Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Clichés in fantasy (de meeste gelden in alle genres)

Er bestaat inderdaad een topic van bijna tien jaar oud over dit, maar ik vind het belangrijk dit onderwerp aan te kaarten zonder gebruik te maken van een vastgeroest topic van rond de tien jaar oud.

Mijn verontschuldigingen voor Spellings en grammaticafouten. 

Dit topic is te belangrijk om te vergeten, ik hoop dat ik met dit antwoord de berg ongewenste manuscripten kan doen laten krimpen. (Misschien dat er ergens en uitgever me dankbaar is.) Ik heb wat opzoekwerk gedaan. Er zijn clichés waarbij je behoorlijk verrast zal zijn:

Mijn persoonlijke top drie:

1. Deus Ex Machina (lees verder voor een voorbeeld)

2. Ik kom het even uitleggen, je kent dat wel. Een fantasyschrijver die zijn/haar/x verhaal begint met de hele uitleg over de gecreëerde wereld. 

3. De trilogie, veel mensen staan er niet bij stil. De structuur van een trilogie is zelf al een cliché. Is drie soms het magische nummer? Schrijf je verhaal naargelang de ruimte die het nodig heeft.

 

De resultaten van mijn opzoekwerk/research:

Cliché 1: Stereotypisch hoofpersonage (ik ga deze opsplitsen, voor de duidelijkheid):

a) De wijze oude mentor: spreekt voor zich, als je een oude vent of dame met enkele jaren de uitleg komt geven. 

b) Een weeskind die er plots achter komt dat zijn ouders van koninklijke bloedde zijn, de geheime troonopvolger.

c) Dit geld ook van iemand van lagere klasse die ineens door omstandigheden hoge status en macht bereikt.

d) Het sterke meisje dat alle mannen verrast met haar wapen

e) De uitverkorene, een populair cliché van vele fantasyboeken.

f) Magische wezens, denk maar aan draken, dwergen of elfen

Cliché 2: De omgeving, waarom speelt bijna elke fantasy zich af in de Middeleeuwen met een monarchie in Europese stijl?

Cliché 3: Een te simpele goed tegen kwaad, daar is de koning der demonen, raad eens wier de held is?

Cliché 4: Het almachtige magische voorwerp, ik kijk naar jouw Excalibur of die speciale ring?

Cliché 5: Niet overtuigende romantiek:

a) Daar komt die, de Liefdesdriehoek 

b) Directe liefde/ Liefde op het eerste gezicht: Voor verliefdheid gaat dit, maar het is vervelend. Echte liefde, ik heb cupido nog niet zien rondvliegen.

Cliché 6: Je kent het wel. Hoofdpersonage staat in kritieke situatie voor de antagonist, alles lijkt verloren. Plots verschijnt er een meteoor en land deze uitgerekend op de antagonist, happy end. Ook het Deus Ex Machina genoemd.

Cliché 7: Dromen, de droom zal het even uitleggen.

Cliché 8: Flauw vallen, val jij ook flauw als je iemand ziet die knap is?

Cliché 9: Zelf beschrijven: Ik ben meisje met een bril, blauwe ogen en bruin haar. 

Cliché 10: Persoon in hoge nood, en dat komt de held hem/haar/x helpen.

Cliché 11: Alles verandert na de grote oorlog... De apocalypse is gebuisd. (Gebeurd regelmatig in Science Fiction.) 

Cliché 12: Hoofdpersonage met tragisch verleden

Cliché 13: Personage vecht tegen de logica en komt telkens terug tot leven.

Cliché 14: Ze leven nog lang en gelukkig.

Cliché 15: Ontbreken van ouders of waardeloze ouders, dood, drugverslaafde of is ervandoor gegaan: ouders houden normaal gezien van hun kinderen. Werk ze uit.

De lijst kan nog aangevuld worden. Dit gaat voornamelijk over clichés van de plot en personages. De taalkundige personages ( deze opsommingen zijn enorm lang, lijsten in je verhaal zijn bovendien ook een cliché.) Ik heb alles wel in het Engels opgezocht, in het Nederlands zijn er geen goede lijsten te vinden. Er zijn maar weinig Nederlandstalige lijsten. 

Een belangrijke tip: Iets dat vandaag populair is, wordt mogelijk een cliché een paar jaren later als het teveel wordt gebruikt. 

Nog een belangrijke tip: Sommige clichés werken wel als ze goed zijn uitgewerkt, maar de Deus Ex Machina is gelijk een moord plegen op je verhaal.

Je kan de lijst aanvullen met wat je zelf vervelend vindt in een verhaal.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een belangrijke tip: Iets dat vandaag populair is, wordt mogelijk een cliché een paar jaren later als het teveel wordt gebruikt. 

Een tip van geen enkel belang; Iets dat vandaag cliché is, wordt mogelijk populair een paar jaren later als het te weinig wordt gebruikt.  

Nog een belangrijke tip: Sommige clichés werken wel als ze goed zijn uitgewerkt, maar de Deus Ex Machina is gelijk een moord plegen op je verhaal. [...] f) Magische wezens, denk maar aan draken, dwergen of elfen [...] 

Ken je verhaal over Aristoteles en de Hoogmoeddraak?   

Excuus, "Ken je het verhaal over ..." is een cliché. 

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan je ons het onderscheid tussen de Deus ex Machina, de O'Henry twist, en de tot het eind toe volgehouden spanningsboog uitleggen?

Heel nuttig, zo'n lijst met cliche's. Een checklist van dingen die je vooral in je verhaal moet verwerken om een goede kans te maken op een bestseller, of verfilming door Hollywood, Bollywood of Nollywood.