Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfpaleis Bellevue

Via wat snuffelen op internet ben ik erachter gekomen dat er zoiets bestaat als het "Schrijfpaleis" waar 1 keer per maand (geloof ik) in het Bellevue scenario en toneelstukken in geensceneerde readings gelezen worden. Het is mij niet duidelijk wie er achter deze organisatie zit en bij wie je moet zijn als je toneelteksten zou willen insturen. Ik krijg een beetje de indruk dat het vooral op scenario is gericht. Het algemene adres van het Bellevue heb ik gemaild maar die reageren niet en idem wat betreft de Vereniging van schrijvers en vertalers die er misschien mee van doen hebben(het schrijfpaleis wordt o.a. op www.netwerkscenario.nl genoemd) Wie o wie weet hier misschien wat meer van? Hier moet toch achter te komen zijn, lijkt mij :-) Elisabeth

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Elisabeth, Zelf ga ik ook naar het schrijpaleis als ik kan. Het is inderdaad 1 keer per maand. De laatste keer van het seizoen is morgen (normaal valt het eigenlijk altijd op een maandag). Het gaat voor zover ik weet, uit van netwerkscenario. Op die website staat ook alle informatie (niet altijd even gemakkelijk vindbaar). Vreemd genoeg kom ik nu niet op de site. Probeer het maar even te vinden op de site, als het niet lukt, stuur dan even een berichtje naar mij, dan zoek ik het even voor je op. Je kan gewoon langskomen en luisteren naar andere mensen die een scenario hebben ingedient. Deze wordt dan voorgelezen door acteurs en een regisseur. Het is van 20.00 - 22.30 bij Theater Bellevue. Leidsekade 90 Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel Ciao Myron

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Myron, Jé, wat ben ik blij met je berichtje, eindelijk iemand die er wat vanaf weet!!! Begon het bijna spookachtig te vinden dat niemand mij tot nu toe wat kon vertellen. Mag ik je even met wat vragen bestoken :-) -Moet je lid zijn dus van het netwerkscenario?dat ben ik niet, maar je kan evt. wel aspirant lid worden als student begreep ik?(schrijversvakschool in mijn geval). -Kan je dan ook als geen lid of aspirant lid hier teksten voor indienen? -Moeten het persé scenario teksten zijn, want op de website van Maria Goos kom je terecht als je op schrijfpaleis googled en daar wordt juist verteld dat het voornamelijk toneelteksten zijn die worden ingediend. Nou is die informatie misschien enigzins verouderd, dat zou kunnen( ga maar eens naar haar site en dan onder nieuws, schrijfpaleis selecteren). -Wie bepaalt of je tekst goed genoeg is om daar te behandelen en is het niet iets wat dan heel erg storm loopt, hoeveel teksten worden er eigenlijk op zo'n avond gedaan? -Waar wordt het gelezen in de foyer of Paloni(=kleine zaal) en komen er veel luisteraars op af?(daar moet ik mij dan wel geestelijk op voorbereiden als ik een keer iets zou willen indienen) -Het zou dus in mijn geval om toneelteksten gaan. Bedankt als je mijn vragen wilt beantwoorden, Groet, Elisabeth

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Elisabeth! Ben blij dat ik weer iemand blij heb gemaakt ;-) Ik zal proberen al je vragen te beantwoorden. Ik ben er niet heel vaak geweest namelijk, want ik kon dus heel vaak op die avond niet. Dus er kunnnen geen rechten aan ontleend worden ;-) Je hoeft geen lid te zijn van netwerkscenario. Je kan gewoon langskomen als je het leuk vind! :-) Je kan ook teksten indienen als je niet lid bent, voor zover ik weet. Er staat niet bij dat je lid moet zijn. Als je het wil opsturen dan heb je hier de info: Opsturen naar het Schrijfpaleis, t.a.v. Jenny Booms, De Lairessestraat 125, 1075 HH te Amsterdam, gekopieerd in 7-voud, in scenario lay-out. Je mag maximaal 10 blz van je werk insturen. En als je denkt dat het nuttig is, dan lever je ook een synopsis van het verhaal in. Eventueel ook het discussiepunt (waar wil je het over hebben) Als je het wil opsturen, zorg dan dat zij het een week van tevoren hebben. Wie het bepaalt of jouw tekst gekozen wordt, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk oa Jenny Booms en hoe kwalitatief het is, en misschien hoe leerzaam het is voor de anderen. Het is lastig om te zeggen hoeveel teksten er per maand behandeld worden. Meestal is dit niet het enige onderdeel van de avond. Meestal is er eerst een discussie over iets en daarnaast dan zo'n opgestuurd scenario. Ik weet eerlijk gezegd de naam niet van het zaaltje, maar je kan het gewoon even vragen bij de kassa daar. Wat zijn veel mensen ;-) ik denk een stuk of 45. Maar het zal ook veel verschillen, als er toevallig een bekende scenarioschrijver een lezing komt geven, zal het weer een stuk drukker zijn Weet niet of je dit tel. nr hebt, maar dat is van netwerkscenarioschrijvers en dat is hetzelfde adres waar je je scenario naar opstuurt: Telefoon: 020 - 623 4296 Groetjes en misschien tot vanavond! Myron

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Myron, Veel plezier vanavond, ik ben er dan niet bij hoor, ik woon niet echt om de hoek namelijk. Mijn grootste vraag blijft - omdat er staat dat het in scenario lay out moet- of je ook toneelteksten kan insturen. Heb jij dat wel eens meegemaakt? Uit jouw woorden proef ik ook een beetje dat er maar één ingestuurde tekst behandeld wordt, naast alles wat er nog meer op die avond gebeurd, zoals een gastspreker e.d. klopt dat? Nou wie weet, een keer tot ziens in het volgend seizoen, het zal wel weer in september beginnen. Elisabeth