Verhaaltjes schrijven voor tijdschrift of dagblad
Hallo allemaal,
ik heb heel lang niets meer van mij laten horen, maar ben nog altijd volop aan het schrijven, dus tijd voor een nieuwe korte introductie misschien. Ik ben dus Jane Kievit (mijn echte naam is Birgit De Grieze) Ik schrijf al heel lang, sinds 2011 ongeveer. De laatste tien jaar ben ik volop met de Robarverhalen bezig waarbij het hoofdpersonage eerst andere planeten gaat bezoeken maar in de verre toekomst iemand anders wordt die meer op Aarde rond reist, hoe dat in zijn werking zal gaan, moet ik nog wel uitzoeken Soms schrijf ik ook wel eens een gedichtenbundeltje zoals Hoeve Zonneschijn, Zin en onzin over School ....
Mijn vraag: de
Ik zou graag verhaaltjes schrijven voor kinderen, (heb wel zo al wat ideetjes in mijn hoofd), maar die dan ergens in een dagblad of een tijdschrift plaatsen, zoals men vroeger vb. de Bram en Martje verhalen had in de margriet of de Googel en Lobbe verhalen in hetzelfde tijdschrift. Mensen die in de jaren 80 geboren zijn kennen die verhaaltjes misschien nog wel? Bram en Martje is trouwens nog later uitgegeven in een verhalenbundel. De schrijver was Dolf Verroen. Ik zou ook graag zoiets doen maar weet niet of iets dergelijks nog bestaat?
Wie informatie of tips heeft op mijn dilemma en / of vraagof graag meer wil weten over uitgeverij Yanga (Bookmundo), reacties zijn altijd welkom en voor allen nog veel succes en plezier met het schrijven.
Groetjes,
Jane Kievit oftewel Birgit De Grieze dus.
Even een focuspunt: welke…
Even een focuspunt: welke link heeft uitgeverij Yanga met je vraag of dagbladen/tijdschriften nog kinderverhalen uitbrengen?
als het niet via dagbladen…
als het niet via dagbladen lukt of als dit niet meer bestaat zoals vroeger, kan ik ze nog altijd via uitgeverij Yanga zelf in boekvorm uitbrengen, vandaar. Eigenlijk zoek ik gewoon iets meer bekendheid, maar dat is nog niet zo gemakkelijk want social media zoals FB is mijn ding niet. Heb dat ooit eens gedaan maar hoewel er veel geliket werd kreeg ik voor de rest weinig respsons.
Vriendelijke groet,
Birgit De Grieze of Jane Kievit
In antwoord op je vraag heb…
In antwoord op je vraag heb ik eigenlijk een wedervraag: waarom wil je graag publiceren in magazines? Wat is je doel ermee, behalve bekendheid? Want dan is de volgende vraag: waarom wil je bekendheid?
Dat zijn van die vragen hé…
Dat zijn van die vragen hé. Waarom wil een auteur bekendheid? Daarvoor doe ik het trouwens niet. Ik vroeg me gewoon af of zoiets nog bestaat. Op die manier kan je wel een ruimer publiek bereiken. En als je 't wil weten, ik doe het schrijven nog altijd niet voor het geld, want een navolgster van thea beckmann om maar iemand te noemen of bedenk er zelf maar andere, ga ik toch nooit worden en ik weet sowieso ook al wel dat je er niet rijk van gaat worden. ik vind het wel gewoon leuk dat meerdere mensen/ kinderen / jongeren mijn verhalen kunnen lezen en daar hoef ik niet persé geld aan te verdienen. Zoals ik al zei is sociale media niet mijn ding en ik heb dat dan ook niet. Trouwens zo' n 40 jaar geleden bestond dat ook nauwelijks. Toen las ik ook al wel die bobo verhaaltjes etc dus ik vroeg gewoon , bestaat zoiets nog? Da' s toch niet zo moeilijk om een vraag te beantwoorden? Waarom wil iedereen daar eigenlijk van alles bijsleuren? Wat ik wel een beetje merk, is dat ik misschien wat ingesteldheid zoals thea beckman heb, ik doe ook niet graag iets omdat iedereen het zegt dat het zo moet. Ik doe iets graag gewoon voor mijn plezier zonder daar wat weer voor te m moeten vragen. Als je naar mijn boeken kijkt, die ik uitgeef, zie je ook zo wel dat ik probeer om die zo goedkoop mogelijk uit te geven. Ik raad iedereen ook aan om die via de online boekwinkels te kopen en niet perse via de website van de uitgeverij = minder postverzendingskosten trouwens. Welke schrijver doet dat???? ik zeg maar he, mocht ik boos overkomen, ben ik absoluut niet hoor. Maar ik ben nogal duidelijk in die dingen en schrijf het soms gemakkelijker op dan het te zeggen, vandaar. Groetjes, Birgit en in ieder geval toch bedankt om te antwoorden, want jij bent de enige die reageert en dat vind ik al heel wat trouwens.
By the way, je mag het…
By the way, je mag het gerust weten. Heb gewoon de vraag gesteld in contactformulier aan Margriet. kan het , heb ik geluk en kan het niet of bestaat het niet meer, dan ga ik gewoon verder doen zoals ik bezig ben. Zoals men vaak zegt: vragen staat vrij , nee heb je en een ja kan je krijgen, toch???
Vriendelijke groet en bedankt voor je reacties nogmaals
en als je nog even wil lachen, er zit hier een vlieg constant voor mijn laptop, zou ze ook graag mijn verhaaltjes lezen??? (grapje hé)
(ik heb het online trouwens even opgezocht, vliegen kunnen wel zien, maar zich niet focussen)
(...) dus ik vroeg gewoon ,…
Om de vraag achter de vraag te ontrafelen.
In antwoord op je vraag: misschien kun je beginnen met contact zoeken met een huis-aan-huisblad of wijkkrant? Dan kun je proberen een lezerskring op te bouwen, en die eventueel later uitbouwen, zodat je aan een magazine als Margriet iets tonen kunt: hier-en-hier zijn mijn verhalen gepubliceerd, dit-en-dat is het bereik, zus-en-zo zijn de reacties.