Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

wanneer is een proloog zinvol?

Hallo allemaal

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben heb mijn boek al bijna helemaal geschreven.
Alleen vraag ik me af wanneer een proloog zinvol is. Ik heb een proloog geschreven maar dat is eerder een samenvattting van het het boekwerk.
Toch heb ik het idee dat er nog iets vooraf moet komen.

Het wordt een non-fictie boek, gebasseerd op mijn eigen ervaringen.

groetjes Sleeping sun

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een proloog is zinvol als jij die zo gebruikt. Mogelijke functies zijn de geschiedenis waarin het zich afspeelt kort verhalen, in ijltempo schetsen wat er aan het verhaal vooraf ging, of zeggen waarom je de roman schreef. Een proloog valt met andere woorden buiten het eigenlijke verhaal, maar moet er wel betrekking op hebben, en eraan toe bijdragen. Zo niet, laat je het beter.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Een proloog heeft een functie: vaak is het een raadselachtige inleiding tot het verhaal zelf (zoals in 'de verborgen geschiedenis' van Donna Tart). De schrijver legt dan uit waarom het boek geschreven 'moet' worden; wat is er gebeurd? De proloog nodigt uit tot lezen. Voor een samenvatting van het boek lijkt het me niet geschikt: tenzij je hierin allerlei verwijzingen geeft naar het verhaal, waarbij je niet alles bloot geeft.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik moet zeggen dat ik als lezer niet zo vaak een proloog lees.
Dat kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik spring liever in een verhaal.
Als het verhaal duidelijk is, ook de thema's, dan zie ik er het nut ook niet zo van in.
Ook dat kan aan mij liggen.

Marlies.