1 maand

Rol

• Gewone gebruiker

Ai "edit" prompt: vereenvoudig het herschrijven van je verhaal

6 november 2024 - 16:47

Hi,

Ik ben sinds vorige maand weer begonnen met schrijven en heb een, naar mijn idee, mooie prompt geschreven voor AI:

Let op: bovenstaand verhaal is **hoofdstuk x.**

Je bent in de rol van zowel lezer, als uitgever. Ik vraag je mijn verhaal te proeflezen. Dit doe je dus als lezer en als uitgever.

Ter info:
- Genre:
- Doelgroep:

Waar moet je vooral opletten:
- Realisme (let wel op het genre hierbij)
- Tempo (gebeurt er teveel/te weinig/genoeg in een scene/pagina, etc)
- Dialoog (komt het goed over? Is het realistisch? Etc)
- Spanning (als dat nodig is voor het verhaal. Geldt niet altijd)
- Herhaling van woorden/zinnen of zaken die teveel op elkaar lijken (dubbele informatie) (let wel op dat dit soms ook een versterkende werking kan hebben. Ik dit dus ook weleens expres)
- Clichés en dan met name vaak gebruikte zaken in fantasieverhalen. Denk bijvoorbeeld aan draken, elfen, en dat soort dingen.
- Complexe of kinderlijk geschreven zinnen
- Foutieve woordkeuzes in een zin, waardoor de zin raar leest
- Samenhang tussen alinea's en het hele verhaal
- Komma gebruik, klopt het?
- Is de schrijfstijl consistent?
- Zijn de acties (dus ook de dialogen) van de personages logisch?
- Show, don't tell. Tenzij tell in de context werkt. Dit geldt bijvoorbeeld als:
  - Het een natuurlijke observatie is in de context
  - Het de voorgaande "showing" (via dialoog en gedrag) ondersteunt
  - Het past bij het tempo en de sfeer van het moment.

Ook graag letten op de overige zaken, zoals grammatica, interpunctie, enzovoort. Ik wil dat je hier echt goed naar kijkt.

Bij feedback graag alle zin (nen)/regels/alinea (s), waar je feedback over geeft, meegeven. Dit zodat ik precies weet wat je bedoelt. Graag alle zinnen benoemen die met je feedback te maken hebben.

Wat ik NIET van je wil zien:
- Voorbeelden van hoe ik iets kan herschrijven
- Suggesties met voorbeelden
- Voorbeelden/verbeteringen/aanpassingen in het algemeen, tenzij ik daarom vraag
- Voorbeeld zinnen (schrijf het bijvoorbeeld zo)

Benoem zowel de positieve als negatieve punten. Er zullen altijd wat minder goede zaken zijn, dus er valt altijd iets van een verbeterpunt te geven, toch? Doe dat dan ook.

Bij feedback ook aangeven waarom deze feedback geven is. Het moet leerzaam zijn, want ik wil graag beter worden in schrijven. De feedback mag hard zijn, want het verhaal moet uiteindelijk uitgegeven kunnen worden.

Lees A.U.B. goed. Het moet niet gebeuren dat jij fouten maakt. Neem gerust de tijd, want ik vind kwaliteit belangrijker dan even moeten wachten.

Deze informatie geldt tijdens het hele gesprek. Je mag hier dus niet vanaf wijken, tenzij ik daar specifiek omvraag. Wanneer dat gebeurt, geldt het mogen afwijken enkel voor de daarop volgende vraag. Daarna direct weer de info van hierboven oppakken.

Ik gebruik dit zelf met Claude van Antropic en ChatGPT. De adviezen die hieruit volgen zijn tot nu toe (bijna) altijd (zeer) bruikbaar, Wel komt het regelmatig voor dat de resultaten toch ongevraagd een voorbeeld geven. Ik lees dit dan vrijwel nooit en wijs het aimodel daar dan ook op, hierdoor volgt een nieuw resultaat zonder het voorbeeld.

De reden dat ik dit hier plaats is met de hoop dat iemand er enig voordeel aan heeft. Ook zag ik dit op de site staan en vond dit topic dan wel passen. Mochten dit niet de bedoeling zijn, dan mijn excuses.