Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zeggen, vertellen, vragen, reageren, antwoorden...

Ik weet soms niet meer welk ander woord ik in een dialoog kan gebruiken. Op niet elke plaats passen de meer 'heftige' woorden als uitleggen, toevoegen, fluisteren, mompelen, grijnzen, toebijten, snauwen enzo. De synoniemenlijst van internet die ik gebruik, geeft weinig oplossingen. De woorden daar zijn vaak zo ouderwets of dramatisch. Iemand die (een lijstje) aanvullingen voor mij heeft?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In veel gevallen kun je de toevoeging gewoon weglaten. Bovendien merkt de lezer het woord: 'zegt' vaak niet op terwijl het je tekst wel duidelijker maakt. Gebruik zo min mogelijk opvallende varianten zoals lispelde hij. Staat altijd gekunsteld.
Lees een boek en schrijf alle varianten die daar gebruikt worden op. Dan heb je je lijstje.

Zet er ook eens iets voor in plaats van erachter.
Joop liep dreigend naar haar toe: 'Heb je nu je zin?'

Kortom varieer je taalgebruik. Dan komt het vanzelf goed.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het hangt ook een beetje van de doelgroep/leeftijd af; grommen, brommen (bromde hij in zijn baard), kwekte ze (iemand die maar door ratelt), orakelen (de pastoor met zijn hoogdravende taal), grinniken, bitsen (als iemand venijnig iets terug zegt) enzovoort. Ik hou er wel van, je ziet meteen iemands gezichtsuitdrukking voor je, grijnsde ze. :wink:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik ook vrij veel variaties op het woord zeggen, vooral om de gemoedstoestand van de spreker weer te geven. En inderdaad: enkel als het echt moet. Vaak is het de lezer al lang duidelijk wie wat zegt. Dan hoef je helemaal niets toe te voegen. Dat stoort in zo'n geval alleen maar.
Een lijst met varianten is een handig hulpmiddel. Gebruik ik ook altijd. En hij wordt nog altijd langer. Ook in synoniemboeken is wel het een en ander vinden.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Chinouk wrote:
Ik ga mijn ms eens doorlopen om te kijken welke woorden ik veel gebruik. Volgens mij vaak zegt, en soms schreeuwt of brult.

Op zich is zeggen niet zo erg. J.K. Roling (Harry Potter toch?) gebruikt ook bijna alleen maar 'zei hij' en 'zei zij'.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat ik te vaak dat soort woorden gebruik. Maar elke keer 'zegt' vind ik ook niet mooi en zeker als je nog een hoop om je dialoog heen bouwt, kun je het lang niet altijd weg laten. Dit zal dan wel weer een gulden-middenweg-situatie zijn... En natuurlijk afhankelijk van je doelgroep.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat als je gaat zoeken naar woorden om te gebruiken, puur voor de variatie, het niet goed overkomt. Als je naar een bepaald woord zoekt omdat alles wat je tot nu toe hebt, niet goed weergeeft dan je wil, dan past het beter volgens mij. Maar daar kunnen wij je dan weer niet echt bij helpen ;)

Ik gebruik niet zo vaak "zeggen" op zichzelf, meestal komt er wat achter (zachtjes, "terwijl hij..." etc) en toch wel redelijk vaak iets wat door het gros dan weer verguisd wordt, "omdat het al uit je tekst moet blijken". Persoonlijk vind ik dat bullshit dus ik gebruik lekker schreeuwen, fluisteren, grommen, vinden en nog een handvol andere woorden ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met dank aan de tip over het tellen van woorden in de zoekfunctie (ik weet niet meer wie dat zei, het was in het topic over stopwoordjes), het valt wel mee geloof ik met mijn 'zeggen'. Ik kan ze nu makkelijker opsporen en als het nodig is vervangen.