Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Standalone of trilogie als debut?

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma. Momenteel ben ik bezig met een verhaal die uiteindelijk een trilogie zal worden. Daarmee zit ik al op 44000 woorden. Maar ondertussen heb ik ook een ander idee gekregen voor een verhaal welke een standalone zal worden. Nu twijfel ik of ik door zal gaan met de trilogie of me moet focussen op het schrijven van de standalone. Het punt is, ik ben nog niet gedebuteerd en uit antwoorden van uitgevers heb ik vernomen dat het gemakkelijker is om te debuteren met een standalone in tegenstelling tot een trilogie. Daarnaast lijkt het plot van mijn trilogie verhaal wat op een erg bekende reeks en het plot van mijn standalone is vrij uniek, natuurlijk niet volledig, want dat is onmogelijk, maar in vergelijking met het andere verhaal is het orgineler. 

De standalone heb ik ook al achtergrond verhalen voor een handvol personages, veel meer dan voor de trilogie en het plot heb ik ook al tot halverwege de tweede act uitgewerkt. 

Wat raden jullie aan, want ik zit echt in dubio, verder gaan met de trilogie, waarvan de kans dus erg klein is dat hij aangenomen gaat worden als debut (het is dystopian scfi) of me focussen op de standalone (high-fantasy)? 

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Diana Silver

Ligt eraan of je doelt op verhalen die groot genoeg zijn voor een boek of korte verhalen? Korte verhalen heb ik meerdere. Boek voormaat heb ik 1 manuscript van voltooid, maar die mag ik geheel opnieuw gaan editen en het plot uitbreiden, dat was echt het eerste van het eerste. Dat is ook een standalone

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hoe zou een onbekende jou in deze kwestie kunnen raden? Wie kent jouw motivatie, en jouw plots, personages, en verhaallijnen in niet gepubliceerde afgemaakte en onafgemaakte verhalen beter dan jij? 

Je weet al dat een trilogie als debuut minder kansrijk is. Belangrijker is hoe goed je manuscript is. Wie kan zeggen welk schrijfsel van hogere kwaliteit zal zijn: het eerste deel van je trilogie of je eerste roman?

Zowel de zinsbouw als het woordgebruik in je berichten doen vermoeden dat er aan je manuscript heel wat te corrigeren en te redigeren zal zijn. Een beletsel hoeft dat niet te zijn.

Volg je hart. Werk aan het verhaal dat op enig moment het meest in je gedachten is. Leg rationele overwegingen over succes en resultaat in de koelkast. Bewaar dat soort redeneringen voor onderhandelingen met agenten en uitgevers, en neem beslissingen over publicaties wanneer de noodzaak daartoe zich aandient.

Toevoeging achteraf:

Zoals wel vaker ben ik het niet helemaal met mezelf eens. Er zijn argumenten die wijzen in de richting van je fantasy roman. Een trilogie lijkt alleen al qua omvang hoger gegrepen. En een origineel plot kan een plus zijn. Hoewel een uniek plot in een slecht geschreven verhaal van weinig waarde is.

Je zou kunnen zeggen dat een verhaal dat in je opkomt om aandacht schreeuwt, en daarom op dat moment de voorkeur verdient. Maar de menselijke geest is vol listen en lagen. Die inval zou het gevolg kunnen zijn van weerstand,  bijvoorbeeld tegen het werk dat je wacht in het huidige verhaal, of een al dan niet latente kwetsbaarheid voor een thema dat in je werk aan de orde komt. In dat geval kan het raadzaam zijn om invallende gedachten te noteren voor later, en daarna met verhoogde kracht door te zetten in het verhaal waar je mee bezig was. 

Tweede toevoeging:

Je zou het eerste deel van je trilogie kunnen schrijven als een op zichzelf staand boek. Het is sowieso aanbevelenswaardig om er voor te zorgen dat ieder deel van een serie afzonderlijk te lezen is. Bij het eerste deel hoef je niet te vermelden dat het je bedoeling is om een vervolg te schrijven, en naar aanleiding van de ontvangst en de verkoop kun je voor het tweede deel altijd nog beslissen of je het wilt brengen als tweede deel van een trilogie, of als een afzonderlijk vervolg op je eerste boek. Misschien geeft die insteek je meer speelruimte. 

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Uruguru

Uruguru

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hier heb ik erg veel aan. En inderdaad, vaak zijn de nieuwe ideeën het resultaat van twijfels over de vooruitgang van het huidige verhaal waaraan ik werk of de gedachte aan de lange weg die ik nog heb te volgen tot het verhaal echt af is. Jouw advies zal ik meenemen in mijn beslissing. 

Nogmaals bedankt