Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Setting Tienerfictie

Hey allemaal, 
Ik ben volop bezig met het ontwerpen van de grote lijnen van een Young Adult boek dat ik graag wil schrijven. Bij de setting of omgeving van de personages loop ik echter steeds vast. De meeste populaire boeken op dit moment spelen zich af in Amerika en omgeving. Ik twijfel steeds of ik het verhaal dus in Amerika, Europa of een verzonnen 'stad' moet schrijven. 
Alvast bedankt!
 

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou het doen in een land dat je kent. Dat is origineler, en veel beter voorstelbaar. Als je een Amerikaanse setting bij elkaar verzint is de kans heel groot dat je - omdat je er nu eenmaal zelf niet woont - dingen schrijft die niet kloppen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik hou heel erg veel van fantaseren en bedenk dan ook graag mijn eigen omgeving. Om creatief om te gaan met het risico dat Diana hierboven beschrijft, bouw ik in mijn hoofd een nieuwe stad met daarin kenmerken van bestaande steden. Zo lijkt het centraal station erg op dat van Antwerpen, heb ik grachtenpanden zoals ik die in Delft en Amsterdam heb gezien. Het centrum had ooit een vierkante stadsmuur waarvan er nog enkele restanten over zijn. Tegen één van de oude stadsmuren is een restaurant gebouwd dat erg lijkt op een restaurant dat ik in Vianden heb gezien.

De reden dat ik hiervoor kies is omdat je ook te maken krijgt met het kiezen van namen van personen, parken, bedrijven enz. Een Fatima in Italië is niet vreemd, maar als iedereen een Arabische naam heeft daar, dan is het raar.

Als je toch graag een Amerikaanse stad wilt kiezen, misschien kan je dan wat filmpjes bekijken? Stel je kiest Maine (US), dan kan je op https://visitmaine.com/ al behoorlijk leuke informatie vinden. En in filmpjes als https://www.youtube.com/watch?v=eUmu2tKhw7s zie je veel details over de omgeving. Hoe de snelweg eruit ziet, de kustlijn, de kleuren in de natuur enz.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb over locatie ook een tijdje na moeten denken voor m'n eigen verhaal (een dystopische toekomst)
Uiteindelijk is mijn dystopie juist onherkenbaar veranderd, het maakt niet uit waar het verhaal afspeelt, dus waarom niet juist dicht bij huis? Daar begrijp je uiteindelijk toch altijd het allermeest van. 
En het maakt mijn research best interessant. Waar staan we in europa nou eigenlijk om bekend, wat zouden Nederlanders doen in een verliezende oorlogen en hoe zouden we land terug te claimen, als er nieuwe Nederlandse steden zouden worden gebouwd, hoe zouden die heten? 
Het stelde ook een onverwachtse deur open, Nederland staat bekend als het land wat altijd vecht met het aanliggende water. Misschien kan een deel van het verhaal daar mee spelen. Wat als dammen braken en het waterpijl bleef stijgen. 
Zo saai zijn we eigenlijk niet als volkje maar ook niet als land.