Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

combinatie namen

Ik vind het een hele klus om de juiste namen voor mijn hoofdpersonen te bedenken, het voelt net alsof ik zwanger ben van een vierling en de bevalling nabij is. Vannacht heb ik ze allemaal veranderd, maar of het beter is?
Wat vinden jullie? Het zijn vier broers en zussen.

Ik had:
Julia, bijnaam Zus(je)
Sabien
Anton
Gerrit

Ik heb nu:
Anke, bijnaam Zus(je)
Marieke
Bram
Pim

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het heel moeilijk om te zeggen of het goede namen zijn of niet. Het moeten toch namen zijn waar jij je goed bij voelt wanneer je over ze schrijft.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

de onderste vier vind ik beter bij elkaar passen. Bij de bovenste vier vind ik Gerrit een beetje uit de toon vallen. Btw, Anke vind ik een schitterende naam, een van mijn dochters draagt die. :mrgreen:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Btw, Anke vind ik een schitterende naam, een van mijn dochters draagt die.

Alsof ik het wist, hè! :D
Ik vind 'm ook geweldig, onze jongste zou zo geheten hebben als hij geen piemeltje had gehad.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uit het bovenste rijtje zou ik de jongensnamen wijzigen in iets moderners zodat ze bij de meisjesnamen passen.

Het onderste rijtje namen past prima bij elkaar.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Quote:
Btw, Anke vind ik een schitterende naam, een van mijn dochters draagt die.

Alsof ik het wist, hè! :D
Ik vind 'm ook geweldig, onze jongste zou zo geheten hebben als hij geen piemeltje had gehad.

Een soort van a boy named Sue wordt het dan he? :lol:

maar je opmerking over het bedenken namen vind ik heel treffend (een hele bevalling). In mijn manuscript heeft de hoofdpersoon vijf broers :? En bedenk dan maar eens namen die én bij elkaar passen en ook nog in het verhaal passen. Bij mijn honden was het ook elke keer weer een gedoe, zo erg dat de jongste een week lang door ons huis heeft gehobbeld zonder naam. Ze konden het niet eens worden (ik was op vakantie). Uiteindelijk is de hele familie accoord gegaan met een naam die ik bedacht heb. Het is Mick geworden, naar de hond die ik in een ander verhaal heb gebruikt. Waar verhalen schrijven al niet goed voor is.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat dacht je van Julia, Sabien, Bram en Pim? De laatste drie hebben pit, terwijl Julia iets zachter is en wat tegenwicht aan de rest geeft.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sigyn wrote:
Wat dacht je van Julia, Sabien, Bram en Pim? De laatste drie hebben pit, terwijl Julia iets zachter is en wat tegenwicht aan de rest geeft.

Of als je Anke (Zusje) erin wilt houden met als grote zus Sabien of Julia.
Marieke vind ik wat zachter (en die grote zus is toch een beetje een kattekop?)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is een lastige Ing. Maar die namen Anton en Gerrit lijken me toch meer voor wat oudere personen, die zou ik dus niet gebruiken.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

het bovenste rijtje doen me de jongensnamen wat ouwelijk aan inderdaad. ouderwets. Ligt eraan wat voor rol ze spelen en in welke tijd.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Wat dacht je van Julia, Sabien, Bram en Pim? De laatste drie hebben pit, terwijl Julia iets zachter is en wat tegenwicht aan de rest geeft.

Ik vraag me af of de namen Sabien en Julia niet te verschillend zijn binnen één gezin. Kiezen ouders zulke verschillende namen?

Quote:
Of als je Anke (Zusje) erin wilt houden met als grote zus Sabien of Julia.
Marieke vind ik wat zachter (en die grote zus is toch een beetje een kattekop?)

Ja, die oudste is zeker een kattekop. Op zich vind ik de naam Sabien daarom ook goed bij haar passen (ik hoop niet dat iemand zich nu héél erg gekwetst voelt :? ), maar wat ik hierboven al schreef: de combinatie Sabien en Julia vind ik minder. De combinatie Anke en Marieke vind ik passender, maar net wat je zegt, Marieke klinkt zachter. Misschien moet ik ze omdraaien? Of een heel andere naam erbij nemen, Ellen of zo?


Quote:
het bovenste rijtje doen me de jongensnamen wat ouwelijk aan inderdaad. ouderwets. Ligt eraan wat voor rol ze spelen en in welke tijd.


Quote:
Dat is een lastige Ing. Maar die namen Anton en Gerrit lijken me toch meer voor wat oudere personen, die zou ik dus niet gebruiken.

Ja, die namen zijn zeker te ouderwets, het speelt nu en het zijn'gewone' knullen. Maar over Bram en Pim ben ik ook niet helemaal tevreden. Die hoor je in het echie te vaak, ik heb liever originelere namen, maar ze moeten ook weer niet vergezocht zijn. Suggesties?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Een soort van a boy named Sue wordt het dan he?

:lol:

Quote:
maar je opmerking over het bedenken namen vind ik heel treffend (een hele bevalling). In mijn manuscript heeft de hoofdpersoon vijf broers En bedenk dan maar eens namen die én bij elkaar passen en ook nog in het verhaal passen.

Nou en of, misschien moet ik een kleiner gezin nemen :)

Quote:
Bij mijn honden was het ook elke keer weer een gedoe, zo erg dat de jongste een week lang door ons huis heeft gehobbeld zonder naam. Ze konden het niet eens worden (ik was op vakantie). Uiteindelijk is de hele familie accoord gegaan met een naam die ik bedacht heb. Het is Mick geworden, naar de hond die ik in een ander verhaal heb gebruikt. Waar verhalen schrijven al niet goed voor is.

Zie je wel, schrijven werpt nu al vruchten af! Heel erg leuke naam voor een hond, roept ook lekker.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Ja, die namen zijn zeker te ouderwets, het speelt nu en het zijn'gewone' knullen. Maar over Bram en Pim ben ik ook niet helemaal tevreden. Die hoor je in het echie te vaak, ik heb liever originelere namen, maar ze moeten ook weer niet vergezocht zijn. Suggesties?

Op www.voornamelijk.nl vind je genoeg moderne namen. Ik weet niet hoe oud die twee zijn maar je vind het wel :wink:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik geloof dat ik er uit ben:

Sabien
Marieke (Zus)
Guus
Bram

Is dat een plausibele combi voor kinderen uit één gezin? En niet te ouderwets of te vanzelfsprekend?

En Anke wordt dan een vriendinnetje... (of iemand in een volgend boek)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wil je niet aan het twijfelen brengen, maar 2x die 'ie' klank in Sabien en Marieke vind ik dan weer een beetje jammer. :?
Zou je Zus niet gewoon Anke laten?
Guus en Bram: hartstikke goed!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Ik wil je niet aan het twijfelen brengen, maar 2x die 'ie' klank in Sabien en Marieke vind ik dan weer een beetje jammer.
Zou je Zus niet gewoon Anke laten?

Jee, wat goed van je, dat had ik nog helemaal niet gemerkt. Is niet zo mooi inderdaad.

Sabien
Anke
Guus
Bram

Niet verkeerd, ik laat het even bezinken!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:

Of een heel andere naam erbij nemen, Ellen of zo?


Ja, die namen zijn zeker te ouderwets, het speelt nu en het zijn'gewone' knullen. Maar over Bram en Pim ben ik ook niet helemaal tevreden. Die hoor je in het echie te vaak, ik heb liever originelere namen, maar ze moeten ook weer niet vergezocht zijn. Suggesties?

Je weet ze wel te kiezen hoor! Mijn jongste heet Ellen :lol:

En wat Bram en Pim betreft, die namen zijn heel erg in. Die hoor ik in het echie wel heel veel, maar dat zal wel streekgebonden zijn.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Snel bezonken, hè, maar Anke dat wordt het niet voor Zus. Ik veranderde het net in het verhaal, maar er zitten een paar stukjes in waarbij haar naam uitgeroepen moet worden.
Ik had daar bijvoorbeeld: "'Oohhhhh, Juuuuuul"
Dat werd: "Ohhhhh, Marieieiek.' (vond ik al niet helemaal gelukkig)
maar met : "ooohhh, Aàànk"oid kan ik helemaal niet uit de voeten.

Julia roept het best, maar ik vind het met Sabien weer niet zo'n gelukkige mix en met Guus dan ook niet, 2x uu.

ARGHHH! En het vervelendste is dat ik ook niet tot schrijven kom als die namen niet "af" zijn.

Guus
Bram
Sabien
en dan nog een lekkere uitroepnaam

Ik ga Aarts link nog maar eens doorspitten

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Je weet ze wel te kiezen hoor! Mijn jongste heet Ellen.
En wat Bram en Pim betreft, die namen zijn heel erg in. Die hoor ik in het echie wel heel veel, maar dat zal wel streekgebonden zijn.

:lol: :lol: wat een toeval! Hebben we vast dezelfde namensmaak! Heb je ook jongens toevallig, voor de inspiratie? Want Pim is al Guus geworden, daar ben ik heel blij mee. Maar Bram hoor je hier ook redelijk vaak, maar niet zo vaak als Tim bijvoorbeeld, of Rick, Cas, Lars, Mees, Koen, Daan....
Ik puzzel weer verder!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Quote:
Je weet ze wel te kiezen hoor! Mijn jongste heet Ellen.
En wat Bram en Pim betreft, die namen zijn heel erg in. Die hoor ik in het echie wel heel veel, maar dat zal wel streekgebonden zijn.

:lol: :lol: wat een toeval! Hebben we vast dezelfde namensmaak! Heb je ook jongens toevallig, voor de inspiratie? Want Pim is al Guus geworden, daar ben ik heel blij mee. Maar Bram hoor je hier ook redelijk vaak, maar niet zo vaak als Tim bijvoorbeeld, of Rick, Cas, Lars, Mees, Koen, Daan....
Ik puzzel weer verder!

Geen mannen hier, behalve mijn wederhelft dan. De namen die je noemt zijn over het algemeen echte modenamen, die hoor je tegenwoordig heel veel.

In combinatie met Guus zou ik wel een echt Hollandse naam nemen: Mark, Wouter, Jos, Pieter, Teun, Luuk.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wouter, dat is 'm!
Dus dan heb ik:

Sabien
Guus
Wouter
en ? (lekkere uitroepnaam)

Wat vinden jullie van Fenne? Erg bekend?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hier in de omgeving ken ik wel een Senne (jongen)...geen Fenne helaas. Wel weer een Fenna (meisje).

Dana? Mare?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

O, binnen één gezin... dan zijn mijn eerdere namen misschien wat te afwijkend. Nou dan denk ik nog even...

Iris, Merel eh...ik heb geloof niet genoeg inspiratie op dit moment...ik houd 'm nog even in mijn achterhoofd.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Ing

Misschien is Nina een leuke naam om te gebruiken?
Om de naam hard te kunnen schreeuwen ook geschikt...Niiiiiiiiiiiiiieeeeeeen!!!!!!!!!!!!!!! :lol:

Groet,

Raven.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Misschien is Nina een leuke naam om te gebruiken?
Om de naam hard te kunnen schreeuwen ook geschikt...Niiiiiiiiiiiiiieeeeeeen!!!!!!!!!!!!!!!

Die is zeker blèrgeschikt!
Alleen met Sabien weer niet mooi. Misschien moet Sabien eruit, mijn dochter kwam net thuis en vond het een varkensnaam :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Dana? Mare?
O, binnen één gezin... dan zijn mijn eerdere namen misschien wat te afwijkend. Nou dan denk ik nog even...

Iris, Merel eh...ik heb geloof niet genoeg inspiratie op dit moment...ik houd 'm nog even in mijn achterhoofd.

Ga door, ga door! Zo komen we er wel!

De jongesnamen staan:
Guus en Wouter

Nu de meiden nog:
Nina en
of
Sabien en
of
Julia en
of
Marieke en
of
Anke en

Wie gaat er door voor de wasmachine?????

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De wasmachine? :D Okee, komt ie:
Diana? ook zo'n blèrnaam :P Diiiiiiiááááánááááá!!! (maar zo heet een personages uit Roos haar boek al :roll:)
Danique? Mirel? Deborah? Thirza? Dorien? ik weet niet hoor ze ook zomaar wat :P

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mááááártje!!
Anke
Guus
Wouter
:)

Julia vind ik ietsje te popi in het rijtje, dat past wel bij Pim en Bram, maar niet bij Guus en Wouter.
Wat voor kinderen zijn het eigenlijk? Stadkindjes of buitenwijkkindjes of dorpkindjes?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Wat voor kinderen zijn het eigenlijk? Stadkindjes of buitenwijkkindjes of dorpkindjes?

Stadskindjes die verhuizen naar een dorp met veel nieuwbouw.

Wouter
Guus
Maaike
Nina

Is dat wat?
Ik word er zo langzamerhand krankjorum van.... :x

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Quote:
Wat voor kinderen zijn het eigenlijk? Stadkindjes of buitenwijkkindjes of dorpkindjes?

Stadskindjes die verhuizen naar een dorp met veel nieuwbouw.

Wouter
Guus
Maaike
Nina

Is dat wat?
Ik word er zo langzamerhand krankjorum van.... :x

Ik stem voor.