijven hangen, kan ik het probleem altijd wel oplossen via b.v. het forum van KnowBrainer. Ik zou ook willen dat ik werkelijk meer keuze had, maar DNS werkt nou eenmaal het best in mijn situatie (of, op slechte dagen, het minst slecht. ;) ) Dat ik niet uniek ben in mijn voorkeur voor Dragon blijkt ook wel uit het KnowBrainerforum: het onderdeel over DNS heeft ruim 4500 topics, dat van Vista Speech... 40.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier gisteren toevallig een "review" geschreven op Bol.com. -------- Ik gebruik dit programma al enkele weken, aan het begin werd ik gek van de fouten die het maakte. Ik wilde mijn PC uit het raam gooien, maar na vele malen de trainingen gevolgd te hebben, die het programma aanbied, is het een stuk beter gaan werken. Ook heb ik de nauwkeurigheid op maximaal gezet, dit werkt veel sneller en beter dan op maximale snelheid; daarin moet je extreem veel corrigeren. Nu lees ik voor de lol, en toch ook voor het trainen van Dragon, In de ban van de ring voor, zodat het mijn uitspraak nog beter leert kennen en begrijpen. Dit programma kan ik zeker weten aanraden, mits je genoeg tijd en geduld kunt opbrengen om het te trainen. PS: ik weet dat het een oud topic is, maar wilde dit even mededelen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
* woordvolgorde van topictitel gereconstrueerd zodat het onderwerp meteen te lezen is in de lijst Recente Reacties (het woord Spraakherkenningssoftware viel namleijk weg) *