Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inspiratiebronnen

Ik wil dolgraag liedteksten schrijven, alleen er is een probleem.. Waar haal ik die inspiratie vandaan?! Ik heb heel vaak wel een onderwerp en een paar zinnen, maar op den duur kom ik vast te zitten of vind ik dat mijn teksten niet te begrijpen zijn. Ik zou graag van de songwriters onder jullie willen horen hoe jullie inspiratie krijgen. Thanks a Latté! :)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hey, welkom op dit forum. Ik heb geen ervaring met liedjesteksten. dat loopt meestal uit de hand bij mij, mede dankzij de enorme vrijheid die je daarbij hebt. Maar goed. Ik haal mijn inspiratie voor al de rest dat ik schrijf gewoon recht uit mijn dagelijks leven: De sterren, een of andere frustratie, een watervalletje, de maan, de bomen, enfin natuur algemeen, liefde/woede, you name it. Alles is goed. Wat voor muziek doel je eigenlijk op? ik vind de teksten van mike shinoda (linkin park/fort minor) enorm inspirerend. Ook moby kan er wat van. En voor de rest... schrijf naar je gevoel. Gebruik alles wat je nauw aan het hart ligt, en vooral aanvaard je eigen gevoelens zoals ze zijn. Kijk niet naar de maatschapij, maar wees echt. Hiermee bedoel ik dat het bijvoorbeeld niet meer dan normaal is dat je af en toe 'kwaad' bent, een down periode hebt, hoewel dit maatschappelijk minder aanvaard is. Ik doel er eigenlijk maar op dat dit allemaal inspiratiebronnen kunnen zijn. Hoop dat je er iets aan hebt ;) trouwens, een hele mooie tekst van fort minor is 'kenji' en 'right now'. Een aanrader om eventjes te lezen, just to check ;)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het boekje 'Song -en liedteksten schrijven' van Yke Schotanus, is misschien een tip. Succes!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat iedere artiest zijn liedjes op zijn eigen manier schrijft. Ik heb die vraag een keer aan mijn idool (Gary Barlow) gevraagd toen ik hem een keer had ontmoet. Ik heb 14 jaar op dat antwoord gewacht en uiteindelijk kreeg ik dit als antwoord: from everywhere! Hetzelfde vroeg ik aan een andere artiest die ik goed vind (James Andrews), en hij zei dat het gewoon vanzelf komt. Ik weet niet meer precies wat zijn antwoord was, ik zal het voor je opzoeken. Maar ik denk dat wanneer je een liedje schrijft, je een bepaalde boodschap wilt overbrengen. Wat wil je vertellen, wat is je boodschap? En, tenminste, dat is hoe ik het vroeger altijd deed, komen de woorden vanzelf en kon ik het in dichtvorm/lyrics neerzetten.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je op veel manieren inspiratie kunt opdoen: Tv programma's, tijdschriften, artikelen op websites, persoonlijke ervaringen, verhalen van vrienden en familie etc. Ik lees echter dat je vaak wel een onderwerp hebt, maar dan vast loopt. Heb je wel een idee wat je in het lied wilt zeggen of niet? Of weet je niet hoe je alles onder woorden moet brengen? Een rijmwoordenboek kan bv. helpen als je tekstueel even vast zit. Als je niet weet wat je precies wilt zeggen, helpt het om een aantekeningenboekje bij te houden en dan later zaken aan elkaar te koppelen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf graag gedichten en ik kamp ook wel eens met het probleem dat ik geen inspiratie heb. Meestal haal ik mijn inspiratie uit muziek. Dan luister ik naar teksten van nummers. Ik haal mijn inspiratie ook wel uit schilderijen, foto's of gewoon beelden in mijn hoofd. Ik creeer dan een bepaalde situatie met een bepaalde sfeer en probeer stap voor stap te analyseren wat ik erbij voel of denk. Stel: je wilt over de dood schrijven. Wat associeer je met de dood? Denk je dan aan donkere, grauwe kleuren, doodshoofden en een doodskist? Probeer er een beeld of een filmpje van te maken (in je hoofd) en probeer te beschrijven wat je denkt als je zelf in dat filmpje rondloopt. Het is soms moeilijk om je in te leven, maar daarbij kun je jezelf helpen: als je over de dood schrijft, is het bijvoorbeeld handig als je dat 's nachts doet, je enge muziek hebt opgezet of als je net een horrorfilm hebt gekeken. Misschien heb je zelf wel eens iets met de dood te maken gehad.. Wat weet je nog van die tijd? Tip: ik krijg vaak 's avonds/ 's nachts wanneer ik moe ben en net in bed lig de meeste inspiratie. Succes ermee ;) Groetjes, Eva

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het mooiste is als je kunt schrijven over je gevoelens, er is altijd wel iemand die er iets inziet. Ik denk dat ieder wel een verhaal in zich heeft. Iedereen heeft zo zijn eigen rugzakje met ervaringen. Genoeg inspiratie lijkt mij, je moet gewoon je ogen ervoor openen. Heb je al geprobeerd om te dichten op instrumentale muziek? Verder is dit boek, over hoe succesvolle songwriters te werk gaan, misschien wel wat: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/e…

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn inspiratie is alles om me heen wat iets met me doet. Soms heb ik een idee, maar dat is dan ook alles. Ik schrijf soms woorden en zinnen op, die mijn hoofd zitten. Soms heb ik dan later een heel lied

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn leven , mijn gevoel... Inspiratie genoeg! Ik denk niet dat je het even kunt dwingen, althans zo werkt het niet bij mij. Laat je gevoel over je heen komen. Soms werkt bepaalde muziek, of een "blik" naar binnen. Denken aan bepaalde momenten uit je leven... De liefde die je voelt voor een bepaald persoon... Of juist de frustratie, ligt er aan waar je over wilt schrijven natuurlijk.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn inspiratie is alles om me heen wat iets met me doet. Soms heb ik een idee, maar dat is dan ook alles. Ik schrijf soms woorden en zinnen op, die mijn hoofd zitten. Soms heb ik dan later een heel lied
Hier kan ik mij helemaal in vinden! Pak een woord... Mijn lievelings woord is "verwonderd"! En schrijf alles op wat je voelt/denkt bij dat woord. Ingevingen komen vanzelf!