Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wanneer mag je het woord 'situeren' gebruiken?

Alleen betreffende personen:
'Daar situeerden de mannen van de radio.'

Of ook betreffende voorwerpen:
'Daar situeerden een zwembad, een sauna en twee douches.'

Groetjes,
Marlies.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77 wrote:
Alleen betreffende personen:
'Daar situeerden de mannen van de radio.'

Of ook betreffende voorwerpen:
'Daar situeerden een zwembad, een sauna en twee douches.'

Groetjes,
Marlies.

Ik zou nooit het woord gebruiken.

''De taal is 'gewild literair'. De schrijver gaat literatuur schrijven en dat zal de lezer weten. Woorden als echter, tevens, nochtans, thans, derhalve, wier en tegenwoordig deelwoord constructies (hierover napeinzend, terugdeinzend voor angstige gedachten) vliegen je om de oren. Bombastische metaforen volgen elkaar in rap tempo op en de ene ingewikkelde zinsconstructie volgt op de andere. Tenslotte valt de schrijver terug op clichés (plotsklaps voelde ze een rilling over haar rug gaan; Het was een onheilspellend donkere lucht; Dit kon niet lang goed gaan, wist ze; Had ze haar sleutels niet op de keukentafel gelegd?). Schrijven is je onderscheiden: niet alleen in het verhaal dat je vertelt, ook in de taal die je gebruikt.''

Uit: http://www.boekboek.nl/boekboek/show/id=2808

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marlies77 wrote:
Alleen betreffende personen:
'Daar situeerden de mannen van de radio.'

Of ook betreffende voorwerpen:
'Daar situeerden een zwembad, een sauna en twee douches.'

Groetjes,
Marlies.

In deze voorbeelden zou ik bij de eerste zaten en bij de tweede waren, gebruiken.
Situeerde zou ik alleen gebruiken als het ook echt een functie heeft in het verhaal. Hetzij gewoon hetzij ironisch.

De zwerver had zijn kartonnen doos in de goot gesitueerd.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij gebruik je situeren inderdaad vooral als 'gesitueerd zijn'. Dus: 'De mannen van de radio waren daar gesitueerd' en 'Daar waren een zwembad, een sauna en twee douches gesitueerd'.

Maar ik ben het er mee eens dat het geen mooi woord is voor in een verhaal. Ik zou het alleen gebruiken als het écht in de context past, anders zou ik een ander, makkelijker woord verzinnen. Een die minder afleidt van wat je te vertellen hebt, want dat is ook het gevaar met dit soort woorden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de antwoorden.
'Daar waren een zwembad, een sauna en twee douches' vond ik weer ietwat 'kinderlijk' klinken ofzo,
en situeren vind ik i.d.d. ietwat te 'zakelijk'.

'Waren' maar gewoon dan.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Wanneer mag je het woord situeren gebruiken?

Nooit!
Wat een lelijk woord. Een woord waar mijn tenen van gaan krommen. Voor mij valt het in de categorie woorden als “gebeuren” of “een stukje”.
Alleen in een dialoog, wanneer je het woord in de mond legt van iemand die dit soort wollig taalgebruik hanteert, zou het kunnen: ‘Ik wil daar graag een stukje gebeuren situeren’ o.i.d. brrr…
Wil je het woord waren vermijden, kan je desnoods kiezen voor bevinden.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Ach gossie, meneer Situeren, ze bedoelen het niet zo hoor

:D :lol: :D :lol:

Quote:
Nog gruwelijker, hier in België zegt men: zich situeren.

Meneer Zich Situeren wordt het dan dus...ben benieuwd hoe de kindjes heten