Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nabellen over inzending kopij

Ongeveer een maand geleden heb ik een kort verhaal opgestuurd naar een toonaangevend literair tijdschrift. Per post en met een begeleidende brief zelfs. Dat heb ik gedaan, omdat ik (en mijn proeflezers) echt het gevoel heb dat het verhaal de potentie heeft om voor publicatie in tijdschriften van een dergelijk niveau in aanmerking te komen. Ik heb eerder in 'bescheidere' tijdschriften gepubliceerd, dus ik kan het - tot op zekere hoogte - inschatten.

Ik heb nog niets van ze gehoord, maar dat is niet zo vreemd. Ik weet dat dit soms maanden op zich kan laten wachten. Daar heb ik ook ervaring mee. Toch ben ik ongeduldig en nu vraag ik mij af of het redelijk is en - vooral - niet tot irritatie leidt als ik in dit stadium even bel naar de redactie of ze het verhaal 'in goede orde' hebben ontvangen.

Wie heeft hier ervaring mee en wat is je advies; wel bellen of niet, en wat vragen? En weet iemand hoe dat gaat bij die grotere tijdschriften, ik bedoel, bellen ze je op als je wordt geplaatst of lees je het ineens op een dag terug? Ik ben benieuwd naar het advies van mensen die hier zelf - of via via - ervaring mee hebben.

Bedankt.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Rick,
Je zou best even kunnen bellen en heel vriendelijk je vraag stellen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je krijgt volgens mij altijd een ontvangsbevestiging. Het ligt er ook aan naar welk tijdschrift je hebt gestuurd. Is het een maandelijks blad (Hollands Maandblad) of verschijnt het minder vaak (Revisor)? Ik kan me zo voorstellen, dat - als het om een blad gaat dat minder vaak verschijnt -- het ook langer duurt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gewoon vriendelijk bellen. en anders bel je een onder een andere naam en vraagt hoe de ontvangstbevestiging in zijn werk gaat als je iets opstuurt en dan weet je ook of je standaard een ontvangstbevestiging stuurt, alhoewel, niet zo'n goed plan misschien :roll:

Gewoon bellen en vragen of je werk is aangekomen!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je bij de Meest gestelde vragen op deze site kijkt, dan zie je dat ik wel eens ongelijk kan hebben. Er staat:

''Na het insturen van je werk krijgt je meestal een bevestigingsbrief waarin het nummer van het tijdschrift staat vermeld waarin je werk zal worden gepubliceerd. Na publicatie krijg je een presentexemplaar toegestuurd.''

Je krijgt dus niet automatisch een ontvangsbevestiging. Je krijgt natuurlijk wel altijd te horen - en dat is natuurlijk meer dan logisch - in welk nummer je gepubliceerd wordt. Als je niets hoort, dan weet je dus eigenlijk voldoende...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mailen is wat minder persoonlijk maar je moet ook niet meteen aan de telefoon gaan hangen. Na een maand kun je wel heel vriendelijk je vraag stellen, vind ik. Bij een tijdschrift.

Bij een uitgever zou ik dat niet doen. Dan moet je de spelregels lezen die vaak wel op de site staan en je daar aan houden. Die regels staan daar niet voor niets. En dan krijg je echt t.z.t wel antwoord, ook na drie maanden en dan kan het ook nog wel eens positief zijn.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel eens gemaild. Dan vroeg ik in mijn mailtje of mijn verhaal goed was aangekomen en op welke termijn ik bericht kon verwachten. De drie keer dat ik dat gedaan had, kreeg ik binnen twee dagen een e-mail terug. Onlangs heb ik iets opgestuurd met de post. Daar heb ik nog niets van gehoord. Het is nu ruim een maand geleden. Misschien stuur ik ook wel een e-mail met hetzelfdde verhaal erbij, mijn vorige brief en bovenstaande vragen.