Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe kies je welk stukje je laat proeflezen?

Ik heb net mijn eerste roman voltooid. Ik heb hem echter nog aan niemand laten lezen. Het is niet de eerste versie. Ik bleef maar herschrijven tot nu. Ik wil nu eigenlijk weten hoe mijn roman is. Daarom dat ik op zoek was naar proeflezers.

Echter, die zijn niet makkelijk te vinden. Op zoek naar proeflezers kwam ik terecht op deze site. Ik las dat je hier fragmenten kan laten beoordelen door proeflezers.

Maar hoe kies je welk fragment? 

Ik bedoel maar, als ik ergens iets in het midden van het verhaal zou kiezen, dan zou dit verwarrend zijn, omdat je niet weet wat de voorgeschiedenis is.

Dus eigenlijk heb ik twee vragen:

- Waar zou ik iemand kunnen vinden die heel mijn boek leest?

- Indien dit niet mogelijk is, hoe kies je dan welk stuk je laat lezen?

Alvast bedankt

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Koen, 

Wanneer ik een stukje proeflees, vraag ik meestal om de eerste 5 pagina's. Dat zijn immers ook de bladzijden die de uiteindelijke lezer als eerste leest.

Kan zijn dat ik geen linkjes in m'n reactie mag zetten, maar kijk gerust even op *** (*) Ik heb tevens een lijstje met andere proeflezers voor je, die graag bereid zijn het héle manuscript door te nemen.

Groet,

   Rob 

(*) Je biedt een betaalde dienst aan; de forumregels geven aan:
reclame maken is ten strengste verboden. Dat geldt zowel voor zowel commerciële als ideële doelen. Vandaar dat je verwijzing drie sterretjes heeft gekregen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn denk ik geen fouten antwoorden op je vraag.

De kleine stukjes die je hier kunt posten lenen zich natuurlijk niet erg goed voor feedback op verhaalstructuur, dat klopt. Wat je hier op de site vaak aan feedback krijgt, gaat over de stijl van je schrijven. De kwaliteit van je zinsopbouw, effectiviteit van je omschrijvingen, woordkeuze, invoelbaarheid, zulke dingen. En die feedback is vaak relevant voor heel je schrijfwerk. Het toepassen van feedback op ook andere stukken, is jouw taak.

Dat proeflezers hier op de site niet de context van je complete verhaal hebben, maakt niet zo veel uit. Je kunt in de inleiding van het stukje schrijven over wat eraan voorafging en een of twee dingen die belangrijk zijn om de scène te begrijpen, dan kunnen lezer dat meenemen.

Dus kies een stukje waar je een bepaald effect wil bereiken, en vraag proeflezers of dat overkomt. Of kies een stukje waarvan je zelf denkt: dit is het beste wat ik kan, om erachter te komen waar je jezelf nog verder kunt verbeteren. Of een stukje waar je onzeker over bent, en vraag of dat terecht is en hoe je zekerder kunt worden. Of kies een bepaald soort stuk; een dialoog, een omschrijving of een gedachtenstroom, om meer te weten te komen over hoe die specifieke vorm overkomt op lezers.

Je kunt met enige regelmaat stukjes plaatsen, dus als je op je eerste stuk niet helemaal het soort feedback krijgt dat je zocht, dan kun je later altijd nog iets anders proberen.