Lid sinds

11 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoeveel woorden voor welk genre

Ik probeer erachter te komen hoeveel woorden ik mag gebruiken voor een sci-fi comedy.

De hoeveelheid woorden voor een sci-fi weet ik (zie: how many words in a novel,  Engels).

Andere bronnen zeggen eigenlijk hetzelfde en geen enkele bron vertelt me hoe het specifiek met een sci-fi comedy zit. Mijn gevoel zegt dat een comedy minder woorden hoort te bevatten, maar 'aanvoelen' is geen weten.

Dan heb ik ook nog een vervolgvraag, maar ik kan me voorstellen dat daar geen bevredigend antwoord op bestaat. Is het mogelijk om in je uitlijning al een indicatie te verkrijgen van hoe lang het manuscript gaat worden? Ik heb een aantal ideeën bedacht voor subplotten die niet strikt noodzakelijk zijn voor het geval ik niet genoeg tekst heb.

Hoe ik om zou moeten gaan met teveel tekst weet ik niet. Het zal altijd wel mogelijk moeten zijn om delen in te korten, of efficiënter te maken, maar ik zou er niet aan moeten denken om essentiële scenes te  verwijderen. 

Het is toch ook verrekte irritant dat een genre vast moet zitten aan een woordenaantal. Wie bedenkt nu zoiets? Om nog maar niet te spreken van een synopsis. Dan denk je dat je een manuscript geschreven hebt, moet je nog een soort examen afleggen met iets anders dan het manuscript zelf. Maar die vraag is voor een andere keer.

Lid sinds

11 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

O ja. Dat een sci-fi tussen de 50.000 en de 150.000 woorden zou mogen hebben, is ruim. Een andere bron zegt me dat een sci-fi - als je wilt dat het serieus genomen wordt - beter tussen de 90.000 en 120.000 woorden hoort te bevatten. Dat biedt weinig flexibiliteit.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een praktische overweging voor uitgevers is dat het door een brievenbus moet passen. Dikker is duurder ook qua drukkosten en een beginnend schrijver verkoopt nog niet "vanzelf". Daarom vaak 80-90K woorden.

Overigens sneuvelen veel teksten in de herschrijf, bijv omdat een scène niet meer past, of te langdradig is, of afleidt van de kern. Maar is allemaal van later zorg.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

maar 'aanvoelen' is geen weten.

Jouw persoonlijk "aanvoelen" van vandaag kan morgen weten(schap) zijn. 

Een praktische overweging voor uitgevers is dat het door een brievenbus moet passen. 

Interessante beredenering.  Die arme Stieg Larsson toch. 

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt elke regel breken, maar dat moet met goede reden en moet je kunnen verdedigen. Dus je maakt het jezelf moeilijk als je dat doet.

De 80k-90k is voor een beginnende schrijver een goed richtgetal.

Lucas