Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen titel...

Het manuscript van mijn kinderboek is zo goed als af, maar ik kan nog steeds geen pakkende titel verzinnen die ook nog eens de lading dekt. Zit een uitgever ermee als je een manuscript inlevert zonder titel, of met een 'werktitel'? De enige titel die ik echt pakkend vind, blijkt al in gebruik te zijn door een andere schrijfster.

In het boek 'Schrijven voor Kinderen' van Wim Daniëls staat dat men het niet zo erg vindt, omdat de uitgever toch vaak liever zelf een titel kiest, maar voor mij voelt het als 'net niet af'.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is leuker, meer af, als je een goede titel hebt.

Ik worstel er ook vaak mee. Dan schrijf ik gewoon minstens twintig dingen onder elkaar. Gewoon doorschrijven, niet stoppen. Vaak zit er dan wel een tussen waar je eerder niet aan dacht.

Soms komt de titel van me ook van een proeflezer, zoals Pyamaheld.

Kom ik er niet uit dan stuur ik het met als werktitel de namen van de hoofdpersonen. Een uitgever heeft daar vaak eigen ideeen over inderdaad.
Zo heb ik 'Stiekem op stap' ingestuurd als Iza en Tjip. Dat waren de hoofdpersonen.

Zet eventueel in het kort de inhoud van je verhaal hier, dan associeren we allemaal mee.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ongeveer hetzelfde.

De werktitel die ik heb voor mijn manuscript bestaat ook al. Maar die titel zit al een jaar in mijn hoofd, en elke keer kom ik juist op die titel terug.
Ik houd ‘m wel aan als ik straks mijn manuscript ga sturen naar de uitgevers, maar zet er wel bij werktitel.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een vriendin van mij heeft er ook weken op zitten tobben, met een groepje hebben we wel honderd titels bedacht. Natuurlijk zat de gouden vondst erbij, vonden wij, maar de uitgever heeft er uiteindelijk iets heel anders van gemaakt. :?
Moraal van het verhaal: probeer, ik wil best helpen brainstormen, de meest pakkende titel te bedenken, maar maak er geen halszaak van.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank jullie! Oké, het is dus niet zo'n probleem als ik even dacht. Maar mee brainstormen is nooit weg, dus hier komt 'ie. De werktitel is de naam van de hoofdpersoon, maar de meest pakkende en ladingdekkende titel is "Hebbes!". Tja, Carry, je was me voor.

Het manuscript (voor ca. 8-10-jarigen) heeft twee verhaallijnen en een rode draad / kapstoklijn.

De kapstoklijn: de rommelmarkt die de school van (de) twee hoofdpersonen (jongen en meisje, buurkinderen) organiseert.

Lijn één: Het meisje heeft een verstandelijk gehandicapte broer met wie ze dikke vrienden is. Hij wordt echter gepest op straat en dat mondt uit in een vechtpartij tussen het meisje en de pestkop. De broer zorgt er uiteindelijk zelf voor dat het gepest ophoudt.

Lijn twee: De buurjongen van het meisje mist zijn mobieltje na een voetbaltraining (m&j zitten in hetzelfde team). Ze ontdekken dat er een dief rondloopt. De (ex-)pestkop komt er ook achter en wil meehelpen de dief te vangen, maar wordt nog niet erg vertrouwd. Uiteindelijk mag hij toch meehelpen, omdat hij al teveel weet.

De dief wordt na wat omwegen uiteraard gepakt, zoals het hoort...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik roep maar wat:

Gepakt!
Pestkop Billie
Gesnapt!
Rommel en meer.
Knokken!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat was snel...dank je, Zjors.

'Gesnapt' kun je in dit boek dubbel opvatten, is wel leuk...ik sla ze even op...

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt ook gewoon een mooie titel bedenken die verder niets met het boek heeft te maken, met de gedachte dat je later in overleg met de uitgever toch iets anders verzint.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beet!
De dief
Jatten, knokken, hebbes!
De pestkop

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allemaal voor het brainstormen! Ik sla ze allemaal op.

Cixi wrote:
Je kunt ook gewoon een mooie titel bedenken die verder niets met het boek heeft te maken, met de gedachte dat je later in overleg met de uitgever toch iets anders verzint.

Dat kan denk ik ook wel, al probeer ik toch nog even om zelf wat te verzinnen. Uiteindelijk geef ik het verhaal toch wel een of andere titel en desnoods is dat een soort werktitel. Ik ga na dit gelezen te hebben er geen halszaak meer van maken om een passende titel te vinden.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet gek...

Verder kom ik niet.

Ik weet in ieder geval dat het moet 'bekken' volgens mijn uitgever. Mijn eerste titel 'bekte niet' te lang. En mijn uitg bedacht Valse Salie.

En je moet die uitgeefjongens ook de kans geven, net als een hondje het laatste plasje erover te doen hoor. Ze vinden het maar wat lekker om zelf een titel te bedenken. Streelt ook hun ego.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Thanks, allemaal! Na lang en rijp beraad, overleg met proeflezers en niet te vergeten een stuk of wat slapeloze nachten heeft mijn manuscript nu eindelijk een titel:

Gesnapt!

Met dank aan Zjors... :D

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed! Gefeliciteerd!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Thanks, allemaal! Na lang en rijp beraad, overleg met proeflezers en niet te vergeten een stuk of wat slapeloze nachten heeft mijn manuscript nu eindelijk een titel:

Gesnapt!

Prima keuze, past heel goed bij je verhaallijnen! Nu kun je vast weer ontspannen slapen :D

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ing wrote:
Nu kun je vast weer ontspannen slapen :D

Nou, nee...want nu moet ik 'm nog opsturen... :wink:

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Nou, nee...want nu moet ik 'm nog opsturen...

O jee, en daarna wachten op antwoord... met een beetje pech wordt het dan nog maanden belabberd slapen :?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sigyn wrote:
Ogen op luciferstokjes dan maar :shock:

:lol: :lol:
mooie titel!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat heeft Zjors gewonnen?

en inderdaad heel erg mooie titel met dubbele bodem!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
Wat heeft Zjors gewonnen?

Wat dacht je van een nieuw pakje voor je hondje, Zjors? Ik google wel even voor je... :D

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, ik krijg toch zeker wel een gesigneerd exemplaar van je uitgegeven boek?

En omdat ik daar nog even op moet wachten ben ik in de tussentijd heel blij met een Gegoogled jasje voor mijn kleine Zjors :lol: