Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdrachten proeflezers

Op uitprinten na, is het zover, mijn ms. voor kinderen is in de proeflezersfase beland. Op twee basisscholen is er heel enthousiast gereageerd, ze willen ermee aan de gang. Nu had ik niet op zoveel respons gerekend, maar ja, een "overschot" proeflezers is een luxeprobleem natuurlijk.

Mijn vraag is: geven jullie je proeflezers gerichte opdrachten tijdens het lezen? Zo ja, welke?
En geven jullie (kinderen) dan meerdere opdrachten of vraag je aan de één zus en aan de ander zo?

Eén vraag heb ik zeker al, omdat ik met wisselende perspectieven werk, wil ik natuurlijk weten of dat duidelijk genoeg is.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De kinderen laat ik het op inhoud beoordelen. Houdt het verhaal hen vast, is het spannend genoeg?
Oudere kinderen kun je wat gerichtere vragen stellen. Als jij bijv. jouw hoofdpersoon als een doorzetter neer hebt willen zetten, kun je hen vragen om te omschrijven wat de hoofdpersoon voor iemand is. Ik zou per kind niet teveel opdrachten geven. Misschien is het een idee om een blaadje met vragen bij het manuscript te voegen, zodat de leerkracht er zelf iets mee kan doen in de klas?
Jongere kinderen laat ik het lezen zonder opdracht. Vaak zegt de reactie genoeg.

Ik heb bij het boek dat ik net af heb, een zeer kritische volwassene gevonden (die haar kinderen heel veel voorleest), die het geheel op stijl wilde controleren. Te vaak hetzelfde woord achter elkaar, dubbelzinnigheden, zinsbouw, missende komma's, spelfouten, inhoudsfouten (heeft een kind in h. 1 zijn linkerarm gebroken en in h.4 blijkt het de rechterarm te zijn). Dat soort dingen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In het eerste boek van Wim Daniels "Schrijven voor kinderen' (dus niet dat nu nieuw uit is) staat op pagina 190 en verder een checklist die je kunt gebruiken. Ik heb daar destijds bij mijn eerste proeflees ook vragen uit gehaald en aangepast en zo.
Misschien kun je het boek lenen uit de bieb?

Anders pb me maar even.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
In het eerste boek van Wim Daniels "Schrijven voor kinderen' (dus niet dat nu nieuw uit is) staat op pagina 190 en verder een checklist die je kunt gebruiken. Ik heb daar destijds bij mijn eerste proeflees ook vragen uit gehaald en aangepast en zo.

Domdom, niet aan gedacht, boek staat hier in de kast. Excuus: eeuwen geleden dat ik het heb gelezen, wist niet meer dat daar ook die dingen in staan. :oops:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb voor mijn ms'en een volwassen vragenlijst en een kindervragenlijst. Het werkt perfect!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt niet alles opslaan op die harde schijf daar onder je kapsel.
Daarom heb je ons als extern geheugen :lol: