Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

ik heb een vraag over bijfiguren/ personages

27 mei 2024 - 15:39

Ik ben aan mijn eerste echte boek aan het schrijven. Ik heb een uitgebreid achtergrond verhaal geschreven voor de hoofdpersoon, maar nu ik bij haar vrienden aankom is het moeilijker. Voor verschillende mensen heb ik al een kort achtergrond verhaal, maar nu is mijn inspiratie op en dat probleem heb ik al een tijd. ik had gelezen dat zonder verhaal en eigenschappen een personage heel saai wordt en dat wil ik vermijden. Hebben jullie tips? 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2024 - 17:40

Hoi Anne,

Gewoon gaan schrijven aan de eerste versie!

Dit werkt verlammend. Je hoeft echt niet van alle bijfiguren een uitgebreide biografie voor te bereiden. Teken ze voor jezelf in een paar trefwoorden. 
Gaandeweg je schrijfproces kun je ze verder inkleuren. Dat komt vanzelf. Je zult het zien!

Succes!

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2024 - 17:46

dus je kan ook een interessant personage hebben zonder ingewikkeld achtergrond verhaal, trauma, problemen etc.? ik ben bang dat ze dan heel oppervlakkig worden, terwijl ze wel heel veel voorkomen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2024 - 17:52

Je hoeft in ieder geval niet ieders hele achtergrondverhaal bedacht te hebben voordat je begint te schrijven. Het kan ook andersom: gewoon beginnen aan de scènes, je personages rond laten lopen en met elkaar laten omgaan op de manier die je leuk of dramatisch lijkt. Zonder de boel meteen te overdenken. Sommige van mijn diepste personages ben ik begonnen zonder het flauwste idee waar ze vandaan kwamen in het leven. Dat werd me later vanzelf duidelijk.

Zo'n voorbedacht achtergrondverhaal bij ieder personage kan je ook in de weg gaan zitten - omdat alles al zogenaamd vastligt, ben je minder vrij om je personages vorm te geven in de scènes die ze doormaken.

Willem heeft gelijk: gewoon gáán. Als je merkt dat de boel oppervlakkig wordt, is het vroeg genoeg om na te denken over wat extra diepgang van personages die dat nog niet hebben. Hoewel plotten en achtergronden uitdenken ook deel van het schrijfproces is, sure, is het allerbelangrijkste nog altijd: dat je aan het werkelijke verhaal begint.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
28 mei 2024 - 9:14

Misschien helpt het om te bedenken hoe je personages staan ten opzichte van het hoofdpersonage:

* welke relatie hebben ze met elkaar,
* wat is hun rol binnen de gehele context?

Daarmee heb je in elk geval een klein stramien, een basis om te beginnen met schrijven. 

Want het is inderdaad wel een goed idee om ermee te beginnen, maar hoed je voor (onuitgewerkte) personages. Ze kunnen soms onverwacht een heel eigen leven gaan leiden en het verhaal een kant uit dirigeren die jij niet direct bedacht had. 

Als je dat niet erg vindt, is het niet erg. Maar als je een idee hebt dat je wilt uitwerken, moet je wel zelf de teugels in handen houden, dus weten: wie doet wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 20:17

Als je geen uitgebreide achtergrond heb, een paar tips:

- Vermijd dat al je personages verworden tot zoals jezelf bent.
- Denk eens na wat de verschillen zijn tussen twee personages. Je wilt geen duplicaten, combineer ze anders tot 1 personage.
- Zorg voor de dingen die ze in je verhaal doen een duidelijke motivatie hebben.
- Overdrijf een eigenschap van een personage een beetje.

Lucas