ChatGPT
Hoi,
Daar ben ik weer, met mijn eindeloze fascinatie voor ChatGPT. Ik merk dat ik echt baal als een stekker. Ik ben van mezelf nogal onhandig, en niet goed in het dagelijks leven. Ik maak fouten bij de vleet op mijn werk (heel erg ADD).
Maar ik dacht altijd: geeft niks. Ooit schrijf ik een roman. Dan ziet iedereen tenminste dat ik wél een poëtische en filosofische inborst heb en wel iets kan.
Nu vind ik ChatGPT de laatste tijd dus wel heel goed worden. Vraag 'm maar eens een kort literair verhaal over sterren te schrijven. Dat heeft al veel diepgang.
Herkennen jullie dit? Dat je baalt als een stekker en dat het je ook ontmoedigt?
En hoe ga je hiermee om?
Wat bedoel je precies? Dat…
Wat bedoel je precies? Dat chatGPT te goed wordt, waardoor jou de kans wordt ontnomen om je gedachtegoed en -kracht te ontwikkelen en daarmee je schrijverschap, en je dus nooit zult kunnen concurreren met AI?
Of bedoel je iets anders?
In mijn ogen kan een ChatGPT…
In mijn ogen kan een ChatGPT (of ander AI bot) niet een schrijver vervangen. Waar gaat het om met schrijven? Voor mij is het plezier dat je daar in hebt. Je fantasie op hol laten slaan, je verhaallijnen uitdenken, meerdere mogelijkheden zien, het schrijven zelf en daarna het herschrijven om je verhaal te verbeteren. Dat is iets dat ChatGPT niet voor je kan doen. Waar ChatGPT mee kan helpen:
-Onderzoek doen. Je kan ChatGPT informatie vragen om te kijken of iets wel of niet realistisch is.
-Controle, spelling en grammatica controle om je teksten technisch te verbeteren
Nadelen van ChatGPT of andere AI bots:
-Het is een pleaser, ChatGPT zegt al heel snel dat je tekst heel goed is, maar dit wil niet zeggen dat het ook zo is. Laat altijd je verhaal ook door proeflezers lezen en vertrouw niet alleen maar op het oordeel van een AI bot die alleen maar aangeeft dat je verhaal goed is, omdat deze de inschatting gemaakt heeft dat jij dit wil horen
-ChatGPT kan gaan hallucineren. Ook als je alleen maar vraagt om een proefleesrapport, heb je kans dat er ineens stukjes verhaal bij verzonnen worden
-Niet elk advies van ChatGPT is automatisch een goed advies, blijf altijd zelf nadenken.
-Als je ChatGPT niet op anoniem staat, kan je chat gebruikt worden voor andere doeleinden, zoals onderzoek en AI kan je verhaal dan ook gebruiken om bijvoorbeeld verhalen van anderen te verbeteren.
-En het is slecht voor het milieu. Er wordt ontzettend veel energie verbruikt om AI te laten draaien
Ik zal niet zeggen dat je het niet moet gebruiken, soms gebruik ik zelf ook ChatGPT of Gemini (is dat AI bot van Google), maar vertrouw er niet blindelings op.
En hier kon je natuurlijk op…
En hier kon je natuurlijk op wachten:
https://www.tzum.info/2025/07/nieuws-pelckmans-gaat-een-boek-uitgeven-aangedreven-door-artificiele-intelligentie-auteurs-niet-blij-een-mes-in-de-rug-van-de-schrijvers-op-wier-schouders-ze-staan/
Voorlopig heb ik nog geen…
Voorlopig heb ik nog geen lezer ontmoet die ernaar uitkijkt om machine-generated boeken te lezen. Een gauwe check:
https://www.reddit.com/r/books/comments/yv5foy/wo…
Hoi Fuut, Ik merk dat ik…
Hoi Fuut,
In mijn ervaring is niemand 'goed in het dagelijks leven', alleen zijn sommigen beter in doen alsof. ;-)
Ik snap niet zo goed wat ChatGPT ermee te maken heeft, maar ik heb het gevoel dat je daar best even uitlogt. Ik gebruik het zelf niet, maar ChatGPT heeft geen intelligentie en al zeker geen 'stem' zoals mensen. Het plaatst woorden achter elkaar waarvan het denkt dat ze daar horen. Het kan zijn dat dat vlot leest, maar het heeft (imo) niets met schrijven te maken. Wat jij schrijft is uniek aan jou, en niemand anders.
Probeer het genot van schrijven (terug) te vinden. En als het echt niet lukt (dat heb ik ook soms), lees dan een boek en geniet van de creatieve geest van een ander. Wie weet word je erdoor geïnspireerd.
In mijn ervaring is niemand …
En de grootste schrijvers waren dat iig zéker niet.