Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vragen over publicatie literaire tijdschriften

Hallo!

Ik heb een paar vragen over het publiceren in literaire tijdschriften. Ik heb via 'Zoeken' wat informatie kunnen vinden, maar wil toch nog wat extra informatie of advies van jullie. Binnenkort ga ik een verhaal opsturen naar een literair tijdschrift. De volgende tijdschriften heb ik op het oog: Revisor, De Gids, Bunker Hill, Hollands Maandblad en De Tweede Ronde.

1. Het leek me niet verstandig om meteen naar alle tijdschriften te sturen. Of heb ik dat mis? Ik dacht er over om eerst twee tijdschriften aan te schrijven en als ik geen reactie krijg, om dan de anderen te proberen.

2. Wat is ongeveer de wachttijd als je een verhaal instuurt?

3. Wat moet er in de brief staan, die ik meestuur met het verhaal?

Groet,

Frits

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Frits,

De tijdschriften die jij noemt zijn wel meteen de 'grote jongens.' En die plaatsen niet altijd ongevraagde kopij. Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar misschien is het verstandiger om het eerst bij de wat 'bescheidenere' tijdschriften te proberen.

Goed, ik kan de kwaliteit van jouw schrijfsels natuurlijk niet beoordelen, maar tijdschriften als Lava (ook nog redelijke 'speler', maar niet zoals de door jou genoemde) , Op Ruwe Planken, Met andere Zinnen, Meander (digitaal, en vooral poëzie), Dighter zijn voorbeelden van podia waar je het eerst eens zou kunnen proberen. Die zijn wat toegankelijker. En dat kan je gewoon digitaal doen, met een korte begeleidende mail. Er zijn er nog wel wat, maar je moet even goed googlen. Op deze site staan er volgens mij ook wel wat.

De wachttijd varieert van enkele weken tot maanden. Dat is afhankelijk van de deadline, aantal inzendingen en - ik vrees - het fanatisme van de redactie.
Op zich kan je dan best je verhaal naar meerdere redacties sturen, maar doe dat wel zonder dat zij dat zien (dus niet cc- en!)

Tip: hou wel bij welk verhaal je naar welk tijdschrift heb gestuurd!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Alle goeds.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat Rick gelijk heeft. Tenminste, uit je bericht begrijp ik dat je nog niet eerder gepubliceerd hebt.
Met Op Ruwe Planken heb ik persoonlijk goede ervaringen. Er is wel eens een verhaal van mij geplaatst, maar ook geweigerd. Wanneer de redactie besluit niet tot publicatie over te gaan, krijg je keurig een mailtje waarin staat dat je naar de reden van weigering kan vragen. Dat heb ik gedaan en vervolgens kreeg ik zeer bruikbaar commentaar op mijn verhaal. Dit heb ik als bijzonder prettig ervaren. Er zijn niet veel redacties die deze moeite nemen. Vaak blijven de motieven voor wel of niet publiceren volkomen duister. En zeker als beginnend schrijver is een goede feedback erg belangrijk.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je denkt dat je het aankunt (lees: de kwaliteit hebt), moet je meteen zo hoog mogelijk inzetten. Waarom viavia? Waarom lange wegen als het ook anders kan?
Maar als je jezelf nog ziet als beginner met vele twijfels, moet je bescheidener beginnen.
En het lijkt mij verstandiger, in porties verhalen op te sturen. Dus niet alles in één keer. Even afwachten wat er gebeurt... en afhankelijk daarvan: verder.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb eerder in een kleiner literair tijdschrift gepubliceerd en wil nu de sprong wagen naar een groter tijdschrift; ik denk ook dat mijn verhaal die kwaliteit heeft.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gewoon doen! Ik heb twee keer iets gestuurd naar Hollands Maandblad en kreeg twee keer een net briefje terug, na ongeveer een week of twee, drie. Afwijzingen, helaas, met één keer een vrij standaard brief en één keer een opbeurend, hoopgevend briefje. Verder heb ik één keer Bunker Hill geprobeerd en daar kreeg ik commentaar waar ik even van schrok: 'wat heeft jouw verhaal nu extra dat het boven de enorme stapel ongevraagde inzendingen uitstijgt?' Wel precies wat ik nodig had, al deed het eventjes pijn.

Ik heb ook een tijdje in de redactie van een tijdschrift gezeten en het aantal 'open plekken' is zeer beperkt, vaak zelfs nihil: je wil een kwalitatief goed blad, dus zorg je van tevoren dat aansprekende schrijvers die pagina's gaan vullen. Maar niemand is zo stom een écht goed verhaal te weigeren: literaire tijdschriften zijn nog steeds een kweekvijver voor talent en worden ook goed in de gaten gehouden door uitgeverijen.

Vergeet ook Deus Ex Machina en De Brakke Hond niet, Vlaamse tijdschriften. En stuur niet één verhaal naar alle redacties tegelijk, dat is nogal respectloos. Je verhaal past waarschijnlijk ook niet in alle bladen, maar wel in een selectie. Gewoon geduld hebben en een goede begeleidende brief erbij, waarin je aangeeft wat je allemaal hebt gedaan en nog wil gaan doen op literair gebied. Succes!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Frits:

Quote:
ik denk ook dat mijn verhaal die kwaliteit heeft.
Je zou een stukje ervan kunnen laten lezen aan iemand van ons. Hoeft niet. Kán. Voor een onbevooroordeeld oordeel.

Quote:
'wat heeft jouw verhaal nu extra dat het boven de enorme stapel ongevraagde inzendingen uitstijgt?'
Deze vraag zou iedereen die wil publiceren, zich moeten stellen.